چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۲۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 10675
  • ضرورت ایجاد شورای صیانت از حریم پایتخت
    ضرورت ایجاد شورای صیانت از حریم پایتخت

    ضرورت ایجاد شورای صیانت از حریم پایتخت

    محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جلسه سه شنبه -۴ شهریور- شورای شهر تهران طی تذکری با اشاره به نامه یکی از مقامات قضایی درباره حریم پایتخت، گفت: برخلاف حمایت‌هایی که مقام‌های قضایی و سازمان بازرسی کل کشور از شهرداری تهران در صیانت و حفاظت از حریم پایتخت به مساحت ۶ هزار کیلومتر مربع انجام داده اند، اما اخیرا یکی از مقامات قضایی به استناد یکسری قوانین و بدون توجه به دیگر قوانین موجود، نامه‌ای را نوشته اند که منجر به رهاشدگی حریم می‌شود.
    وی ادامه داد: اکنون شهر‌های اقماری که طرح هادی و طرح تفصیلی آن‌ها پر شده است، اقدام به ساخت و ساز در مزارع، دشتستان ها، رودخانه‌ها و کوهستان‌ها کرده اند، البته مدیرکل حریم و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران تعاملاتی را با قوه قضاییه آغاز کرده اند که موثر هم بوده، اما هنوز آن نامه، کن لم یکن نشده است.
    سالاری با تاکید بر ضرورت حفاظت و صیانت از حریم، گفت: سیر تاریخی نشان می‌دهد که حریم همچنان در حال از دست رفتن است و دلیل آن هم وجود قوانین متعدد از جمله قانون تقسیمات کشوری، قانون تعاریف حریم و در حوزه کالبدی هم سند راهبردی حریم پایتخت با مساحت پنج هزار و ۹۱۸ کیلومتر مربع و قانون نظارت بر گسترش شهر تهران است که وقتی این قوانین را کنار هم می‌گذاریم با هم همخوانی و تطبیق ندارند و شرح وظایف وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی تبیین نشده است.
    وی ادامه داد: متاسفانه به سند مجموعه شهری که توسط دولت اصلاحات تهیه شده و در آن بر مدیریت و برنامه ریزی برای شهر تهران و شهر‌های اقماری ذیل یک نهاد سیاستگذاری تاکید شده، توجه نمی‌شود.
    رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت صیانت و حفاظت از حریم، گفت: مقام قضایی طی نامه‌ای با استناداتی به قانون تقسیمات کشوری اشاره کرده اند که حریم تهران ۱۳۰۰ کیلومتر است و فقط در همین محدوده می‌تواند فعالیت کند و خارج از آن نمی‌تواند اقدام به تخریب ساخت و ساز‌های غیرمجاز کند و حضور شهرداری تهران را خارج از مرز تقسیمات کشوری، غیرقانونی دانسته و عنوان شده که فرمانداری‌های دیگر می‌توانند از شهرداری شکایت کنند، از طرفی هم به عدم اجرای طرح راهبردی حریم اشاره کرده است.
    سالاری افزود: من درخواست دارم در راستای صیانت از حریم، رییس شورای شهر تهران، متولی شوند و در کوتاه مدت یک شورای صیانت از حریم با حضور نمایندگان ارشد مدیریت شهری، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، قوه قضاییه و مجلس ایجاد شود تا این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و در بلند مدت نیز باید از شورای ساماندهی پایتخت، کمیسیون کلانشهر‌ها و مجلس پیگیری شود.

    تذکر نواحی نوآوری
    زهرا نژاد بهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در خصوص سوء استفاده برخی دانشگاه‌ها از ایجاد نواحی نوآوری تذکر داد.
    وی افزود: اخیراً برخی از دانشگاه‌های تهران، با استناد به دلایل مختلفی همچون ضرورت ارتقاء پیوند دانشگاه و شهر اقدام به تهیه طرح‌هایی تحت عنوان نواحی نوآوری نموده اند. از جمله میتوان به طرح ناحیه نوآوری دانشگاه تربیت مدرس در منطقه ۶ شهرداری تهران و ناحیه نوآوری دانشگاه صنعتی شریف در منطقه ۲ اشاره کرد. این موضوع به چند دلیل واجد اشکال بوده و انتظار میرود تسریعا دستور فرمائید نسبت به اصلاح این رویکرد اقدامات لازم به عمل آید.

    تجاری سازی در بخش غربی خیابان ۱۷ شهریور
    علی اعطا، سخنگوی شورای شهر نیز با اشاره به ساخت میدانگاه امیرکبیر در منطقه ۱۴ تهران و استقبال بی نظیر شهروندان از این میدانگاه گفت: تفاوت این میدانگاه با پلازای ولیعصر کاملاً مشهود است، چرا که پس از بهره‌برداری از پلازای ولیعصر، یکی از خبرگزاری‌ها تصاویری را از این پلازا منتشر کرد و نوشت ۱۰۰ روز پس از افتتاح پلازای ولیعصر که سوت و کور افتاده است؛ اما ما شاهد بودیم میدانگاه امیرکبیر حتی در روز‌های قبل از بهره‌برداری مورد استقبال شهروندان بوده است.
    وی با بیان اینکه تذکر امروز من در رابطه با بخش غربی خیابان ۱۷ شهریور در منطقه ۱۲ تهران است، گفت: زمزمه‌ها و بحث‌های وجود دارد که قرار است در این محدوده ساخت و ساز تجاری و مسکونی وسیعی انجام شود در حالی که بافت منطقه بافتی متراکم است.
    اعطا با طرح پرسشی گفت: چرا شهرداری رویکرد توسعه عرصه‌های باز را که موفق بوده است در بخش غربی خیابان ۱۷ شهریور ادامه نمی‌دهد؟
    عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این خصوص با بخش‌های مختلف شهرداری و سازمان نوسازی صحبت کرده ام افزود: بخش‌های مختلف شهرداری پیگیری ساخت میدانگاه در بخش غربی خیابان هفده شهریور در منطقه ۱۲ تهران بودند، اما ظاهراً تصمیم به ساخت و ساز تجاری و مسکونی است.
    اعطا ادامه داد: این هشدار را می‌دهم که اگر در این بخش از تهران ساخت و ساز صورت گیرد، شهروندان را از فرصت توسعه این محور و میدانگاه پیاده محروم کرده ایم.

    توجه به رفع مشکلات فضای سبز و بوستان‌های محلی در ۷۵ محله شهر تهران
    مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در تذکری گفت: زندگی در محله‌ای برخوردار از امکانات و زیر ساخت‌های شهری حق یکایک شهروندان معزز تهرانی است. متاسفانه این حق طبیعی در نتیجه توسعه نامتوازن و ناعادلانه شهر سبب شده است تا شهروندان برخی محلات از کم‌ترین امکانات و زیرساخت‌های شهری برخوردار باشند و آرزویشان ایجاد بوستان یا فضای سبز محلی برای گذران اوقات فراغت کودکان و نوجوانان و حضور ساکنان محله باشد.
    وی افزود: بر اساس سند تحویل و تحول شورایاری محلات که توسط شورایاران تهیه و تکمیل شده است در ۷۵ محله از محلات شهر تهران ما شاهد مشکلات مربوط به ایجاد بوستان و پارک محلی، توسعه و تجهیز بوستان‌های محلی موجود، نگهداشت تاسیسات و آبیاری درختان و فضای سبز بوستان‌ها هستیم.
    فراهانی بیان کرد: دامنه محلات درگیر این مشکل از «محله اوین» تا «محله کوهک» را در برمی گیرد که برای حل این مشکلات و پاسخ به نیاز و مطالبه شهروندان باید با استفاده از ظرفیت پروژه‌های توسعه محلی و اعتبارات پیش بینی شده در تبصره ۳۵ بودجه سال ۱۳۹۹ و اعتبارات نگهداشت پیش بینی شده در ماموریت خدمات شهری و محیط زیست اقدامات لازم معمول شود.
    عضو شورای شهر تهران گفت: با توجه به اهمیت موضوع و لزوم حل مشکل مردم به عنوان نماینده مردم شریف تهران در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره لزوم «توجه به رفع مشکلات فضای سبز و بوستان‌های محلی در ۷۵ محله شهر تهران» بر اساس لیست پیوست که توسط شورایاران شناسایی شده است به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.
    فراهانی گفت: امیدوارم با اقدام به موقع شهرداری تهران شاهد پاسخ به مطالبه شهروندان معزز تهرانی در دسترسی عادلانه به بوستان‌ها و فضای سبز محلی باشیم و ساکنان همه محلات تهران حداقل از یک بوستان محلی زیبا و ایمن برخوردار شوند.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *