چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۳۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 16901
  • تصاویر | تنها بنای جهانی تهران اینجاست | تماشای بیش از ١٠ جاذبه گردشگری در یک کاخ
    تصاویر | تنها بنای جهانی تهران اینجاست | تماشای بیش از ١٠ جاذبه گردشگری در یک کاخ

    تصاویر | تنها بنای جهانی تهران اینجاست | تماشای بیش از ١٠ جاذبه گردشگری در یک کاخ

    تاریخ تهران از این اثر جهانی شروع می‌شود، چون عمری به‌اندازه پایتخت دارد. اتفاقات مهم و بزرگی را پشت سر گذاشته که زندگی همه ایرانیان متاثر از آن بوده است و سرنوشت کشور سال‌ها از اینجا رقم می‌خورد.

    کاخ

     اما هنوز خم به ابرو نیاورده و با همان ابهت و صلابت ٢٠٠ سال پیش، همچنان در میدان ارگ تهران پابرجاست تا این بار نه در قامت خانه سلاطین، بلکه یک کاخ‌موزه روایتگر بخشی مهم از تاریخ معاصر ایران باشد.

     

    تنها بنای جهانی در تهران

    شروع پایه‌گذاری کاخ گلستان به زمان شاه طهماسب اول باز می‌گردد. در اواخر عهد صفوی، گاهی مقر موقت دربار شاهان صفوی بود. در دوره قاجار، بیشتر در عهد ناصری گسترش یافت و محل سکونت این خاندان شد. پهلوی‌ها هم آن را به محل اقامت روسای جمهور و مهمانان ویژه خارجی تبدیل کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هم به موزه تبدیل شد و زیر نظر سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

    کاخ موزه گلستان یکی از ۲۱ اثر تاریخی ایران است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده و تنها بنای جهانی تهران است.

    این کاخ یکی از بناهای به جا مانده از ارگ تاریخی تهران به شمار می‌آید.

    همه تاریخ در یک کاخ

    کمتر کسی می‌داند بنایی با این حجم هنر و شاهکار معماری در قلب پایتخت قرار دارد کاخی پر از تزیینات کاشیکاری، آیینه کاری و نقاشی مشابه آثار معماری هنر دست استادکاران اصفهان. همین شکوه و عظمت باعث شد تیرماه سال ١٣٩٢ در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت جهانی شود.

    این کاخ از بخش‌های مختلفی تشکیل شده و هر بخش آن به‌تنهایی یک ظرفیت گردشگری تمام‌عیار به‌حساب می‌آید. شمس‌العماره یا بنای خورشید یکی از این بخش‌های دیدنی است که ناصرالدین شاه بعد از سفر به اروپا آن را ساخت؛ بنایی مرتفع، استوار و زیبا نظیر آنچه که شاه شاهان در فرنگستان دیده بود.

    تالار سلام بخش دیدنی دیگر اینجاست و اهمیت آن هم بر تابلوهای نفیس به یادگار مانده از نقاشان نامداری از جمله استاد کمال‌الملک است.

    تالار آینه، تالار الماس، سفره‌خانه، تخت مرمر، عمارت خوابگاه، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی و عمارت بادگیر دیگر قسمت‌های دیدنی این اثر جهانی است که همه با هم بخش‌هایی از وقایعی را که خود به چشم دیده‌اند، از صفویه تا قاجار و از پهلوی تا اکنون را برای گردشگران روایت می‌کند؛ وقایعی چون؛ تاجگذاری احمدشاه، مظفرالدین شاه و…

    کی و کجا برویم؟

    برای بازدید از این اثر تاریخی  می‌توانید هر روز در فصل بهار و تابستان از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰و  ۶ ماه دوم سال از ساعت ۹ تا ۱۸:۳۰ به نشانی، خیابان پانزده خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ بروید. شماره ۳۳۹۵۶۶۶۲ راه ارتباط تلفنی با کاخ گلستان است.



    مطلب پیشنهادی

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    زنگ خطر تبدیل روستاها به واحدهای غیرمولد/ بیم آسیب رساندن به اراضی کشاورزی حاصلخیز

    رئیس سازمان امور اراضی با تاکید بر اینکه در طرح‌های هادی روستایی باید مدیریت بهینه زمین به نحوی انجام شود که اولا توسعه روستا منطبق با رشد جمعیت واقعی باشد و ثانیا به اراضی کشاورزی حاصلخیز آسیب وارد نشود، بر مقابله با تبدیل روستاها به واحد های غیر مولد تاکید کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *