مهندس سهراب مشهودی دبیر گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران طی نامه ای سرگشاده؛ ده اقدام ضروری برای ساماندهی تهران را به خانم دکتر نژاد بهرام و مهندس علی اعطا (از اعضا شورای پنجم) پیشنهاد دادند. این ده پیشنهاد کاربردی به شرح ذیل است:
۱- اولویت دادن به آمد و شد عمومی
- اولویت به آمد و شد عمومی به خصوصی، حتی در صورت لزوم عمومی کردن بخش اعظم معابر شهری در تمام ساعات و پیک و گسترش خطوط ویژه اتوبوس در کل شهر (خطوط B.R.T)
۲- تدارک پیاده راهها
- تدارک پیاده راههای تهران در یک شبکه سراسری در برنامه اساسی و رفع موانع در برنامه ضربتی برای جلوگیری از انسداد پیاده روها بعلت ساخت و ساز، رامپ ورودیها و غیره
۳- بررسی روشهایی برای درآمد پایدار شهرداری
- بررسی روشهای درآمد پایدار، از جمله تعیین سهم هزینه های پایتختی شهر به کل هزینه ها و اخذ آن از دولت بجای شهروندان
۴- تشکیل کمیته دفاع از حقوق غیرسیاسی شهروندان
- تشکیل کمیته دفاع از حقوق غیرسیاسی شهروندی، برای دفاع از این امور از جمله انسداد اشعه و نور ابنیه موجود با ساخت و سازهای جدید و یا تغییر عملکرد معابر و غیره
۵- گسترش حدود اقدامات و مسئولیت های شهرداری به محدوده واقعی عملکردی تهران
- کوشش برای انجام امور و قدرت اعمال نظارتی و عمرانی شهری در کلانشهر واقعی تهران و بجای جزیره جدا افتاده تهران مرکزی
۶- کاهش آلودگی هوا
- کوشش برای رفع آلودگی هوا از طروق مختلف از جمله (برقی کردن موتورسیکلت که ۵/۴ برابر ماشینها آلودگی دارد و وسائط نقلیه عمومی)
۷- تبادل آراء با مجامع حرفهای
تبادل آراء سیستماتیک و دائمی با انجمنها , صنف های مرتبط به شهر
۸- تجدیدنظر سریع طرح تفصیلی مناطق ۲۲ گانه
- ضرورت تجدیدنظر سریع در طرح تفصیلی مناطق، بعلت عبور از تمام سقفهای تعیین شده در طرحهای تفصیلی و تغییرات عمده کاربریهای شهری
۹- نظارت فنی بر اقدامات شهرسازانه شهرداری
- نظارت دقیق بر اقدامات شهرداری از طریق بازوهای فنی ممکن است و این امر در پیوست شماره ۶ قرارداد تیپ سازمان برنامه ممکن شده است، که بهترست شورا از آن سود جوید.
۱۰- بررسی واقعی تراز اقدامات مثبت و منفی شهرداری در دوره گذشته
در مورد اقدامات شهرداری دو نظریه کاملاً متفاوت وجود دارد.
اول- نظریهای که معتقدست شهرداری با تراکم فروشی، کاربری فروشی و انهدام باغات و همینطور ارجحیت دادن به آمد و شد خصوصی به عمومی، تهران را به مخاطرات عظیمی دچار کرده است.
دوم- شهرداری و طرفداران آن، که تکمیل شبکه راههای تهران با حدود ۵۲۰ کیلومتر بزرگراه، تکمیل خطوط مترو به حدود ۲۲۰ کیلومتر، افزایش فضای سبز از ۴ متر به ۱۴ متر و دهها اقدام دیگر، شهرداری را موجب نجات تهران، از وضعیتی میدانند که بدون این اقدامات غیرقابل تصور بود.
لذا ضرورت دارد شورای شهر با یک تحقیق علمی و همه جانبه این امر را کاملاً روشن نماید، که در ضمن راهنمای خوبی برای ادامه فعالیتهای شهرداریست.