جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۰۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 3141
  • حمل و نقل عمومی اولین مشکل تهران است
    حال حمل و نقل عمومی تهران خوب نیست

    صدای مردم را بشنوید! گلایه های مردم از حمل و نقل عمومی

    حمید رضا عبدالهی بی شک یکی از عوامل اصلی معضل آلودگی هوای کلان شهر ها، تردد فراوان خودروهای شخصی به خصوص خودروهای تک سرنشین در سطح شهر است. عاملی که همواره از زبان مسئولین و مدیران شهری مهم عنوان شده و راهکار حل این معضل را نیز استفاده بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی همچون مترو، خطوط اتوبوسرانی تندرو و ... توسط مردم اعلام کرده اند. این راهکار همواره در قالبهای سخنرانی، نشست خبری، برنامه تلویزیونی، انیمیشن، شعار  روی بیلبوردهای شهری و .... تبلیغ و ترویج می شود. تا اینجا همه چیز درست به نظر می رسد؛ اما عملیاتی شدن چنین راهکاری یا به عبارت بهتر استقبال و همکاری شهروندان با آن، در گرو وجود زیرساختهای حمل و نقل عمومی مناسب از نظر کمی و کیفی است. به جرأت می توان گفت، اگر امکان دسترسی و استفاده از حمل و نقل عمومی راحت، ارزان، سریع و در کل با کیفیت مناسب باشد، تعداد بیشتری از شهروندان به استفاده از آن ترغیب خواهند شد و گام بلندی در جهت حل معضل آلودگی کلان شهرها برداشته خواهد شد.

    برزن نیوز: آنچه انگیزه نوشتن این گزارش شد؛ وضعیت نابسامان آمد و شد از طریق ایستگاههای خطوط بی آر تی(مشخصاً خط ۲، خاوران-آزادی) و برخی ایستگاههای مترو است که طی هفته های اخیر به نظر می رسد به شدت بدتر شده است. نگارنده خود، عمدتاً از خط ۲ بی آر تی و مترو استفاده می کند و کم و بیش با میزان ازدحام  و تراکم مسافرین در آنها مأنوس و آشناست، به همین جهت نسبت به وضع جدید چندان حساس نبود؛ تا اینکه با مواردی از اعتراض دسته جمعی(هو کردن اتوبوس ورودی به ایستگاه، شعار دادن بر ضد شهرداری و…) و بحث و گفت و گوهای  گله آمیز مردم از بدتر شدن وضعیت در ایستگاهها(مشخصاً ایستگاههای مولوی، سعادت، میدان محمدیه، وحدت اسلامی و ولی عصر(عج) مواجه شد.

    این نشانه های اعتراضی بهانه ای شد تا با تعدادی از شهروندان منتظر در ایستگاه مصاحبه کوتاهی انجام دهم:

    امیر ۲۸ ساله که از وضعیت ازدحام در ایستگاه بسیار ناراحت بود، می گوید: «۴ سال است به خاطر محل کار و زندگی ام از این خط برای رفت و آمد استفاده می کنم و همیشه صبح ها و عصرها موقع غروب شلوغی و فشار جمعیت بود اما این چند وقت نمی دانم چه اتفاقی افتاده که سوار شدن به اتوبوس سخت شده؛ روزی نیست که بیشتر از ۲۰ یا ۳۰ دقیقه در این ایستگاه(محمدیه) معطل نشوم. همیشه سوار شدن با کلی عذاب و لای در گیر کردن و درگیری با سایر مسافران همراه است».

    عباس که مردی میانسال است، می گوید: «فاصله زمانی رسیدن اتوبوس ها به ایستگاه زیاد شده، وقتی هم اتوبوس می رسد جایی برای سوار شدن نیست و انتظار ادامه پیدا می کند. این باعث شده جمعیت زیادی در ایستگاه و بیرون آن جمع شوند و برای همه مخصوصاً خانمها مشکل درست شود. این وضعیت نظارت و مدیریت نمی شود». او در پاسخ به این سوال که چه باید کرد می گوید:« کافی است تعدادی اتوبوس خالی در ساعتهای شلوغی مثل الان در فاصله های زمانی مناسب ایستگاههای مولوی تا گمرک را پوشش بدهند تا چنین وضعیت اسف باری برای مردم پیش نیاید».

    محمد هم که جوانی ۳۲ ساله بود با عصبانیت می گفت: «هفته پیش در همین ازدحام و بی نظمی موبایلم را از جیبم دزدیدند. مطمئنم هیچ کدام از مسئولین سوار این اتوبوسها نمی شوند که درد و مشکل مردم را بفهمند. کرامت و احترام آدم در این وضعیت از بین می رود. انسانها را نباید اینطور جا به جا کرد».

    همراستایی سخن مردم در بدتر شدن وضعیت جای شکی در آن باقی نمی گذارد؛ مطمئنا بارش برف، آلودگی هوا و به دنبال آن اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل و … در افزایش مسافران در شبکه حمل و نقل عمومی و به تبع آن ازدحام بیشتر مؤثر بوده است. بنابراین، مسئولین کلاه خود را قاضی کنند، منصفانه و پذیرفتنی نیست؛ اتفاقی که همواره به عنوان یک راهکار برای پیشگیری و حل معضل آلودگی هوای کلان شهر تهران از سوی مسئولین مطرح می شود، خود عامل بی نظمی، نارضایتی عمومی و احیاناً بحران شهری شود.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *