جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۳۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 11672
  • تازه ترین خبر درباره نهضت ملی مسکن | طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟
    تازه ترین خبر درباره نهضت ملی مسکن | طرح نهضت ملی مسکن به کجا رسید؟

    طرح «اقدام ملی» در بن بست بی برنامگی

    روز گذشته، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بودجه های دولتی صرفا برای پرداخت یارانه های بخش مسکن پرداخت می شود گفت: مسکن نیاز به منابع بسیار بالایی دارد که با بودجه های دولتی قابل تامین نیست و از طریق بخش خصوصی محقق می شود.

    محمود محمودزاده اظهار کرد: در حوزه مسکن همه اعتبارات توسط مردم تامین می شود. اعتبارات مربوط به تامین زمین، تاسیسات زیربنایی و روبنایی، امتیازات و خدماتی که در پروژه ها وجود دارد اعم از تخفیفات و سایر مسائل جزو یارانه های دولتی است. اما بخش مسکن با توجه به حجم اقتصادی کلان، گردش پول بالا و تاثیر اقتصادی، نیاز به بودجه های هنگفتی دارد و از این نظر متفاوت با حوزه راه است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص بودجه ۵۵۰۰ میلیارد تومانی حوزه مسکن در سال ۱۴۰۰ که عمده آن از طریق تهاتر زمینهای دولتی تامین می شود گفت: اعدادی که تامین می شود درصد بسیار پایینی از پروژه های دولتی را در برمی گیرد. به طور مثال ارزش اقتصادی ۴۰۰ هزار واحد طرح اقدام ملی مسکن بالغ بر ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که بجز بحث زمین و تاسیسات، عمده منابع آن از طریق تسهیلات بانکی و آورده مردم تامین می شود.

    به گفته محمودزاده، آنچه که در بودجه برای حوزه مسکن در نظر گرفته می شود عموما به همین یارانه هایی که دولت پرداخت می کند مربوط می شود. سرفصل هایی برای کمک به مسکن محرومین، تهاتر زمین های شرکتها و سازمان ها برای تکمیل آماده سازی و محوطه سازی یا موضوعاتی از این قبیل در نظر گرفته می شود که اعداد بسیار کمی است.

    در همین رابطه، ، دبیر کانون سراسری انبوه سازان ، فرشید پورحاجت در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص ۵هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه برای تکمیل طرح های مسکنی کفایت می کند؟ گفت: در خصوص بودجه من اظهارنظر نمی کنم که آیا این بودجه کفاف این طرح ها را می دهد یا نه. این موضوع را خود سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی باید منابع و مصارفش را مشخص و اعلام کنند.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان درباره تامین بودجه حوزه مسکن از طریق بخش خصوصی و مردم اظهار کرد: اساسا این حرف، حرف درستی است اما اینکه چرا مسئولان دیر به این فکر افتاده اند، جای سوال دارد. در یک سال و نیم گذشته که دوران طلایی برای تولید مسکن بود، چرا وزارت راه و شهرسازی نظر و برنامه هایی را که بخش خصوصی ارائه داد را مورد توجه قرار نداد.

    وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد تحت عنوان طرح اقدام ملی تصریح کرد: اما گفته نشده است که چه کسی قرار است این ۴۰۰هزار واحد را در کشور تولید کند و با چه سبک و سیاقی؟

    پورحاجت ادامه داد: ما به عنوان بخش خصوصی و مجموعه کانون سراسری انبوه سازان هنوز به فازهای اجرایی طرح اقدام ملی نرسیدیم، البته انجمن انبوه سازان تهران برای ساخت ۲۰هزار واحد تفاهم کرد اما هنوز وارد فاز اجرایی نشده است، انجمن تعهدی را که باید انجام می داد، انجام داده است اما وزارت راه و شهرسازی به تعهدات خود عمل نکرده است.

    دبیر کانون سراسری انبوه سازان افزود: ما فعلا نسبت به برنامه های عملیاتی وزارت راه و شهرسازی خوش بین نیستیم. وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن برنامه ریزی کرده و نظر بخش خصوصی را در این مورد نخواسته و به صورت کاملا خودجوش تصمیم گرفته است که دغدغه بخش خصوصی را مورد توجه قرار ندهد. حتی از تجربه موفق بخش خصوصی هم در حوزه تولید مسکن، وزارت راه و شهرسازی بهره برداری لازم را نکرده است.

    وی در پایان تاکید کرد: در سال ۸۹، وقتی بحث پروژه مسکن مهر مطرح شد، بخش خصوصی عملیات اجرایی آن را کلید زد. در حال حاضر، با این مسیری که وزارت راه و شهرسازی در یک سال و نیم گذشته در پیش گرفته است، به جز بن بست اتفاق خاصی در حوزه مسکن کشور رخ نمی دهد و شرایط مسکن مردم کماکان در شرایط سخت باقی خواهد ماند مگر اینکه در ماه های آینده اتفاقات جدیدی رخ دهد. بحث طرح جهش تولید و تامین مسکن مجلس هم که فعلا در ۵، ۶ ماه گذشته در حد خبر رسانه ای مانده است و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد.

    جهان اقتصاد



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *