یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۰۶ بعد از ظهر
  • کد خبر 19250
  • مشهد
    تشکیل کمیته‌های تخصصی و فنی اراضی نهضت ملی همراه با آسیب شناسی مسکن مهر

    طرح‌ جامع مشهد بیش از یک دهه گروگان گرفته شده بود

    فرزانه صادق مالواجرد، امروز، ۷  شهریور ماه در نشستی با عنوان آسیب‌شناسی طرح‌های تفصیلی از منظر تحقق پذیری که در محل ساختمان پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، با اشاره به نگرش‌های موجود در تهیه طرح‌ها و عوامل موثر بر آن عنوان کرد: اساسا مقایسه شهر و شهرسازی در ایران و سایر شهرها متفاوت است. اشتباهی که وجود دارد مقایسه کردن مجموعه شهری حال حاضر ما با مجموعه شهری کشورهای دیگر است. به عنوان مثال برخی بافت تاریخی که دارای وسعت بیشتری از لحاظ سطح است را با بافت جدید شهری مقایسه می‌کنند.

    وی با بیان اینکه قطعا طرح‌های توسعه و عمران ما اشکالاتی دارد، افزود: اما نوع ورود به اشکالات بسیار مهم است.

    معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مباحث مطرح شده در رابطه با محل تامین درآمد شهرداری، گفت: ای کاش یک بار هزینه کرد محل درآمد را بررسی کنیم. کاملا درست است که شهرداری درآمد لازم دارد، اما هزینه کرد آن باید به چه صورت باشد؟ چه اتفاقی برای هزینه‌ها می‌افتد؟ اگر می‌خواهید وارد تحقق پذیری طرح‌ها شوید، بدانید که بخشی از آن به نوع توسعه و عمران بستگی دارد. بخش‌های دیگری هم وجود دارد که به جهت سخت بودن ورود به آن یا تاثیری که بر سایر بخش‌ها دارد، به سمت طرح جامع می‌آیند.

    صادق مالواجرد با بیان اینکه من از جمله افرادی هستم که با وجود طرح جامع بسیار موافقم، اضافه کرد: تصویب طرح‌ جامع در مشهد خیلی طول کشید. طرح جامع مشهد بیش از یک دهه در شهر مشهد به گروگان گرفته شده بود. آیا در این مدت صدور پروانه‌ای در شهر انجام نمی‌شد؟ آیا ساخت و سازی صورت نمی‌گرفت؟ چرا شورای شهر قبلی برای عدم تصویب این طرح‌ها باید گارد بگیرد؟

    وی ادامه داد: چرا باید طرح‌های تفصیلی مناطق اینقدر طولانی شود. در همان برهه‌ای که شورای شهر نسبت این موضوعات گارد می‌گیرد بسته تشویقی تهیه می‌کند، این ربطی به تحقق پذیری طرح دارد؟

    معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مصوب و اعلام شدن طرح تفصیلی در شورای شهر تخلف بزرگی است، اضافه کرد: شورای شهر محل وضع ضوابط نیست که بگوید این طرح چگونه انجام شود. ما می‌بینیم که در مشهد چنین اتفاقی می‌افتد و علیرغم پیگیری‌هایی که انجام می‌دهیم راه به جایی نمی‌بریم.

    صادق مالواجرد افزود: ما باید آسیب شناسی کنیم که چرا چنین اتفاقاتی در مشهد افتاده است. خواهش می‌کنم حتما بررسی کنید که حقوق عمومی دیده نشده برای مردم در کجای مصوبات رنگارنگ شورای شهر، شهرداری و کمیسیون‌های ماده پنج است و چقدر به نفع مردم بوده است؟ سرمایه‌گذار و حتی غیر سرمایه‌گذاران مردم هستند.

    وی تصریح کرد: وقتی طرح تفصیلی مشهد تایید شد با بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم برخی مناطق تراکم کم بوده ولی مطالبات بیشتری نسبت به برخی مناطق وجود دارد که زیرساخت آن نیز فراهم است. اما در جاهایی تراکم بالا تعریف شده که نه زیرساختی دارد و نه رغبتی نسبت آن وجود دارد.

    معاون سابق وزیر راه و شهرسازی در پایان خاطر نشان کرد: حتما ایراداتی در تهیه محتوی و نحوه بررسی طرح‌ها وجود دارد و تمام تلاش ما حل این ایرادات بوده است. پیشنهاد مشخص من این است که حتما به سمت دیدن پیشنهادات، اقدامات صورت گرفته در این خصوص و فقط در نظرگرفتن نقشه رنگ‌بندی را نداشته باشید بلکه اهرم‌هایی که موجب تحقق‌پذیری صحیح این طرح‌ها می‌شود را مورد بررسی قرار دهید.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه تا تمام کارگران متقاضی مسکن را خانه‌دار نکنیم، آرام نمی‌نشینیم، گفت: تا کنون برای ساخت ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگران زمین تامین و به مدیران صنایع ارائه شده‌ است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *