پنجشنبه , ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۳۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 1178
  • شورای در سایه

    شورای سایه؛ رکن دوم شهرداری شیشه ای

    در کوران انتخابات شورای پنجم ایده ای توجه ها را به خود جلب کرد و موجب شد صاحب ایده در لیست ۲۱ نفره شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان قرار گیرد.
    بهاره آروین دانش آموخته جامعه شناسی برای مهار فساد سازمانی در شهرداری و مدیریت شهری، از شهرداری شیشه ای سخن گفت و طی سلسله یادداشت هایی به تشریح ایده خود و فرایند عملیاتی شدن آن پرداخت. بطور خلاصه ایده شهرداری وی عبارت است از: در دسترس همگان قراردادن اطلاعات مالی و فنی طرح ها و پروژه های شهرداری، به عبارت دیگر سراسر یادداشت های این عضو شورا به لزوم افزایش شفافیت و گزارش دهی مدیریت شهری پرداخته بود.
    می دانیم تحقق شهرداری شیشه ای علاوه بر ملزم شدن مدیران شهری به انتشار گزارش همه فعالیت هایشان، به ابزار دیگری که خارج از دایره مدیریت شهری همه چیز را رصد کند، نیاز دارد. به دیگر سخن؛ در کنار نصب دیوار شیشه ای برای شهرداری، ناظری آگاه و هوشیار لازم است تا شیشه ها را گردگیری و آنطرف دیوار را زیر نظر بگیرد.
    در دنیا و بخصوص در کشورهایی که سیستم حکومت پارلمانی است حزب شکست خورده به موازات حزب حاکم دولت در سایه تشکیل می دهد. فارغ از اندیشه های موافق و مخالف دولت سایه، و امکان و عدم امکان شکل گیری آن در ایران و دلایلی که صاحب نظران بیان کرده اند. من آگاهانه این واژه را از ادبیات سیاسی وام می گیرم تا بگویم بهترین ناظر برای شورای پنجم و محقق کننده رکن دوم شهرداری شیشه ای، شورای سایه است.
    همه می دانیم که انتخابات شورای پنجم با چه ترافیک و تنوعی از کاندیداها روبرو بود. لیست های متعدد و کمپین های مختلف که فضای انتخابات را گرمایی خاص بخشیده بود، را به یاد داریم. شورای سایه می تواند از میان نامزدهای شکست-خورده و از دل این کمپین ها تشکیل شود.
    نگارنده پیشنهاد می کند نهادها و سمن های غیردولتی که در دوران انتخابات کاندیدا معرفی کرده بودند و یا از کاندیداهای برآمده از متخصصین حمایت کردند، نسبت به تشکیل شورای سایه در تهران و مراکز استانها اقدام کنند و این تجربه را در اختیار NGOهای دیگر شهرها قرار دهند تا در هر شهر به موازات شورای قانونی یک شورای شهر سایه فعالیت های مدیریت شهری را رصد کرده و به عنوان اتاق فکر شهر عمل کند.
    برزن نیوز این آمادگی را دارد تا چنانچه این پیشنهاد طرفدارانی داشته و همتی در جامعه تخصصی برای دنبال کردن آن وجود داشته باشد، دبیرخانه شورای سایه در تهران را تاسیس کند. لذا عملی شدن این پیشنهاد در گرو تائید و همراهی موافقان آن است.



    مطلب پیشنهادی

    زلزله اقلیمی در بازارهای املاک

    زلزله اقلیمی در بازارهای املاک

    ۱۰درصد از دارایی‌های ملکی در خطر ویرانی به‌زودی برسر «پرداخت هزینه‌‌‌های ملکی تغییرات اقلیمی» منازعه بین دولت‌‌‌ها و مردم شکل ‌‌‌می‌گیرد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *