پنجشنبه , ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۲۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 20665
  • مردم در ساخت مسکن کارفرما می شوند / پرداخت تسهیلات بانکی تکلیف دولت است
    امکان ثبت‌نام مجدد طرح نهضت ملی مسکن در اردبیل

    مردم در ساخت مسکن کارفرما می شوند / پرداخت تسهیلات بانکی تکلیف دولت است

    به عنوان یکی از صنایع اصلی و پررشد اقتصادی در بسیاری از کشورها تلقی می‌شود. این صنعت شامل ساخت و توسعه مسکونی‌ها و تجاری‌ها از جمله خانه‌ها، آپارتمان‌ها، مغازه‌ها و دفاتر است. فعالیت‌های این صنعت شامل طراحی، مهندسی، ساخت، بازسازی و نگهداری ساختمان‌ها می‌شود. ساخت و ساز مسکن نقش مهمی در توسعه شهری و بهبود کیفیت زندگی افراد دارد.

    هادی عباسی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه در ساخت مسکن مسائل بسیار مهمی حائز اهمیت است که یکی از آنها مربوط به کارفرمایی پروژه‌ها است گفت: در صورتی که در روند ساخت مسکن دولت کارفرما باشد مدت زمان ساخت طولانی تر و پروژه‌ها با هزینه‌های بیشتری ساخته خواهند شد. اصل ۴۳ قانون اساسی تاکید دارد که دولت نباید تبدیل به کارفرمای بزرگ در اقتصاد شود.

    وی ادامه داد: در صورتی که در روند ساخت مسکن مردم خود کارفرما باشند شاهد آن خواهیم بود که پروژه‌ها با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تری ساخته خواهند شد.

    عباسی با بیان اینکه نباید پروژه‌های مسکونی به صورت سنگین تعریف و طراحی شوند گفت:  بسیاری از پروژه‌ها دارای مشاعات بسیار زیاد و تعداد طبقات بالایی هستند در صورتی که اگر پروژه‌ها به صورت سبک و در تعداد طبقات پایین تر و به صورت ویلایی و یک طبقه حیاط دار طراحی شوند به دلیل حذف مشاعات و آسانسور و کاهش هزینه‌ها امکان مردمی ساخته شدن آنها منطبق بر نظام فنی و مهندسی کشور فراهم می‌شود.

    عباسی یادآور شد: باید طراحی پروژه‌ها ی مسکونی به گونه‌ای صورت گیرد که قابلیت مردمی‌سازی برای آنها وجود داشته باشدو مردم و متقاضیان بتوانند به عنوان کارفرما در این پروژه‌ها حضور پیدا کنند و بر اساس ضوابط فنی و مهندسی، مهندسان طراحی اجرا و نظارت این پروژه‌ها را پیگیری کنند تا مدت زمان اجرا کوتاه تر و هزینه‌ها کمتر شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی با بیان اینکه وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی تامین زمین، آماده‌سازی، پی گیری تامین خدمات زیربنایی مانند آب، برق و دفع فاضلاب و خدمات روبنایی مانند خدمات آموزشی، درمانی، مسجد، کلانتری و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی و شهرداری، دریافت تسهیلات بانکی و اخذ پایان کار است گفت: دولت باید بحث زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و تامین زمین وتسهیلات بانکی را مطابق قانون جهش تولید مسکن به عهده گیرد و پروژه‌ها را سبک طراحی کند تا هزینه و مدت زمان ساخت مسکن کاهش پیدا کند اگر به این نحو عمل کنیم تجربه نشان داده است که سرعت ساخت پروژه‌ها افزایش می‌یابد.



    مطلب پیشنهادی

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    برنامه نوسازی مسکن در ۴۵۰ شهرستان

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: طی دو روز گذشته برنامه فشرده‌ای برای تبیین موضوع بازآفرینی شهری با مشارکت گروه‌های جهادی و بسیجی برگزار شده و در این راستا نوسازی بافتهای فرسوده ۴۵۰ شهرستان در دستور کار قرار دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *