جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ قبل از ظهر
  • کد خبر 15952
  • زیست‌پذیری شهری کلیدی‌ترین مفهوم برنامه‌ریزی برای شهرها
    زیست‌پذیری شهری کلیدی‌ترین مفهوم برنامه‌ریزی برای شهرها

    زیست‌پذیری شهری کلیدی‌ترین مفهوم برنامه‌ریزی برای شهرها

    عماد مطالبی گفت: رشد فزاینده جمعیت به‌خصوص از سه دهه گذشته و گسترش نامتوازن شهری سبب شده است شاهد فضاهای نابرابر در شهرها باشیم، از این‌رو اهمیت و ضرورت و تاکید بر زیست‌پذیری شهر در شهرها و کلانشهرها امری اجتناب‌ناپذیر است.

    وی افزود: تعادل بین سه مؤلفه اصلی در آمایش شهر یعنی انسان، فعالیت و محیط که بتواند فرم پایدار زیستی را برای شهروندان فراهم سازد، در مفهوم زیست‌پذیری شهری نمود دارد.

    این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه زیست‌پذیری شهری تجلی برنامه‌ریزی و رعایت اصول آمایش شهری است و می‌تواند توسعه پایدار شهری و در نهایت آرامش شهروندی را به اشتراک بگذارد، تصریح کرد: زیست‌پذیری شهری در ارتباط با وظایف جدید برنامه‌ریزی شهری در پاسخ‌دهی به نیازهای جامعه پس از صنعتی شدن است که نیازمند و در جست‌وجوی امکانات، تسهیلات و کیفیت زندگی است و از طرفی در برابر تهدیدها و مخاطرات پیش‌رو در پهنه‌های شهری می‌تواند یک الگوی موفق و پاسخ‌ده جهت رضایت‌مندی شهروندان محسوب شود.

    وی ادامه داد: نقش مدیران و برنامه‌ریزان شهری در ارائه این الگوی پایدار زیستی در فضای شهر بسیار حیاتی است، زیرا مدیریت خردمندانه زمین در پهنه‌های شهری و اختصاص کاربری‌ها، همچنین در نظر گرفتن ظرفیت زمین و اختلاط کاربری می‌تواند از فضاهای شهری استفاده کارا و اثربخش را در چیدمان فضایی شهر مطرح سازد.

    مطالبی گفت: با ارائه مدیریت یکپارچه واحد شهری در شهرها و کلان‌شهرها می‌توانیم در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بر اساس اولویت‌ها و نیازهای شهروندان حرکت کنیم و این امر سبب ارتقای کیفیت زندگی شهروندان می‌شود.

    مشاور کمیسیون بهداشت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت با بیان اینکه پویایی محیط‌های شهری در گروی فضاهای زیست‌پذیر عملکردی است، اظهار کرد: با انعطاف‌پذیری در سیستم‌های حساس شهری همچون حمل‌ونقل، مدیریت شهری می‌تواند با بهره‌گیری از دانش و اصول مترقی برنامه‌ریزی شهری و بهره‌گیری از فناوری، خدمات‌رسانی به شهروندان را با اثربخشی مطلوب در این حوزه انجام دهد.

    وی تاکید کرد: ناهمگونی فضایی باعث کاهش کیفیت محیط زیست شهری می‌شود و در نتیجه زیست‌پذیری را کاهش می‌دهد، لذا با تغییر در سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌ها می‌توان زمینه بهره‌گیری از الگوهای نوین آمایش شهری را به‌منظور همگن‌سازی فضاهای شهری در جهت رسیدن به توسعه پایدار شهری فراهم کرد.

    مطالبی گفت: وظیفه مدیران و برنامه‌ریزان شهری در ایجاد زیست‌پذیری شهری این است که بتوانند بستری را در شهر فراهم سازند تا حضور و مشارکت تمام گروه‌ها و شهروندان در امور شهری فراهم و میسر شود، همچنین با تحول در ساختار مدیریت شهری بر پایه اندیشه و دانش به سمت مدیریت یکپارچه واحد پیش رویم تا بتوانیم کارکردها و ساختاری منسجم در ارائه خدمات شهری ایجاد کنیم و در این مسیر، مکانی مناسب برای زیست شهروندان ارائه و تجلی زیست‌پذیری شهری فراهم شود./ ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *