شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۱۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 3327
  • رهیافت های فرهنگی نگاه "مرکز پیرامون"
    رهیافت های فرهنگی نگاه "مرکز پیرامون"

    تلاش ۱۰ ساله اصفهان در “توسعه پایدار حریم شهر” به ثمر نشست

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: اگر اقدامات شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی نبود، پل‌های ارزشمندی همچون سی و سه پل، مارنان، شهرستان، خواجو و … تخریب شده بود.

    سید جمال الدین صمصام شریعت در گفت و گو با  ایمنا اظهارکرد: مسایل شهری بسیار پیچیده است و تشکیلات و دستگاه‌هایی که به صورت موازی در رابطه با شهرسازی فعالیت می‌کنند، زیاد و به همین جهت برنامه‌ریزی و پیاده‌کردن اهداف کار مشکلی است.

    وی تصریح کرد: با توجه به دخیل بودن تشکیلات حقیقی و حقوقی در مدیریت شهری و شهرسازی، می‌توان گفت تصمیم‌گیری در امور شهری کشور هرمی نیست، بلکه به صورت هرم ناقص است، در رأس این هرم به جای یک نفر تصمیم‌گیرنده، طیفی از افراد، نهادها و دستگاه‌ها درباره مسایل شهری تصمیم می‌گیرند.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: شهرداری باید مجری مصوبات کمیسیون ماده پنج و شورای عالی شهرسازی و معماری در بخش شهرسازی باشد و مطابق طرح‌های جامع، تفصیلی، هادی و دیگر طرح‌های شهری که به نحوی به تصویب کمیسیون ماده پنج یا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور می‌رسد، عمل کند و به همین جهت امکان اینکه بتواند اهداف کارشناسی خود را پیاده کند یا کمیته راهبری برای عملیاتی شدن اهداف تشکیل دهد، کم است.

    وی با بیان اینکه تلاش شهرداری همواره این بوده که برای کلانشهر تاریخی اصفهان راهبردهایی تعریف کند، افزود: هر چند وزارت راه و شهرسازی ادعا دارد این راهبردها در اختیار آنها است، اما شهرداری اصفهان از پا ننشسته و دنبال تهیه طرح های موفق بوده و توانسته مصوبات برخی از طرح‌ها را بگیرد، از جمله آنها طرح توسعه پایدار حریم شهر اصفهان است که قرارداد آن در سال ۸۶ بسته شد و امروز شاهد تصویب آن هستیم.

    صمصام شریعت تصریح کرد: طرح توسعه پایدار حریم شهر اصفهان یک بار حدود بیش از سه سال پیش در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب شد، اما ابلاغی صورت نگرفت تا اینکه چندماه پیش شورای عالی شهرسازی و معماری طی مکاتبه‌ای درخواست کرد این طرح در شورا مطرح شود که خوشبختانه مراحل تصویب را گذراند.

    وی تاکید کرد: این طرح برای کلانشهر اصفهان به خصوص از نظر مسایل زیست محیطی و توسعه پایدار شهری بسیار لازم و ضروری است.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با اشاره به طرح بازنگری تفصیلی شهر اصفهان اظهارکرد: تهیه طرح بازنگری تفصیلی برای اولین بار به کارفرمایی شهرداری در دستور کار قرار گرفت، این در حالی است که همیشه کارفرما ادارات کل مسکن و شهرسازی سابق بود، البته هر چند مراحل قرارداد، تهیه، تصویب و ابلاغ آن ۱۵ سال طول کشید تا اینکه به کارفرمایی شهرداری انجام شود، اما متأسفانه با اعمال نظر بعضی از دستگاه‌ها، در آستانه ابلاغ تغییراتی در طرح و ضوابط آن به وجود آمد.

    وی ادامه داد: در مجموع با دارا بودن ضابطه و رعایت ضوابط شهرسازی که شهرداری‌ها متولی سه اصل رعایت اصول فنی، بهداشتی و شهرسازی هستند، طرح تفصیلی از نظر رعایت اصول شهرسازی توانست مؤثر باشد.

    شهرداری به داد پل های تاریخی اصفهان رسید

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان شهر اصفهان را پیشتاز اجرای مصوبات طرح‌های جدید شهری در کشور دانست و تاکید کرد: بعضی طرح‌ها از جمله طرح توسعه پایدار حریم که حتی به ذهن برخی مدیران شهری سایر کلانشهرها نرسیده بود، در شهرداری اصفهان به اجرا درآمده است.

    وی تصریح کرد: تاکنون مرمت بسیاری از ابنیه تاریخی شهر با توجه به کمبود اعتبارات میراث فرهنگی، توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام شده، همچنین پل‌های تاریخی شهر اصفهان با هزینه‌های سرسام آور توسط شهرداری اصفهان مرمت شده، اگر اقدامات شهرداری و سازمان نوسازی و بهسازی نبود، پل‌های ارزشمندی همچون سی و سه پل، مارنان، شهرستان، خواجو و … تخریب شده بود.

    وی مرمت بازار و کاروانسرای دردشت، مناره‌ها، خانه‌ها، حمام‌ها، پل‌های واقع شده در بافت تاریخی شهر و طرح‌های بدنه‌سازی و کف‌سازی در محورهای جلفا، جویباره، جماله، دردشت، شهشهان و میدان تاریخی امام علی(ع) که در راستای موضوع بازآفرینی شهری با هزینه چند صد میلیاردی شهرداری احیا شد را از دیگر اقدامات شهرداری اصفهان برشمرد.

    وی ادامه داد: شهرداری اصفهان همچنین طرح دولتخانه صفوی را آغاز و به طرح حفظ و احیاء ناژوان که موضوعی زیست محیطی است ورود پیدا کرد، البته این طرح در کارگروه امور زیربنایی و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مراحل تصویب را می‌گذراند.

    کاهش ساخت و سازهای خلاف در شهر

    صمصام شریعت خاطرنشان کرد: شهر تاریخی اصفهان به نسبت سایر کلانشهرها از نظر رعایت اصول شهرسازی و اجرای طرح‌های جامع و تفصیلی موفق‌تر از سایر کلانشهرها عمل کرده است، همچنین تراکم‌ها و ارتفاعات در سطح کلانشهر اصفهان بهتر رعایت شده است.

    وی با بیان اینکه در شهر اصفهان چند محدودیت باعث شده ارتفاع و تراکم در بافت تاریخی، در حاشیه رودخانه و خیابان‌های تاریخی شهر رعایت شود، گفت: اولین دلیل عرض گذر است که در هر گذری نمی‌توان ارتفاع داشت و در ادامه ۴۰ درصد طول پلاک شمالی، رعایت حریم ابنیه تاریخی و کدهای مجاز طرح تفصیلی مد نظر است.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان افزود: در بحث محرمیت و مشرفیت برای نخستین بار کف پنجره‌ها و رعایت ارتفاع ۱.۷۵ متر در شهر اصفهان عملیاتی شد، این در حالی بود که در شهرهای مذهبی همچون مشهد و قم چنین طرحی وجود ندارد. هر چند این طرح موافقان و مخالفان زیادی دارد، اما به نظر می رسد رضایتمندی برای ساکنان واحدهای مسکونی ایجاد کرد.

    صمصام شریعت با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد ساخت و سازهای خلاف در شهر اصفهان کاهش یافته و قوانین کسر پارکینگ بیشتر رعایت شده است، اظهارکرد: رعایت این مباحث باعث شده به نسبت سایر کلانشهرها بتوانیم شاهد موفقیت بیشتری باشیم.

    وی ادامه داد: در اصفهان کمیته سیما و منظر شهری تشکیل و موفق شد از اجرای نماهای افسار گسیخته، وارداتی و بدون هویت جلوگیری کرده و به نماهای شهر هویت دهد، همچنین در بخش شهرسازی الکترونیک موفق به انجام اقداماتی شدیم تا مردم از ثمرات آن برخوردار شوند.

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان با بیان اینکه طرح‌های جامع و تفصیلی اعم از قدیم و جدید که در گذشته محرمانه تلقی می‌شد، امروزه بر روی کانال شهرداری در اقصی نقاط دنیا قابل مشاهده است، تصریح کرد: شهروندان می‌توانند نقشه‌های طرح تفصیلی جدید را با نقشه‌های طرح تفصیلی قدیم مقایسه کنند، دسترسی به عکس‌های هوایی داشته باشند و درخواست نوبت بازدید را از داخل منزل انجام دهند، اجرای این طرح در راستای شفافیت و رضایتمندی مردم و تکریم ارباب‌رجوع صورت گرفت.

    وی با اشاره به بافت فرسوده شهر اصفهان گفت: اصفهان بیش از چهار هزار هکتار بافت فرسوده دارد که بخش قابل ملاحظه آن تاریخی است، این بافت هویت شهر اصفهان است و باید حفظ، مرمت و جراحی شود و مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار گیرد.

    صمصام شریعت افزود: علاوه بر تخفیف‌های ۷۰ درصدی شهرداری برای صدور پروانه در بافت فرسوده، رعایت برخی اصول از جمله استعلام از میراث فرهنگی، رعایت حریم ابنیه تاریخی و نمای ساختمان‌ها در بافت تاریخی لحاظ می‌شود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *