دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 1481
  • شهرداری سنندج

    ایجاد درآمد از طریق ساماندهی کاربری های پنهان شهری در سنندج

    یکی از گزینه های شورای اسلامی شهر سنندج برای تصدی پست شهرداری گفت: یکی از راهکارهای ایجاد درآمد در شهرداری ساماندهی کاربری های پنهان شهری است و این مهم در سنندج باید عملیاتی شود.

     

    به گزارش برزن نیوز به نقل از  خبرنگار مهر، کیومرث حبیبی چهارشنبه شب در جلسه ای که با حضور اعضای شورای اسلامی و جمعی از معتمدان محلی و خبرنگاران تشکیل شد، برنامه های پیشنهادی خود را با شعار سنندج شهرهنر و فرهنگ، شهر زیست و آرامش در بیش از دو ساعت ارائه کرد و سپس به سوالات اعضای شورا و معتمدان حاضر در این جلسه پاسخ داد.

    کیومرث حبیبی متولد سال ۱۳۵۴ دارای مدرک دکتری برنامه ریزی شهری و فوق دکتری برنامه ریزی شهری، عضو بنیاد ملی نخبگان ایران، دانشیار شهرسازی و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است.

    از جمله سوابق اجرایی او می توان به کارشناس ارشد اجرایی وزارت مسکن و شهرسازی، عضو کمیته تخصصی مسکن مهر استان تهران، عضو کمیسیون تخصصی شهرسازی و معماری پدافندغیرعامل کشور، مسئول طرح تهیه سند چشم انداز دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت اشاره کرد.

    این گزینه پیشنهادی شهرداری سنندج با اشاره به اینکه برنامه پیشنهادی خود برای شهرداری را از امسال تا سال ۱۴۰۶ تهیه کرده است، گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای اجرای این برنامه با احتساب قیمت امروز، ۳ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

    وی اضافه کرد: این برنامه چشم اندازی ۱۰ ساله است وقطعا چشم انداز هم به معنای ایده آل ترین حالت ممکن در ارتباط با مبحث و موضوعی است.

    وی ادامه داد: اگر ۵۰ درصد این برنامه هم در طول یک دهه آینده اجرایی شود قول می دهم سنندج به شهری زیست پذیر و باکیفیتی تبدیل شود.

    این گزینه پیشنهادی شهرداری سنندج افزود: هیچ کار و اقدامی را تاکنون به تنهایی انجام نداده ام و همواره تیمی از افراد متخصص وتوانمند در اجرای برنامه ها وکارها همراه و درکنارم بودند.

    حبیبی با اشاره به اینکه از لحاظ توسعه یافتگی شهری، شهر سنندج با دیگر شهرهای موجود در کشور فاصله زیادی دارد، بیان کرد: این مسئله براساس سرانه های شهری و عمرانی به راحتی قابل اثبات است.

    وی عنوان کرد: معتقدم طرح جامع ترافیک سنندج دارای مشکلات ساختاری است به عنوان نمونه مسیرهایی که برای بی آرتی در این طرح تعیین کردند با استانداردهای لازم در این رابطه همخوانی ندارد و مکان یابی دقیقی هم برای ایجاد پارکینگ نشده و به طور کلی در این رابطه برخورد کردند.

    وی افزود: به ازای ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از شهروندان سنندجی یک دستگاه اتوبوس وجود دارد که استاندارد دنیا در این رابطه به ازای هر ۲ هزار نفر یک اتوبوس است.

    این گزینه پیشنهادی شهرداری سنندج با اشاره به اینکه اعتماد اجتماعی به طرح های شهرداری در کمترین سطح خود قرار دارد، گفت: به طور میانگین ۸۰ درصد مردم ما در سطح کشور از عملکرد شهرداری ها رضایت ندارند.

    محله های قدیمی حافظه شهر هستند

    حبیبی محله های تاریخی و قدیمی را حافظه شهر خواند وبیان کرد: جمعیت بافت قدیمی شهر سنندج از ۴۴ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر کاهش پیدا کرده است و بتدریج این محلات دارند جمعیت خود را ازدست می دهند.

    وی توجه به بافت های قدیمی و تاریخی را یکی از برنامه های مدیریت شهری ذکر کرد و اظهارداشت: متاسفانه نیم مترمربع به ازای هر شهروند در بافت قدیمی فضای سبز وجود ندارد.

    وی نرخ بالای قیمت زمین و مسکن در شهر و رشد انفجاری جمعیت حاشیه و تخلیه جمعیت مرکز شهر را از موانع توسعه فیزیکی شهر سنندج خواند و عنوان کرد: ناحیه منفصل شهری نایسر در این چند سال اخیر بالاترین رشد جمعیت شهری در دنیا را داشته است.

    حبیبی اضافه کرد: براساس آمار سال ۹۰ بافت های ناکارآمد شهر سنندج ۱۸.۲ درصد از مساحت شهر و ۴۹٫۸ درصد از کل جمعیت شهر سنندج را به خود اختصاص دادند.

    وی ادامه داد: با تداوم وضعیت فعلی یعنی گسترش حواشی شهر و تخلیه مرکز شهر تا بیست سال آینده امکان خفه شدن شهر سنندج وجود دارد.

    وی افزود: استخوانبندی فضایی شهر سنندج با عناصر شاخص شامل عناصر طبیعی مانند تپه ها و کوه ها، فضاهای باز و مناطق منظرسازی شده وعناصر مصنوع شامل بناها و ساختمان ها، عملکردهو و فعالیت های مهم مانند کاربری های تجاری، خدمات، هسته ها و محلات تاریخی تعریف شده است.

    حبیبی به مشکلات عمده ترافیکی شهرسنندج اشاره کرد و گفت: نبود سلسله مراتب در معابر دسترسی و شریانی، اتصال نامناسب معابر و وجود نقاط حادثه خیز، اشکالات هندسی معابر و عرض معابر، عدم وجود تقاطع های غیر همسطح کافی وتمرکز بار ترافیک رو به ازدیاز شهر بر روی محور پاسداران از جمله مشکلات ترافیکی در این شهر است.

    وی اضافه کرد: نبود سامانه های جایگزین انبوه همچون مترو و قطار شهری، عدم کفپوش مناسب در سطح پیاده، توجه اندک به مسیرهای پیاده، دوچرخه و مسیر ویژه از دیگر مشکلات ترافیکی سنندج است.

    وی با اشاره به مشکلات اجتماعی شهربیان کرد: عدم آمیختگی و انسجام اجتماعی فرهنگی مهاجران روستا شهری، نرخ بالای کودکان کار در مناطق حاشیه ای از جمله مشکلات اجتماعی موجود در شهر سنندج است.

    وی نسبت پایین فارغ التحصیلان و دانش آموختگان عالی مناطق حاشیه ای، درصد بالای ترک تحصیل کنندگان در میان فرزندان مناطق حاشیه ای، فقدان و ناکارآمدی شبکه جمع اوری و سیستم تصفیه فاضلاب شیوع بیماری سل در بافت های حاشیه نشین را از دیگر مشکلات اجتماعی این شهر ذکر کرد.

    این گزینه پیشنهادی شهرداری سنندج افزود: افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز، محدودیت در فضا برای خرید مسکن در اثر روند افزایشی اجاره نشینی ناشی از کاهش توان مالی خانوارها، افزایس تمایل به حاشیه نشینی به دلیل رشد قیمت زمین و مسکن در بافت شهر، روند رو به رشد قیمت زمین در داخل شهر و پناه بردن شهروندان و مهاجرین به حاشیه شهرها از جمله چالش های بخش مسکن درسنندج است.

    حبیبی چالش های فرهنگی شهر سنندج را شامل وجود نگرش ضعیف به گردشگری، نرخ رشد پایین سرمایه گذاری های فرهنگی و پژوهش، پایین بودن سهم اوقات فراغت در هزینه های خانوار، شکل گیری کانون های جرم خیز در شهر، عدم توجه به صنایع ناشی از هنرهای بومی و محلی ذکر کرد.

    پل مکانیزه میدان آزادی شهر سنندج باید برداشته شود

    وی در بخش پاسخگویی به سوالات اعضای شورای اسلامی شهر سنندج گفت: واحدهای تجاری وخدماتی در سطح شهر وجود دارند که کاربری آنها مسکونی است که به آنها کاربری پنهان شهری اطلاق می شود که با شناسایی آنها می توان برای شهرداری درآمد ایجاد کرد.

    وی نخستین اقدام خود را در صورتی که از سوی اعضای شورا به عنوان شهردار انتخاب شود را جابه جایی پل مکانیزه میدان آزادی سنندج ذکر کرد و گفت: عرض این پل مناسب نیست و علاوه بر آن پله برقی که استفاده شده هزینه بر است.

    حبیبی ادامه داد: در دیگر شهرهای کشور تبلیغات محیطی پل های مکانیزه به شرط نگهداری و تعمیرات پل به شرکت های پیمانکاری واگذار می شود.

    وی از دیگر اشکالات این پل را فلزی بودن آن خواند و افزود: پل فلزی مناسب اقلیم سنندج نیست وعلاوه بر آن سیما و منظرشهری را هم از بین برده و مانع حرکتی ایجاد کرده است.

    استفاده از توان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در پست های مدیریتی شهری

    وی در پاسخ به مصاحبه منتشر شده یکی از اعضای شورای اسلامی سنندج در یکی از رسانه های استان که فرد دانشگاهی نمی تواند شهردار خوبی باشد، اظهارداشت: در دولت فعلی کل وزرا و اکثر معاونان آنها از اعضای هیئت علمی دانشگاه های مطرح کشورمان هستند.

    این گزینه پیشنهادی شهرداری سنندج اضافه کرد: در سطوح بالای مدیریتی کشور می توان از دانشگاهیان استفاده کرد ولی در سطوح پایین تر نمی توان بهره برد؟.

    حبیبی از دیگر اولویت های خود را تشکیل اتاق فکر خواند و بیان کرد: از متخصصان واقعی نه براساس ژن خوب بلکه آنهایی که بر مبنای لیاقت سلسه مراتب را طی کردند در این اتاق فکر از توان آنها استفاده خواهم کرد.

    وی عنوان کرد: به برنامه کوتاه مدت اعتقاد دارم ولی محدود شدن به این نوع از برنامه خود فریبی است.

    وی ادامه داد: اگر شورای شهر واقعا به توسعه پایدار و رفاه مردم نه کسب رای در دوره آینده فکر می کند باید به برنامه های میان ودراز مدت هم باید بپردازد.

    این گزینه پیشنهادی شهرداری سنندج اعلام کرد: هر کدام از این پنج گزینه پیشنهادی به عنوان شهردار انتخاب شوند اگر حمایت مسئولان ارشد استان را نداشته باشند قطعا شکست خواهند خورد.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *