دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۲۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 2738
  • شهرسازی همدان

    شهرسازی بولدزری ؛ تاراج هویت دیروز

    در حال مرور اخبار غرق شدن نفتکش بودم که خبر گسیل لودر به محله تاریخی کبابیان و  تخریب خانه های تاریخی همدان در آن محله  نیز دریافت کردم.تلخ در تلخ شد کامم

    تابستان گذشته بازدیدی از شهر تبریز داشتم و تلاش نسبی آن شهر در حفاظت از بافت تاریخی و بناهای واجد ارزش اش را در مقصودیه و حوالی میدان ساعت و محله خیاوان و … دیدم (بماند که فعالان مدنی به همان شهر نیز نقد های زیادی دارند) و نیز ماه گذشته در یزد به مناسبت ثبت جهانی شهر یزد بودم  و تلاش مجدانه در فهادان و حوالی مسجد جامع …حفط و مرمت محلات قدیمی و مهر ناه در سامارای روسیه  در کنفرانس حفاظت از بافت های تاریخی شرکت داشتم و به  اهمیت اهتمام این  شهرها و صدها شهر دیگر به حفاظت از بافت تاریخی آشنا و واقفم.

    راستش نهاد شهرداری همدان در سالها در آرزوی این روز بود!! تخریب خانه های لابد بی اهمیت کبابیان و…

    برای من به عناوین مختلف این خبر و تصاویر دردآور هستند

    اول از همه بعنوان یک کارشناس شهری که تمام هم و غم خود را برای شناخت شهرهای ایران صرف کرده و در این بین بیش از هر شهر روی همدان تمرکز داشته و دارم  همدان بخشی از تاریخ زندگی حرفه ای من هست بوده و خواهد بود و ۲۰ سال از بهترین سالهای عمرم را صرف تحقیق و مطالعه در این شهر کردم و همدان را از صمیم قلب دوست دارم هرچه باشد پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین هم می باشد.

    دوم بعنوان عضو علی البدل شورای اسلامی کهن شهر همدان به این رفتار شهرداری و مدیران شهر معترض هستم و آنرا در تمامی مجاری ممکن بازتاب خواهم داد.

    سوم: من بعنوان جامعه شناس در کنار دکتر سجاد زاده (طراح شهری) و دکتر  سید جلیل موسوی(معمار) عضو تیم مطالعات بازآفرینی محلات تاریخی همدان بودم و سه سال صرف این مطالعه کردیم و دهها گزارش مقدماتی و مجلدات نهایی قابل توجهی منتشر شد .بیش از ۶۰ جلسه با مدیران شهر و استان و شورا و حتی وزارت راه و شهرسازی و دهها جلسه با کسبه و سکنه محلات کبابیان و گلپا و حاجی  برگزار نمودیم و مطالعات پیمایشی از شهروندان انجام و در هر سه محله مردم علاقمند به حفظ معماری و میراث شهری محلات خود بودند. مدیر عامل وقت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران دکتر ایزدی نیز بسیار علاقمند به اجرای پروژه بازآفرینی مرکز محلات تاریخی همدان بودند و سعی وافر کردند.اما همه تلاش ها حریف لودر ها نشدند

    اکنون تجربه پاک کردن صورت مسأله در کبابیان و  کوتاهی  مدیران و کم توجهی شورا در حفظ بافت تاریخی و  نوعی دهن کجی مدیران شهری است به میراث کهن  شهر همدان.

    چهارم با توجه به اینکه محوطه و بناهای محلات سه گانه کبابیان و گلپا و حاجی در سال ۱۳۸۴ ثبت میراث فرهنگی شده تمام شهروندان همدانی حتی در هر جای ایران حق دارند از مسولان شهر بابت این بی مهری عامدانه و منفعت طلبانه پرسش کنند بخصوص میراث فرهنگی

    شهردار باید در صحن شورا پاسخگویی داشته باشد. استدال این بوده و لابد هست خانه ها  واجد ارزش نبودند  طبیعی است که سالها بی توجهی و تعلل سبب شد به مرور خانه ها مستهلک شوند اما هنوز قابلیت احیا داشتند

    پس از اطلاع با ریاست کمسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر همدان سرکار خانم سلماسی موضوع را مطرح و ایشان ضمن تایید قول پی گیری دادند .هرچند خانه اخلاصی و بهرامی و شمسیان برنمی گردد و شاید رویای  ساخت پارکینگ طبقاتی دوستان طالب ساخت و ساز های بی تناسب اما پول ساز تعبیر شود.همدان امسال میزان وزاری گردشگری آسیاست!!! ( همدان۲۰۱۸)  و این می تواند بعنوان الگویی از شهرسازی بی هویت و نامهربان با گذشته در این نشست معرفی شود !!

    اسداله نقدی:  دانشیار جامعه شناسی شهری و توسعه در دانشگاه بوعلی

    و عضو علی البدل شورای اسلامی کهن شهر همدان

    ۲۴ دی ماه ۱۳۹۶



    مطلب پیشنهادی

    بتن نفوذپذیر؛ راه نجات شهرها از رواناب

    بتن نفوذپذیر؛ راه نجات شهرها از رواناب

    تغییرات اقلیمی شدید منجر به وقوع سیل‌های ویرانگر در شهرها شده است و نحوه سنگ‌فرش خیابان‌ها که مانع نفوذ آب به داخل زمین می شود نیز در تشدید این موضوع بی‌تاثیر نیست. طی چند سال گذشته استفاده از بتن نفوذپذیر به‌عنوان راه‌حلی برای مقابله با این چالش و نجات شهرها مطرح شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *