شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 310
  • اقدامات ضروری برای سامان یافتن تهران

    مهندس سهراب مشهودی دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران طی نامه ای سرگشاده؛ ده اقدام ضروری برای ساماندهی تهران را به  خانم دکتر نژاد بهرام و مهندس علی اعطا (از اعضا شورای پنجم) پیشنهاد دادند. این ده پیشنهاد کاربردی به شرح ذیل است:

     

    ۱- اولویت دادن به آمد و شد عمومی

    • اولویت به آمد و شد عمومی به خصوصی، حتی در صورت لزوم عمومی کردن بخش اعظم معابر شهری در تمام ساعات و پیک و گسترش خطوط ویژه اتوبوس در کل شهر (خطوط B.R.T)

    ۲- تدارک پیاده­ راهها

    • تدارک پیاده­ راههای تهران در یک شبکه سراسری در برنامه اساسی و رفع موانع در برنامه ضربتی برای جلوگیری از انسداد پیاده­ روها بعلت ساخت و ساز، رامپ ورودی­ها و غیره

    ۳- بررسی روشهایی برای درآمد پایدار شهرداری

    • بررسی روشهای درآمد پایدار، از جمله تعیین سهم هزینه­ های پایتختی شهر به کل هزینه­ ها و اخذ آن از دولت بجای شهروندان

    ۴- تشکیل کمیته دفاع از حقوق غیرسیاسی شهروندان

    • تشکیل کمیته دفاع از حقوق غیرسیاسی شهروندی، برای دفاع از این امور از جمله انسداد اشعه و نور ابنیه موجود با ساخت و سازهای جدید و یا تغییر عملکرد معابر و غیره

    ۵- گسترش حدود اقدامات و مسئولیت­ های شهرداری به محدوده واقعی عملکردی تهران

    • کوشش برای انجام امور و قدرت اعمال نظارتی و عمرانی شهری در کلان­شهر واقعی تهران و بجای جزیره جدا افتاده تهران مرکزی

     

    ۶- کاهش آلودگی هوا

    • کوشش برای رفع آلودگی هوا از طروق مختلف از جمله (برقی کردن موتورسیکلت که ۵/۴ برابر ماشین­ها آلودگی دارد و وسائط نقلیه عمومی)

    ۷- تبادل آراء با مجامع حرفه­ای

    تبادل آراء سیستماتیک و دائمی با  انجمن­ها , صنف های مرتبط به شهر

    ۸- تجدیدنظر سریع طرح تفصیلی مناطق ۲۲ گانه

    • ضرورت  تجدیدنظر سریع در طرح تفصیلی مناطق، بعلت عبور از تمام سقف­های تعیین شده در طرح­های تفصیلی و تغییرات عمده کاربری­های شهری

    ۹- نظارت فنی بر اقدامات شهرسازانه شهرداری

    • نظارت دقیق بر اقدامات شهرداری از طریق بازوهای فنی ممکن است و این امر در پیوست شماره ۶ قرارداد تیپ سازمان برنامه ممکن شده است، که بهترست شورا از آن سود جوید.

    ۱۰- بررسی واقعی تراز اقدامات مثبت و منفی شهرداری در دوره گذشته

    در مورد اقدامات شهرداری دو نظریه کاملاً متفاوت وجود دارد.

    اول- نظریه­ای که  معتقدست شهرداری با تراکم­ فروشی، کاربری­ فروشی و انهدام باغات و همینطور ارجحیت­ دادن به آمد و شد خصوصی به عمومی، تهران را به مخاطرات عظیمی دچار کرده است.

    دوم- شهرداری و طرفداران آن، که تکمیل شبکه راه­های تهران با حدود ۵۲۰ کیلومتر بزرگراه، تکمیل خطوط مترو به حدود ۲۲۰ کیلومتر، افزایش فضای سبز از ۴ متر به ۱۴ متر و دهها اقدام دیگر، شهرداری را موجب نجات تهران، از وضعیتی می­دانند که بدون این اقدامات غیرقابل تصور بود.

    لذا ضرورت دارد شورای شهر با یک تحقیق علمی و همه جانبه این امر را کاملاً روشن نماید، که در ضمن راهنمای خوبی برای ادامه فعالیتهای شهرداریست.



    مطلب پیشنهادی

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    شهر جدید خلیج فارس؛ آری یا خیر؟

    تغییرات ایجاد شده مانند ساخت شهر جدید خلیج فارس لزوما کشور را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند و حتی می‌تواند دست‌آوردهای حاصل از ظرفیت‌های طبیعی سواحل جنوبی برای حرکت‌های بعد را هم تباه کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *