چهارشنبه , ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۳۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 16344
  • ابر ۵ کیلومتری بالای کهریزک چیست؟
    ابر ۵ کیلومتری بالای کهریزک چیست؟

    ابر ۵ کیلومتری بالای کهریزک چیست؟

    گزارش ناسا مبنی بر وجود ابر ۵ کیلومتری گاز متان در جنوب تهران در روزهای اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. با این وجود کارشناسان شهرداری هر کدام به نوعی این مساله را تکذیب کرده اند. مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران روز گذشته در واکنش به این خبر گفت:«هنوز گزارش مکتوبی از سوی نهادهای بالادستی محیط زیست در خصوص صحت این خبر نداشته‌‌ایم.» معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران هم به نوعی این خبر را تکذیب کرد. ابر توده‌‌ی گاز متان به ابعاد نزدیک به «پنج کیلومتر» در جنوب تهران مربوط به یکی از مکان‌های دفع زباله کلان‌شهر تهران، یکی از ۵۰ نقطه‌ای است که ناسا تاکنون به عنوان منشا انتشار گاز متان در جهان شناسایی کرده است. بر اساس گزارش این سازمان، در چند منطقه جهان از جمله ترکمنستان، خاورمیانه و جنوب غربی ایالات متحده نیز این گاز مشاهده شده است.
    تولید متان به اندازه ای نیست که ابری ایجاد کند
    حسین حیدریان، معاون پردازش و دفع سازمان پسماند شهرداری تهران در گفتگو با یک پایگاه خبری با تکذیب ایجاد ابر متان به دلیل دپوی زباله در جنوب تهران گفت:«در مرکز آرادکوه ۶۰ سال است که زباله‌ها پردازش و دفن می‌شود و اگر به ایجاد ابر متان بود در این مدت نیز باید این ابر دیده می‌شد. در گذشته ما در آرادکوه دفن مطلق داشتیم که از دهه ۸۰ میزان دفن مطلق کاهش داشته و در حال حاضر بیشتر زباله‌هایی که به آرادکوه می‌رسد پردازش می‌شود و و بخش آلی زباله نیز را به صورت هوازی تبدیل به co2 می‌کنیم و تولید متان به اندازهای نیست که ابری ایجاد کند.»
    در انتظار گزارش مکتوب
    عزیزی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند تهران نیز در این باره گفت:«این موضوع صرفا در حد یک گزارش خبری منتشر شده و پرسش ما از دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران و محیط زیست تهران با این پاسخ مواجه شد که هنوز به صورت مکتوب از دستگاه‌های بالادستی در این خصوص چیزی منتشر نشده و این مسئله تنها در حد یک خبر است که نیاز به بررسی دارد.»او در ادامه افزود:«ما اقدامی که در کهریزک موجب تولید گاز متان شود انجام نداده‌ایم. البته بحث پسماند تر در مجموعه آرادکوه وجود دارد که هوادهی برای آن انجام می‌شود؛ اما اقدامی که گاز متان در این مجموعه تولید کند ما نداشته‌ایم. محل‌های مختلفی در کهریزک وجود دارد که می‌تواند در این مسئله عامل باشد. البته اگر اصل موضوع تایید شود ولی هنوز گزارشی در این خصوص به صورت مکتوب نداشته‌ایم.»عزیزی در خصوص انتشار بوی نامطبوع در اطراف مجموعه آرادکوه نیز گفت: «ظرف یک سال گذشته گزارشی در این خصوص نداشته‌ایم. اقدامات موثری در این راستا انجام شده ولی اگر ادعا کنیم به صورت کلی بو وجود ندارد، نادرست است. ما مدیریت پسماند را در این مجموعه انجام می‌دهیم به شکلی که نیمی از زباله‌های ورودی دفن می‌شود بخشی تفکیک و بخشی نیز برای زباله سوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.»
    نشت ۸۵۰۰ کیلوگرم متان در هر ساعت
    خبرگزاری یورونیوز در گزارشی به نقل از اداره کل هوانوردی و فضایی امریکا خبر داد که محققان ناسا، ظرف ۵ ماه گذشته و به دنبال نصب طیف سنج تصویربرداری (EMIT) در ایستگاه فضایی بین‌المللی با قابلیت تشخیص گاز‌های گلخانه‌ای از جمله متان و دی‌اکسیدکربن، موفق به شناسایی ۵۰ ابر ساطع‌کننده متان در چند منطقه جهان شده‌اند که به استناد تصاویر ثبت شده توسط این طیف‌سنج، یکی از این کانون‌ها شامل ابری از گاز متان به طول ۵ کیلومتر، در آسمان جنوب تهران و بر بالای یک مجتمع دپوی زباله شناسایی شده و طبق تصاویر به دست آمده، این ابر ۵ کیلومتری در هر ساعت حدود ۸۵۰۰ کیلوگرم متان به هوا می‌فرستد.تنها مرکز وسیع دپوی زباله در جنوب تهران با مختصاتی که مورد اشاره گزارش ناساست، سایت آرادکوه و متعلق به شهرداری تهران است که به گفته مسوولان شهری، از ۶۰ سال قبل به دفع و دفن زباله روزانه شهروندان تهرانی اختصاص یافته و به دلیل حجم بالای دفع و دفن، حداکثر تا ۱۰ سال آینده باید این سایت تعطیل شود، چون ظرفیت بسیاری از بخش‌های آن رو به پایان است.متان، ترکیبی از کربن و هیدروژن، عنصر اصلی گاز طبیعی مورد استفاده در منازل و مصارف صنعتی است که نوعی از گاز‌های گلخانه‌ای محسوب می‌شود و علاوه بر سوخت‌های فسیلی، مصرف کود حیوانی در بخش کشاورزی، بخارات حاصل از تجزیه لاشه جانداران، دفن و دفع پساب خانگی و صنعتی تصفیه نشده هم از کانون‌های تولید این گاز گلخانه‌ای است.
    وعده کاهش دفن زباله های انتقالی در آرادکوه
    مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر تهران روز گذشته در مراسم بهره برداری از نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند شهری (MRF)، گفت:«این مجموعه یکی از هشت مرکز تعیین شده برای شهر تهران است که به زودی در تهران افتتاح خواهند شد. یکی از ویژگی‌های این مراکز فشرده سازی پسماندهای ریجکتی است که از این طریق کاهش شیرابه را امکانپذیر می‌کند. این در شرایطی است که قبلا شیرابه و بوی نامطبوع ناشی از مدیریت این پسماندها مشکلات‌ بسیاری را برای شهروندان ایجاد می‌کرد؛ اما با افتتاح این مرکز تصفیه شیرابه انجام می‌شود و شاهد انتشار کمترین بوی نامطبوع خواهیم بود.»او ادامه داد:«در دو سال آینده بیش از ۸۰ درصد زباله‌های شهر تهران در همین ایستگاه‌های میانی تفکیک خواهند شد و درصد قابل توجهی از زباله انتقالی برای دفن در آرادکوه کاهش پیدا خواهد کرد.»
    تنها ۳۶ روز هوای پاک در تهران
    فارغ از تایید و تکذیب ها درباره ابر تشکیل شده از گاز متان، آمارهایی درخصوص وضعیت آلودگی هوا در کلان شهرهای کشور اعلام شده که حتی در صورت نادیده گرفتن گزارش جدید ناسا، هشداردهنده است. بررسی ها نشان می دهد تهران از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ از مجموع ۱۸۲۶ روز، تنها ۳۶ روز هوای پاک را تجربه کرده و۴۱ روز نیز هوای پایتخت شرایط کاملا ناسالم را پشت سر گذاشته است.همچنین وزارت بهداشت هم درخصوص مرگ‌ومیرهای منتسب به آلودگی هوا در ۲۷ شهر کشور و جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر مطالعه‌ای انجام داده است که نتیجه مطالعه نشان می‌دهد نزدیک ۲۱ هزار نفر از بزرگ‌سالان در سال ۱۴۰۰ به دلیل آلودگی هوای ناشی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون فوت شده‌اند. خسارت ناشی از آن هم چیزی حدود ۱۱.۳ میلیارد دلار برآرود شده است، اگر همین شرایط ادامه پیدا کند تبدیل به بحران می‌شود.


    مطلب پیشنهادی

    هزینه آماده‌سازی هر واحد مسکن مهر ۲۰۰ میلیون تومان

    هزینه آماده‌سازی هر واحد مسکن مهر ۲۰۰ میلیون تومان

    بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی آماده‌سازی هر واحد مسکونی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه برمی‌دارد که در خصوص باقیمانده‌های مسکن مهر، دولت آنرا متقبل شده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *