پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۶:۵۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 16757
  • پارکینگ
    پارکینگ

    کشورهای پیشرفته چگونه مشکل کمبود جای پارک را حل کرده‌اند؟ | از آسانسورهای پارک خودرو در سنگاپور تا هوشمند سازی یافتن جای پارک در برلین

    یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد ازدحام و ترافیک در کلان شهرها دوبله پارک کردن خودروها در خیابان‌هایی بازیکی است که اغلب دچار کمبود فضای پارک هستند، همچنین کمبود فضای پارک سبب شده تا رانندگان خودرو ساعت‌ها در سال در کلانشهرهای ایران وقت خود را صرف پیدا کردن جای پارک کنند، برای حل این ابر چالش در تهران و سایر کلانشهرهای ایران، رویکرد جدی‌تری به فناوری‌های نوین از جمله هوشمندسازی پارکینگ‌ها، ضروری به نظر می‌رسد.

    به گزارش مدیوم امروزه بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند. آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد تا سال ۲۰۵۰، این رقم به حدود ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت. در چنین وضعیتی تردد انبوه خودروها و شهروندان در سراسر ابرشهرها و کلانشهرهای دنیا  بار سنگینی بر سیستم‌های حمل و نقل و  سایر زیر ساخت‌های شهری وارد خواهد کرد. این پیش بینی هولناک مدیران شهری را بر آن داشته که از همین امروز به دنبال ارائه راهکارهای نوینی با اتکا به فناوری‌های پیشرفته برای حل معضلات شهری از حمله فضای پارک در کلانشهرهای دنیا باشند.

    سنگاپور؛ الگوهای نوین برای حل معضل پارکینگ

     

    کشور کوچک سنگاپور به‌عنوان یکی از مراکز پیشرو فناوری و مالی در دنیا، به دنبال تبدیل شدن به اولین «شهر هوشمند» واقعی در دنیا است. در سال ۲۰۱۴، نصب سیستماتیک حسگرها در سراسر جزیره گسترش یافت. داده‌های جمع‌آوری‌شده از این شبکه حسگر،  یک پلت‌فرم داده باز را تشکیل می‌دهد که هدف اصلی آن بهینه‌سازی سیستم حمل‌ونقل شهر، از جمله پارکینگ‌ها است.

    چند سال قبل، سنگاپور اپلیکیشن Parking.sg خود را عرضه کرد که انقلابی در پرداخت پارکینگ در شهر ایجاد کرد. بر این اساس، کاربران به سادگی اطلاعات اولیه (مانند شماره وسیله نقلیه، کد پارک خودرو و اطلاعات پرداخت) را وارد می‌کنند تا هزینه یک پارکینگ عمومی را به صورت دقیقه‌ای پرداخت کنند. این برنامه اعلان‌هایی را در مورد وضعیت متراژ به کاربران ارسال می‌کند و افراد را قادر می‌سازد تا سابقه کامل پارک خود را مشاهده کنند. سنگاپور همچنین  به عنوان بخشی از یک راه حل جامع، ساختارهای جدید و خودکار پارکینگ را به مبلمان شهری خود اضافه کرده است، از جمله سیستم پارکینگ خودکار سریع در مرکز شهر. این سیستم شامل یک آسانسور خودرو، به همراه هشت سکوی پارک خودرو است. رانندگان فقط باید وسایل نقلیه خود را وارد این پارکینگ برج آسانسور کنند، جایی که بقیه کارهای پارک به طور خودکار برای آن‌ها انجام می شود.

    سیدنی؛ نقش آسانسورهای پارکینگی در حل معضل جای پارک در سیدنی

     


    ترافیک و ازدحام خودروها  یکی از معضلات اصلی در شهرهای استرالیا است. البته اوضاع در هیچ جای این کشور بدتر از سیدنی نیست. در سیدنی، رانندگان به طور متوسط ​​۱۵۶ ساعت در سال را صرف جستجوی پارکینگ می کنند. در تلاش برای حل این معضل دولت ملی و شهرداری‌های استرالیا با کمپانی «دانگیانگ پی» (Dongyang PC)  برای ساخت پارکینگ‌های هوشمندتر شراکت کرده‌اند. در ابتدا یکی از نواحی حومه سیدنی با عنوان شهر «موسمان» برای اجرای این طرح آزمایشی انتخاب شدند. در این طرح آزمایشی، حسگرها  روی زمین و در سقف پارکینگ‌های پوشیده نصب شدند، این حسگرها اطلاعات بسیار دقیقی در مورد در دسترس بودن پارکینگ ارائه می دهند. علاوه بر این، مرکز خرید اصلی در موسمان اکنون دارای علائم پویا است که به رانندگان در مورد فضاهای پارک باز اطلاع می‌دهد. یک برنامه تلفن همراه نیز برای یافتن پارکینگ در «موسمان» و سایر نقاط سیدنی موجود است. در شهر سیدنی تعدادی آسانسور(بالابر) پارکینگ هوشمند مشابه آسانسورهای سنگاپور احداث شده است. این آسانسورها که به اصطلاح به آن‌ها آسانسور پارکینگ می‌گویند، ظرفیت کلی پارکینگ در شهر سیدنی را افزایش داده است.

    برلین؛ پبدا کردن جای پارک با رادارهای هوشمند

    کشورهای پیشرفته چگونه مشکل کمبود جای پارک را حل کرده‌اند؟ | از آسانسورهای پارک خودرو در سنگاپور  تا هوشمند سازی یافتن جای پارک در برلین

    یافتن جای پارک در شهرهای آلمان به طور متوسط ​​به ۴.۵ کیلومتر سفر اضافی در روز و به طور طبیعی وقت زیادی نیاز دارد. بنابراین در شهر برلین پایتخت آلمان که به طور ویژه از دیرباز دچار معضل پارکینگ  بود، نیاز آشکاری به راه حل‌های هوشمند پارکینگ  احساس می‌شد. در سال ۲۰۱۶، در برلین یک برنامه آزمایشی را با مشارکت بخش حمل و نقل زیمنس، به عنوان بخشی از پروژه City۲e ۲.۰ که توسط دولت فدرال آلمان اجرا ‌می‌شد، آغاز شد.

    پروژه زیمنس یک سیستم مبتنی بر رادار برای شناسایی فضاهای باز پارکینگ است. در این طرح آزمایشی، زیمنس خیابان« بوندسالی» را به عنوان محل آزمایش انتخاب کرد و سیستمی از حسگرها را در این خیابان نصب کرد. سنسورها برای نصب روی لامپ‌های خیابان به اندازه کافی کوچک هستند و دارای یک آنتن یکپارچه هستند. هر حسگر فردی می‌تواند یک منطقه ۳۰ متری را اسکن کند. داده‌های حسگرها از طریق حسگرهای رادیویی سیار به مرکز کنترل مدیریت ترافیک برلین انتقال داده می‌شوند. این مرکز می‌تواند این داده‌های خام را پردازش کرده و آن‌ها را به اطلاعاتی تبدیل کند که رانندگان بتوانند روی یک برنامه مشاهده کنند. در حال حاضر، این سیستم در برلین هنوز مراحل آزمایشی را طی می‌کند. اما این سیستم به صورت بالقوه این قابلیت را دارد که نه تنها در زمینه حل معضل پارکینگ که سایر مسائل مربوط به ترافیک و حمل و نقل نیز تغییراتی را ایجاد کند.

    سانتیاگو؛ برنامه هوشمند برای یافتن جای پارک

    کشورهای پیشرفته چگونه مشکل کمبود جای پارک را حل کرده‌اند؟ | از آسانسورهای پارک خودرو در سنگاپور  تا هوشمند سازی یافتن جای پارک در برلین

    شهر سانتیاگو پایتخت شیلی به عنوان یکی از هوشمندترین شهرهای آمریکای لاتین شناخته می‌شود. در این شهر همچنین آزمایش‌هایی برای توسعه  فناوری هوشمند پارک خودرو با محوریت منطقه «لاس کاندس» (Los Condes) در جریان است. در محله اپونمانکه  یکی از بخش‌های شلوغ منطقه «لاس کندس» است، دو منطقه خرید عمده وجود دارد که معمولا به دلیل جستجوی رانندگان برای جای پارک،  ازدحام زیادی را تجربه می کنند. برای رفع این مشکل، شرکت مخابرات شیلی بانام «انتل»در یک برنامه آزمایشی با شهرداری سانتیاگو همکاری کرده است.

    شرکت «انتل»برای اجرای این طرح آزمایشی پایلوت، حسگرهایی  را در ۱۵۰ فضای پارک در فضای باز و همچنین در ورودی و خروجی دو مرکز خرید بزرگ منطقه «لاس کاندس»نصب کرد. اطلاعات در مورد در دسترس بودن پارکینگ از طریق پنل‌های موجود در مراکز خرید به رانندگان منتقل می شود، این کمپانی همچنین یک برنامه در این زمینه برای تلفن‌های همراه اختصاصی نیز ایحاد کرده است. در منطقه مورد آزمایش این طرح، شلوغی و ازدحام به طور کلی ۳۰ درصد کاهش یافته است. یافتن جای پارک در حال حاضر ۲۰ درصد نسبت به قبل سریعتر است و ۸۰ درصد از کاربران تلفن همراه از عملکرد این برنامه هوشمند راضی هستند.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *