شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 16745
  • گزارش سومین نشست هم آوایی تنسیق امور مهندسان شهرساز سازمان نظام مهندسی ساختمان
    گزارش سومین نشست هم آوایی تنسیق امور مهندسان شهرساز سازمان نظام مهندسی ساختمان

    گزارش سومین نشست هم آوایی تنسیق امور مهندسان شهرساز سازمان نظام مهندسی ساختمان

    به گزارش برزن نیوز سومین نشست هم آوایی تنسیق امور مهندسان شهرساز سازمان نظام مهندسی ساختمان در تاریخ روز چهارشنبه ۱۸ آبان ماه در محل ساختمان نظام مهندسی استان تهران برگزار شد. این نشست با سخنان دکتر الهام امینی عضو شهرساز نظام مهندسی استان تهران آغاز شد.

    امینی با عرض خیرمقدم و تبریک روز جهانی شهرسازی افزود ما به دنبال این هستیم جایگاه از دست رفته مهندسان شهرساز را در حوزه نظام مهندسی ساختمان را باز بیابیم. امروز ۱۸ آبان همراه با بزرگداشت های جهانی برای پاسداشت روز جهانی شهرسازی، سعی خواهیم کرد زمینه را برای همگرایی بیشتر سازمان های نظام مهندسی کشور و هدف گزاری برای سال آتی ایجاد کنیم  که بی تردید این  هم آوایی و همکاری میتواند بر محوریت اندیشه های شهرسازانه در ارتقای رشته شهرسازی و ارزشهای حرفه ای  و عدالت و حقوق شهروندی آحاد شهروندان موثر واقع گردد ، دفاع از حقوق صنفی شهرسازان در سراسر کشور و بستر سازی لازم برای ورود به مسائل تخصصی شهرسازی کشور همواره یکی از دغدغه ها و نگرانی های همه ما بوده، هست و خواهد بود.

    امروز در حالی گرد هم آمدیم که جایگاه شهرسازی به ویژه مهندسان شهرساز بیش از پیش با صدور بخشنامه هایی در هاله ای از ابهام فرورفته است و بهره گیری از تخصص و توان این قشر متخصص در سایه تاریکی تنها قابی کج و شکسته بر دیوار وزارت راه و شهرسازی باقی مانده است.امروز در این محفل سعی خواهیم داشت ضمن تاکید بر اهمیت رشته شهر سازی و نقش مهندسان شهرساز برای چندمین بار به منظور تثبیت جایگاه شهرساز، احیای حرفه مهندسی شهرسازی یادآوری صلاحیت شهرساز برای انجام خدمات نظارت درج تعرفه قابل قبول خدمات مهندسی شهرسازی، تعریف زیرساخت ها و نگرش ملی برای احیای شان شهرسازان در جامعه را با تکیه بر خرد جمعی فریاد بزنیم.

    در ادامه نشست پیام دکتر حمزه شکیب ریاست محترم شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور که برای این نشست فرستاده بود قرائت گردید:

    ضمن عرض تبریک روز جهانی شهرساز به کلیه همکاران عزیز و گرامی

    شهرسازی به عنوان یکی از رشته های اصلی هفتگانه تعریف شده در قانون مصوب نظام مهندسی و کنترل ساختمان نقش بسزایی در افزایش کیفیت محل زندگی و سکونت شهروندان در محیط امن و ایمن ایفا می نماید .شهرسازی در حقیقت برنامه ریزی و طراحی برای همنشینی مناسب و بهینه کاربری ها ،ساختمان ها و دسترسی ها در ساخت شهر میباشد که در مقیاس کلان در طرحهای توسعه شهری توسط مشاوران ذی صلاح شهرسازی و در مقیاس اجرایی توسط مهندسان شهرساز صاحب صلاحیت سازمان های نظام مهندسی تنظیم و در نهایت به مرحله ساخت و بهره برداری میرسد.در حال حاضر شاهد حضور روز افزون با درصد رشد بالای مهندس شهرساز داری پروانه اشتغال به کار حرفه ای با صلاحیت های طراحی و نظارت در کشور هستیم که پتانسیل بالقوه جهت هدایت و توسعه ی متوازن و ساخت مطلوب شهرها محسوب میشوند.افزایش کیفیت محل زندگی و سکونت در شهرها از اهداف عالیه نظام بوده و در اهداف قانون نظام مهندسی به دفعات توجه به ضوابط و دستورالعمل های شهرسازی مورد تاکید قرار گرفته است. با حضور موثر مهندسان شهرساز در مراحل تصمیم سازی و تصمیم گیری هدایت مطلوب و ساخت متوازن و متعادل شهرها میسر خواهد شد و شاهد فراهم امدن بستری مناسب جهت رشد و شکوفایی شهروندان در محیطی ارام و مناسب به دور از ناسازگاری ها و معضلات شهری خواهیم بود.توجه به حفظ هویت و ارزشهای ویژه شهری ،کاهش ریسک و هزینه های مواجه با مخاطرات طبیعی و مصنوع و همچنین بهره مندی از شهرهای کارا و پاسخده با حضور و بهره گیری از خدمات مهندسین متخصص شهری امکان پذیر خواهد بود.

    در ادامه این نشست دکتر مهدی هدایت ریاست سازمان نوسازی تهران ضمن تبریک روز جهانی شهرسازی  سخنان خود را آغاز کردند هدایت افزود: معتقدم تداوم یک کار مهم تر از شروع آن کار است و تداوم برگزاری روز جهانی شهرساز از سوی دبیخانه دائمی بزرگداشت روز جهانی شهرساز کار ارزشمندی است.

    ما در سازمان نوسازی شهر تهران که از ابتدای تشکیل در سال ۴۶ قرار بوده هم بافت هایی که آن زمان تشکیل شده نوسازی شود و هم تهران مدرن را ایجاد کند. ما در شهر تهران سه مسئله عمده داریم. بحث اول آلودگی هوا،دوم ترافیک و سوم بافت های مسئله دار و میانه. سیاست اولی که ما در سازمان نوسازی پیش می بریم مسئله توجه سرمایه گذاری در بافت بود که ما با بسته سیاستی چند وجهی که ماه قبل ارائه کردیم اعتقاد داریم این بسته میتواند جریان نوسازی را در بافت های فرسوده به یک جریان پایدار بدل کند و یک سری اتفاق خوب در بحث نوسازی در این بافت ها رقم بزند. سیاست دوم بحث ارتقای کیفیت مسکن در بافت های فسوده است اینکه ما بتوانیم از ظرفیت شهرداری تهران در بحث تولید مسکن در خارج بافت استفاده کنیم و به داخل بافت منتقل کنیم. سیاست این است که ما ظرفیت های ساخت مسکن را شناسایی کردیم در اراضی که متعلق به شهرداری تهران بود یک بارگذاری منطقی رویش انجام دادیم همراه با تامین خدمات. مسکنی که قرار است تولید شود ۲۰ هزار مسکن است که همه این ۲۰ هزار واحد منتقل میشود به داخل بافت به نحوی که ما سیاست کلید به کلید را می خواهیم در تهران پیاده کنیم. که بتوانیم اراضی که در بافت از طریق این طرح تامین می شود را تبدیل کنیم به پروژه ها و سرانه های خدماتی. این سیاست در دنیا اجرا شده و موفق بوده است. وقتی بحث تولید مسکن در تهران مطرح می شود برخی دوستان دغدغه افزایش جمعیت شهر تهران را دارند. اما بر اساس پژوهشی که سازمان نوسازی ماه پیش در تهران انجام داده است نتیجه این بود که از سال ۸۵ تا ۹۵ در شهر تهران حدود ۱میلیون و سیصد و سی هزار واحد مسکن ایجاد شده و پروانه صادر شده است. جمعیتی که به تهران در این زمان اضافه شده است هشتصد و شصت و دو هزار نفر بوده است که براساس  امار مرکز امار تقریبا ۵۲ هزا نف به شهر تهران مهاجرت کرده اند و ماباقی افزایش جمعیت مربوط به ازدواج و زادو ولد و تخریب و بازسازی بوده است. اساسا تولید مسکن در شهر تهران به افزایش جمعیت منجر نشده است.

    سیاست سوم ما در بافت این است که پروژه های توسعه ایجاد کنیم و پروژه های توانمند سازی اجتماعی ایجاد کنیم و پروژهای خوبی تعریف کرده ایم که می خواهیم درنهایت ارزش افزوده در بافت ایجاد کنیم، خدمات را تامین کنیم و ظرفیتی که در تولید مسکن در بافت داریم و در کشور رها شده است.

    در شهر تهران دوره انتظار خانه دار شدن به ۶۶ سال رسیده است و ۵۰ درصد خانواده های شهر تهران در حال حاضر مستاجر هستند. ما باید برای مسکن اینها برنامه ریزی کنیم. واحد های اضافه در شهر تهران در شمال شهر تهران هستد و مسکن استطاعت پذیر نیستند. ما طرح های بازآفرینی بزرگی را داریم در شهر تهران اجرا می کنیم. و یک طرح بازآفرینی موفق بازآفرینی کارخانه سیمان ری را انجام داده ایم. اولین کارخانه صنعتی بوده است و موزه سیمان ایجاد شده و فضای کار اشتراکی خوبی برای استارتآپ ها در آنجا انجام شده است.

    ما درسازمان نوسازی تهران سعی کرده ایم شهرساز هایی که در فعالیت غیرمرتبط در شهرداری تهران مشغول بودند را جذب کنیم و از ظرفیت شهرسازها در سازمان نوسازی استفاده ببریم.

    در ادامه این نشست خانم دکتر نسیم ایرانمنش پیام جناب آقای دکتر پیترو الیزه رئیس جامعه جهانی شهرسازی به مناسبت روز جهانی شهرسازی را قرائت نمودند. که متن آن در ذیل آمده است:

    همکاران عزیز انجمن شهرسازان و معماران ایران، خوشحالم که پیام همیشگی خود را برای شما ارسال می کنم تا روز جهانی شهرسازی را هر چند دور جشن بگیریم.

    اول از همه، می‌خواهم روزهای درخشانی را که تابستان گذشته به مناسبت امضای یادداشت تفاهم ما با شما گذراندم، به یاد بیاورم.  اولین پیام من این است که آن را به یاد بیاوریم و همانطور که در هنگام امضای آن گفته شد، بیایید این توافقنامه را در اسرع وقت عملیاتی کنیم.

    پیام دوم من می‌خواهد به دوران بسیار سخت پس از همه‌گیری که در اروپا و ایران زندگی می‌کنیم نگاهی بیاندازد.  بی فایده است که بگوییم همه ما به روزهای بهتر امیدواریم، اما، ما به عنوان برنامه ریز شهری، مهم هستیم که کیفیت زندگی خود را از طریق ایده ها و ابزارهایی که همیشه باید به سمت خیر عمومی جهت گیری کنیم، بهبود بخشیم.  ما باید از حرفه خود استفاده کنیم تا این امکان را فراهم کنیم که تعادل بین منافع عمومی و عمومی، توافقات و توسعه پایدار را تعریف کند.

    در نهایت، من می خواهم به نتایج به دست آمده در پنجاه و هشتمین کنگره ISOCARP در بروکسل بپردازم.  آنها در بیانیه نهایی کنگره گزارش شده اند.  این بیانیه در بین نویسندگان همکار شما/مان نسیم ایرانمنش را می بیند.  ضمناً ایشان بیانیه را در حضور تمامی نمایندگان حاضر قرائت کردند و این افتخار بزرگی است که شما در انجمن خود چنین عضو ارزشمندی دارید.  پیام‌های کلیدی بیانیه بروکسل عبارتند از:  با موضوع کنگره «از ثروتمند تا شهرهای سالم»، انجمن بین‌المللی برنامه‌ریزان شهر و منطقه (ISOCAP) و منطقه پایتخت بروکسل بر نیاز به تصور جهانی دیگر که در آن رفاه جمعی است تأکید کردند.  در مرکز برنامه های سیاسی قرار می گیرد و هیچ کس عقب نمی ماند.

    بنابراین، اساساً تلاش برای اقتصادی است که مردم، مکان‌ها و کره زمین را در اولویت قرار می‌دهد و فراتر از سود و رشد حرکت می‌کند و به رفاه اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی اولویت می‌دهد.  از این رو، زمان آن فرا رسیده است که رویکردی مبتنی بر حقوق اتخاذ کنیم و مسکن مقرون به صرفه، تحرک پایدار، مدیریت پایدار آب و انرژی و دسترسی به کالاها و خدمات اساسی را به عنوان حقوق، نه صرفاً به عنوان کالا، بازیابی کنیم.

    • کنگره نیاز به جستجوی راه های جایگزین برای سازماندهی روابط اجتماعی-فرهنگی و اقتصادی فراتر از اصول سیاست های اقتصادی حامی رشد و شاخص های رفاه مرتبط با آن را تأیید کرد.  در نتیجه، زمان آن فرا رسیده است که مفهوم پیشرفت خود را دوباره تعریف کنیم و یک تغییر پارادایم به سمت اقتصادی را تقویت کنیم که مرزهای سیاره‌ای را رعایت کرده و طبیعت را استعمارزدایی کند.  چنین اقتصادی مستلزم کربن زدایی شهرها و شهر-مناطق، چرخش و رشد زدایی است.
    • مسلماً یکی از بزرگترین چالش های دوران ما تغییرات آب و هوایی است.  برای دستیابی به سلامت سیاره‌ای، پایداری و انعطاف‌پذیری بلندمدت، باید تفکر خود را اصلاح کنیم و بر احیای و بازسازی جهان طبیعی خود تمرکز کنیم، راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت، سازگاری و کاهش آب و هوا، تنوع زیستی و ادغام سیستم‌های طبیعی و شهری را در اولویت قرار دهیم.
    • علاوه بر این، باید بر برنامه ریزی به روشی مشارکتی تر، از جمله استراتژی های توسعه برنامه ریزی مشترک، طراحی مشترک فضاهای شهری و سرمایه گذاری در همه فرآیندهای برنامه ریزی مبتنی بر خلق مشترک، تأکید بیشتری شود.

    نتیجه گیری، اخلاقیات حفاظت از منافع عمومی باید به دستور کار برنامه ریزی جدید بازگردانده شود!

    از شما بابت وقت و توجه شما متشکرم، امیدوارم به زودی دوباره حضوری شما را ببینم!  روز جهانی شهرسازی عالی داشته باشید!

    آقای دکتر محمد تقی زاده، رئیس کمیسیون تخصصی شهرسازی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه تأمین مسکن در استان تهران، بافت‌های فرسوده شهری را یکی از معضلات شهرهای کشور دانسته و به مهندسان شهرساز پیشنهاد نمودند به عرصه بازسازی بافت‌های فرسوده ورود نمایند و فعالیت‌های مشارکتی داشته باشند.

    آقای مهندس رسول وظیفه‌شناس، شهردار سابق منطقه ۱۰ شهر تبریز، جزئیات بازآفرینی بافت‌های فرسوده این منطقه از شهر تبریز در زمان مدیریت خود را در جلسه مطرح نموده و آن را یکی از نمونه‌های موفق بازآفرینی شهری دانستند.

    آقای دکتر محمود میثاقی، عضو شهرساز سازمان نظام مهندسی ساختمان (شورای مرکزی) طی تماس تلفنی به اهم برنامه‌های شورا به‌منظور ارتقای جایگاه مهندسان شهرساز در شورای مرکزی دوره نهم اشاره نموده و پیگیری و تدوین نهایی شرح خدمات رشته‌های هفت‌گانه را از اولویت‌های کاری شورا دانستند.

    آقای دکتر فارغیان قمی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قم در رشته شهرسازی، ضمن گرامیداشت نام و یاد زنده‌یاد مهندس فؤاد مرعشی، نقش ایشان در انسجام گروه تخصصی شهرسازی شورای مرکزی در ادوار مختلف را بسیار مهم و تأثیرگذار دانستند. ایشان اعلام آمادگی نمودند نقطه نظرات دوستان شهرساز در رابطه با اصلاح قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را به کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی منعکس نمایند.

    همچنین در حاشیه این نشست بزرگداشتی برای پیشکسوت فقید شهرسازی آقای سید فتح الله فواد مرعشی با حظور خانواده این پیشکسوت فقید شهرسازی برگزار شد پس از پخش کلیپ کوتاهی از صحبت‌ها و تصاویر شادروان مهندس فتح اله فؤاد مرعشی، آقای دکتر سید مؤمن فؤاد مرعشی فرزند گرامی ایشان به ذکر سجایای اخلاقی پدر در حوزه‌های خانوادگی، حرفه‌ای، اخلاقی و اجتماعی پرداخت و نقش ایشان در اعتلای حرفه شهرسازی در کشور را بسیار مهم و تأثیرگذار دانستند.

    جناب آقای مهندس احمدی، نائب رئیس محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، ضمن عرض خیرمقدم به میهمانان نشست، روز جهانی شهرسازی را گرامی دانسته و یاد و خاطره شادروان دکتر منوچهر مزینی و زنده‌یاد فؤاد مرعشی را گرامی داشتند. ایشان واحد شهرسازی سازمان را از پیگیرترین واحدها در سازمان معرفی و بر اهمیت و جایگاه رشته شهرسازی در نظام تصمیم‌گیری شهری تأکید نمودند.آقای مهندس علیرضا پور اسد، عضو کمیته تدوین لایحه مشارکت عمومی و خصوصی سازمان برنامه‌وبودجه، توضیحاتی را در خصوص آیین‌نامه اجرایی تبصره ۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ با موضوع فرصت اشتغال شهرسازان با رویکرد تسهیل گری در حوزه‌های پروژه‌های مشارکتی عمومی و خصوصی به جلسه ارائه نمودند و تأکید نمودند مهندسان شهرساز این فرصت را مغتنم شمرده و موضوع را برای مشارکت دنبال نمایند.

    آقایان مهندس محمد رشید پور (استان خوزستان)، مهندس عباس مظفری (استان ایلام)، مهندس خلیل البرزنیا (استآن‌همدان)، مهندس احمد کرباسی و دکتر عباس صنیع زاده (استان اصفهان)، مهندس محسن غیاثی نیا (استان البرز)، مهندس علیرضا آریانمهر (استان لرستان)، مهندس محمدرضا نسیمی (استان خراسان جنوبی)، مهندس سیداف و مهندس وثیق نیا (استان قزوین) و … ضمن تأکید بر ارتقاء نقش و جایگاه رسمی، به تبیین چهارچوب وظایف و اختیارات شهرسازان در نظامات مهندسی ساختمان استان‌ها پرداختند.
    پس از اتمام سخنرانی‌ها، شرکت‌کنندگان در نشست به بحث و تبادل‌نظر در خصوص مسائل و مشکلات شهرسازی و مهندسان شهرساز در کشور و راهکارهای برون‌رفت از آن‌ها پرداختند 

    برای مطالعه متن بیانیه روز جهانی شهرسازی اینجا کلیک کنید.

    تهیه و تنظیم گزارش: مصطفی محمودی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *