شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 19601
  • افسردگی فصلی اختلال شایع این روزهای سال

    افسردگی فصلی اختلال شایع این روزهای سال

    افسردگی فصلی با افسردگی بالینی متفاوت است و لازم است افراد متوجه تفاوت‌های این دو عارضه باشند. از آنجایی که علائم این دو اختلال شباهت‌ها و هم‌پوشانی‌های زیادی باهم دارد تشخیص آن نیز دشوار است.

    علائم

    افسردگی فصلی مربوط به افرادی است که در بقیه مواقع سال روحیات طبیعی دارند و با شروع فصل جدید خلق‌شان عوض می‌شود و مشکلاتی پیدا می‌کنند. در چنین مواقعی به حرف‌ها و نسخه‌های بدون منبع اعتماد نکنید و با یک پزشک سلامت روان مشورت کنید. پاییز و زمستان فصولی از سال هستند که ریسک قرار گرفتن در معرض افسردگی را بالا می‌برند. کوتاه شدن ناگهانی روزها و امتداد شب‌ها، کمتر بهره بردن از نور خورشید و سرد شدن هوا عواملی هستند که موجب این اختلال می‌شوند.

    البته افسردگی فصلی عارضه خطرناکی نیست، اما اطلاع از آن و برخورد صحیح با آن می‌تواند فرد را از عوارض ناخوشایندش دور کند. اگر در شروع روزهای پاییزی علائمی از جمله بی‌حوصلگی، غم بی‌دلیل، میل به گریه کردن، عدم تمایل به انجام امور روزمره و حتی امور مورد علاقه، پرخاشگری بی‌دلیل، خواب زیاد، پرخوری و افکار مزاحم دارید، باید بدانید که دچار افسردگی فصلی شده‌اید. به هم خوردن وضعیت هورمون‌های سروتونین و ملاتونین در بدن با شروع فصل سرد موجب اختلالات خواب می‌شود و همین موضوع فرد را دچار آشفتگی خلقی و روانی می‌کند. علت چنین اتفاقی این است که عدم دسترسی به نور خورشید ترشح سروتونین را کم می‌کند. از همین رو تغییرات خلق‌وخو امری طبیعی است.

    همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده در این زمینه، این عارضه در افراد بالای ۴۵ سال بیشتر مشاهده می‌شود و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان است.

    راهکارها

    با پدیدار شدن علائم افسردگی فصلی و اطلاع از آن باید اقداماتی انجام دهیم تا این تغییر خلق امور زندگی و سلامت روان ما را تهدید نکند. اگر خودتان یا اطرافیان‌تان کم‌انرژی و بی‌حوصله هستید، سعی کنید این علائم را جدی بگیرید و با به کار بردن چند راهکار آن را درمان کنید. انجام حرکات ورزشی، مطالعه، خوردن ویتامین‌ها، روزانه ساعاتی را در معرض نور خورشید بودن، استفاده از یک رژیم غذایی مناسب، خواب کافی و مراجعه به روان‌درمانگر از جمله راهکارهایی است که باعث می‌شود بر این اختلال غلبه کنیم. بیشتر در خانه ماندن به علت تاریکی هوا، ممکن است باعث ناامیدی و خستگی شود.

    در چنین مواقعی باید یک‌سری تفریحات خانگی برای خود در نظر بگیریم تا بتوانیم از ساعت‌های بیشتر در خانه ماندن استفاده مطلوب بکنیم. تماشای فیلم، انجام بازی‌های گروهی، مطالعه، نیایش، یادگیری زبان جدید یا کارهای هنری و معاشرت با نزدیکان همه و همه کارهایی است که باعث می‌شود انرژی از دست رفته خود را بازیابیم و بتوانیم از زیبایی‌های فصل تازه لذت ببریم.

    مسئله دیگر توجه به زیبایی‌های منحصربه فرد طبیعت در این فصول است. برنامه‌ریزی برای سفر در این فصل و دیدن مناظر خوشرنگ و زیبای طبیعی دوباره ما را به احوال خوب قبل بازمی‌گرداند.



    مطلب پیشنهادی

    حمل و نقل در سال 1401؛ از کاهش سهم حمل و نقل ریلی بار تا افزایش تلفات حوادث رانندگی

    حمل و نقل در سال ۱۴۰۱؛ از کاهش سهم حمل و نقل ریلی بار تا افزایش تلفات حوادث رانندگی

    کتابچه عملکرد، پایش و کنترل آماری اهم شاخص های کلیدی وزارت راه و شهرسازی در 12 ماهه سال 1401 ، منتشر شد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *