شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۸ بعد از ظهر
  • کد خبر 7745
  • شهرهای هوشمند و تاب‌آور
    هوشمندسازی نیاز شهرهای پرجمعیت امروزی

    بروکراسی مانع رسیدن به شهر هوشمند

    بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در آئین گرامیداشت روز جهانی شهر‌ها و اهدای جایزه جهانی خشت طلایی تهران با اشاره به نقش و ظرفیت شهر هوشمند گفت: تمرکز در موضوع شهر هوشمند باید به گونه‌ای باشد که هم افزایی شکل بگیرد و ضرورت هوشمند سازی به این دلیل است که رونق کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.

    رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: شهر هوشمند بستری را ایجاد می‌کند تا خلق ثروت انجام شود و این گام بزرگ بدون صرف بودجه کلان انجام پذیر است، لذا با عدالت توزیعی شهر هوشمند خواهیم داشت.

    آروین مطرح کرد: نهاد‌های عمومی باید به سمت کاهش ناعدالتی و توسعه عدالت توزیعی در کشور و شهر‌ها حرکت کنند، زیرا تمام شهروندان در یک شهر از تمام ظرفیت‌های موجود به یک اندازه استفاده نمی‌کنند، از همین رو باید عدالت توزیعی را دنبال کنیم.

    وی ادامه داد: در تهران می‌توان این گونه مثال زد که یارانه پرداختی روی حمل و نقل و توسعه آن هدفمند نیست.

    رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران افزود: هوشمند سازی شهر‌ها کاهش هزینه‌ها را به دنبال دارد و همکاران در مدیریت شهری شاهد هستند که ما در حوزه پسماند با هوشمندسازی توانستیم بخشی از هزینه‌ها را کاهش دهیم.

    آروین با اشاره به تضعیف نقش شهرداری‌ها گفت: در حال حاضر شهرداری‌ها نقش حکمرانی محله‌ای خود را از دست داده‌اند و ما امروز شاهد هستیم که بسیاری از وظایفی که پیش‌تر تحت اختیار شهرداری‌ها بود به دیگر دستگاه‌ها واگذار شده است.

    وی ادامه داد: یکپارچگی داده برای رسیدن به شهر هوشمند باید محقق شود و باید اعلام کنم که ما ۶ سال پیش در شورای شهر مصوبه حوزه آب و برق را گذراندیم تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین دستگاهی اطلاعات به اشتراک گذاشته شود که متأسفانه بعد از ۶ سال هنوز این اتفاق نیفتاده و این مصوبه عملیاتی نشده است.

    رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران با تأکید بر ظرفیت وزارت ارتباطات برای هوشمندسازی افزود: انتظار از وزارت ارتباطات این است که همه نهاد‌ها در مدیریت شهری داده‌های خود را به اشتراک بگذارند، زیرا هوشمندسازی بدون یکپارچگی داده امکان‌پذیر نیست.

    آروین مطرح کرد: وزارت ارتباطات می‌تواند با موضوع شهر هوشمند نشست‌هایی را برگزار کند و رویکرد امروز کشور‌های پیشرفته این است که داده‌های باز در اختیار نهاد‌ها قرار گیرد.

    وی ادامه داد: با بروکراسی نمی‌توان واگذاری داده را انجام داد و نهاد بالادستی مانند وزارت ارتباطات می‌تواند این یکپارچگی را ایجاد کند.

    چهارمین دوره جایزه بین‌المللی خشت طلایی تهران با شعار ایجاد «شهر‌هایی هوشمند، تاب‌آور و زیست پذیر برای همه» به مناسبت روز جهانی شهرها، با همکاری سازمان‌های تخصصی بین‌المللی همچون برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد، متروپلیس یا انجمن کلانشهر‌های مهم جهان، انجمن طراحان و برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای یا ISOCARP و مجمع شهرداران آسیایی AMF برگزار شد.

    در این رویداد نزدیک به ۲۰۰پروژه و تجربه شهری از داخل کشور و بیش از ۳۰۰پروژه و تجربه از سایر شهر‌های جهان مشارکت داشتند که بیشتر آن‌ها در حوزه معماری، شهرسازی، میراث فرهنگی و بازآفرینی شهری است.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *