یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۶:۱۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 12415
  • سیاستگذاری شورای شهر اصفهان برای توانمندسازی زنان
    سیاستگذاری شورای شهر اصفهان برای توانمندسازی زنان

    سیاستگذاری شورای شهر اصفهان برای توانمندسازی زنان

    فریده روشن در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی اظهار کرد: موضوع زنان که پیش می‌آید همه نگاه‌ها به سمت عدالت جنسیتی می‌رود به سمت اینکه زنان و مردان جامعه باید در یک شرایط عادلانه بتوانند از همه فرصت‌هایی که در یک جامعه وجود دارد بهره مند شوند.

    وی افزود: برای اینکه در جامعه خود به یک توسعه پایدار دست یابیم نیازمند مشارکت همه اقشار در حل مسائل جامعه هستیم.

    رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: وقتی زنان ۵۰ درصد جامعه را تشکیل می‌دهند قطعاً بهره گیری از این سرمایه انسانی می‌تواند کشور را به یک توسعه پایدار برساند.

    روشن با بیان اینکه بعد از انقلاب حضور زنان در جامعه ایران و اصفهان بیشتر در حوزه سلامت و آموزش بوده است گفت: تحصیلات زنان در ایران پس از انقلاب افزایش یافته و آن‌ها در این موضوع توانسته‌اند از خیلی فرصت‌های علمی و پژوهشی استفاده کنند اما در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی حضور زنان ایرانی خیلی کمرنگ‌تر از سطح توقع است.

    وی افزود: در جوامع توسعه یافته ۱۸ تا ۳۰ درصد از حوزه سیاسی کشور در اختیار زنان است بنابراین در ایران همچنان نیاز است که از این منابع انسانی بهتر استفاده شود و حضور آنها در تمامی عرصه‌های خدمت جامعه وجود داشته باشد.

    رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم زنان ایرانی را به عرصه‌های سیاسی و اقتصادی وارد کنیم، با نگاه به سند ارتقای جایگاه زنان در جامعه باید به توان افزایی و توانمندی زنان ایرانی پرداخت.

    وی افزود: برای اینکه زنان بتوانند در همه حوزه‌های جامعه حضور پر رنگ تری داشته باشند نیاز است که از حقوق خود آگاهی کافی کسب کرده و بدانند نسبت به شهر چه حق و حقوقی دارند؛ آیا در شهر امنیت آنها حفظ می‌شود؟ آیا از همه فضاهای شهری به خوبی می‌توانند استفاده کنند؟ آیا به راحتی می‌توانند در تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها ورود پیدا کنند؟ این موارد نیازمند این است که به همان موضوع توانمند سازی زنان پرداخته شود.

    روشن با اشاره به اینکه مدیریت شهری برای توانمندسازی زنان اصفهان برنامه‌های متعددی داشته است افزود: زیرساخت‌هایی لازم است تا زنان را توانمندتر کند مثل فرهنگسراهایی که در آن آموزش‌های لازم را کسب کنند و این آموزش‌ها صرفاً مخصوص کسب و کار نبوده و زنان در حوزه سبک زندگی، آموزش‌های مرتبط با تربیت فرزندان و روابط با همسران توانمند می‌شوند.

    رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تنها حدود ۱۳ درصد از فعالان حوزه اقتصادی را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: در این دوره از شورای شهر با پرداختن به اکوسیستم کارآفرینی سعی شد تا در جهت تقویت حضور زنان در عرصه اقتصادی گام برداشته شده و شورا مصوبه‌ای با عنوان توسعه کارآفرینی داشته است.

    روشن اضافه کرد: در یکی از فرهنگسراهای اصفهان به نام خانه جوان به طور اختصاصی به آموزش کسب و کارها و کارآفرینی پرداخته می‌شود؛ یک دسته تخصص ویژه کسب و کارهای خانگی نیز وجود دارد تا زنان خانه‌دار بتوانند شغل خانگی داشته و از طریق آن کسب درآمد کنند.

    رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مرکز توانمندسازی زنان هفته پیش در منطقه ۱۲ با حضور معاون امور زنان ریاست جمهوری افتتاح شد که در این مکان همان کسب و کارهای خانگی آموزش داده می‌شود.

    وی افزود: مدیریت شهری با ادارات بهزیستی و میراث فرهنگی تفاهم‌نامه‌ای امضا کرده تا زنان سرپرست خانوار بتوانند در مراکزی که به طور رسمی برای آنها فراهم شده آموزش‌های لازم را ببینند و سازمان‌های مردم نهاد نیز کمک خواهند کرد تا این محصولات به فروش برسد.

    روشن اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم برای محله‌ها و مناطق مختلف شهری برنامه‌ریزی درستی داشته باشیم بسته به بافت شهری، فرهنگ منطقه و محله، نیاز به برنامه‌ریزی‌های ویژه خود را دارد بر همین اساس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی با مدیریت شهری همکاری و برنامه‌ریزی داشته است که در مناطق ۱۵ گانه شهر پژوهشی داشته باشند که در آن به بررسی مباحث مختلف حوزه زنان در منطقه‌های شهر پرداختند.

    رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این پژوهش مشخص شد که هر محله نیاز به چه آموزش‌ها و توانمندسازی‌هایی دارد و این طرح هم با عنوان ۱۶ اطلس زنان برای هر منطقه آماده شده و یک اطلس کلی در هفته آینده رو نمایی خواهد شد که این مشخص می‌کند تا در هر محله یا منطقه باید برای پیشرفت سطح ارتقای فعالیت زنان چه برنامه‌ریزی‌هایی بشود.

    وی تاکید کرد: دفتر امور بانوان در شهرداری برنامه‌ای را با عنوان ۱۶۷ محله مجازی برگزار کرد که این محله‌های مجازی به صورت گروه‌هایی درمی‌آیند و در گام اول معتمدین و زنان فعال آن محله شناسایی می‌شود؛ پس از آن در گروهی قرار می‌گیرند که مسئولان شهر در آنجا هستند و پاسخگوی نیازها و مشکلات زنان در آن مناطق خواهند بود.

    روشن با اشاره به موضوع اداره مشارکت‌ها زیر نظر سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی که وظیفه آن ترغیب سازمان‌های مردم نهاد است افزود: این اداره سازمان‌های مردم نهاد را ترغیب می‌کند تا برنامه‌های خود را به صورت مشارکتی انجام دهند که در این باره زنان همکاری خوبی را در ارتباط با مسائل حاشیه‌ای شهر داشتند.

    وی تاکید کرد: مشارکت‌های شهروندان در امور شهری، به ویژه اکنون که با کاهش شدید نیروی اجتماعی روبه‌رو هستیم باعث ایجاد حس تعلق به شهر شده و موجب بهره‌برداری مطلوب‌تر آنها از امکانات شهری می‌شود.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *