دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۸ قبل از ظهر
  • کد خبر 3295
  • آسفالت نشینی، تفرج شیرازی ها؟!
    آسفالت نشینی، تفرج شیرازی ها؟!

    برای نوروز شهرهایمان را سبز کنیم

    برزن نیوز: هر ساله ایرانیان با نزدیک شدن به پایان سال و شروع سال جدید شروع به سبز کردن غلات و حبوبات مانند گندم، نخود، عدس، لوبیا و… می کنند تا هفت سین نوروزشان کامل باشد.
    سبزه در سفره ی هفت سین نشان از سبز شدن دوباره طبیعت و سرزندگی زمین دارد. اینکه به طبیعت احترام بگذاریم و سبزی اش را دوست بداریم، رسم خوبی است. اما شاید فراموش می کنیم که باید نعمت های الهی را قدر بدانیم و اسراف نکنیم.
    اگر هر خانواده ایرانی فقط ۱۰۰ گرم گندم را برای سبز کردن استفاده کند، بایک ضرب و تقسیم ساده می توان گفت که ایرانیان هر ساله بیش از ۲٫۵ میلیون تن گندم را در روز ۱۳ بدر دور می ریزند!
    قطعا آمار واقعی بسیار بیشتر از این میزان است.

    آن هم در شرایطی که گندم در اقتصاد ایران یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود، غذای روزانه مردم می باشد و دولت برای خرید، ذخیره سازی و بعضا واردات آن میلیاردها تومان هزینه می کند.

    اما این تمام ماجرا نیست. آبی که برای کشت محصول استفاده می شود تا گندم و سایر حبوبات بدست آید و آبی که برای سبز کردن آن ها برای نوروز، مجددا استفاده می شود، ده ها میلیارد لیتر است!

    بی شک ایرانیان باستان دور ریختن نعمت الهی و غذا را نمی پسندیدند. در قرآن کریم و احادیث نیز اسراف و ناسپاسی به نعمت نهی شده است.

    بنابراین ضرورت دارد نسبت به ایجاد فرهنگ و شیوه ای جدید برای سبزه ی عید فکری بکنیم. تا محیط زیست و منابع خاک و آب را هم برای نسل های آینده باقی بگذاریم.

    شاید بهترین راه برای این موضوع کاشت نهال درخت، گیاه زینتی و بوته یا حتی تخم چمن در گلدان و ظرف باشد تا بعد از اتمام مراسم تحویل سال آن ها را در طبیعت، فضاهای سبز، و نیز خیابان و محله ای که زندگی می کنیم بکاریم. آن هم در شرایطی که سرانه ی فضای سبز شهری در بسیاری از مناطق شهری تا سرانه ی استاندارد شهرسازی فاصله ی زیادی دارد و پوشش گیاهی محیط های شهری بسیار اندک می باشد.
    لازم است که شهرداری ها، انجمن های محیط زیستی و سازمان های مردم نهاد برنامه ریزی و فرهنگ سازی لازم را در این خصوص داشته باشند.

    برای نوروز شهرهایمان را سبز کنیم بهزاد حاتمی، کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری دانشگاه تهران



    مطلب پیشنهادی

    زلزله اقلیمی در بازارهای املاک

    زلزله اقلیمی در بازارهای املاک

    ۱۰درصد از دارایی‌های ملکی در خطر ویرانی به‌زودی برسر «پرداخت هزینه‌‌‌های ملکی تغییرات اقلیمی» منازعه بین دولت‌‌‌ها و مردم شکل ‌‌‌می‌گیرد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *