جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴ بعد از ظهر
  • کد خبر 1906
  • سراج بهزیستی

    ما نیازمند یک طراحی قابل تنظیم برای همه شهروندان هستیم/ جدا سازی در جامعه نباید اتفاق بیفتد

    مصطفی سراج رئیس بهزیستی تهران با حضور دربیست و سومین  نمایشگاه مطبوعات ضمن بازدید از نمایشگاه در گفتگویی که با خبرنگار برزن نیوز داشت در مورد پدیده سالمندی جمعیت در سالهای پیش رو هشدار داد باید برای این روزها آماده باشیم. سالهای آتی ما با پدیده سالمندی مواجه ایم. در حال حاضر ۹% افراد جامعه سالمند هستند. ما چه برنامه ای برای سالمندان داریم؟ اگر ۱۰درصد معلولان و جانبازان را هم اضافه کنیم چیزی در حدود یک چهارم جمعیت ما نیازمند توجه ویژه است به نوعی همه درگیر این مسءله هستیم. اما برنامه های ما سطحی است، عمقی نیست چرا؟ باید به دنبال برنامه ریزی آموزش و پیشگیری باشیم.

    ما سالانه در تصادفات ۱۵ هزار نفر کشته می دهیم ولی چهار برابر آن معلول. استاندارد سازی خودروها و آموزش و ترویج فرهنگ رانندگی را باید در دستور کار قرار دهیم ما باید از به وجود آمدن این همه معلول جلوگیری کنیم.هزینه هایی که برای درمان و از کار افتادگی این افراد به آنها و جامعه تحمیل می شود چندین برابر هزینه هایی است که می شود برای این آموزش ها خرج کرد.ما حتی برنامه ریزی مناسبی برای بعد از معلولیت این افراد نداریم.

    امروزه در دنیا دو تفکر وجود دارد، یکی استاندارد سازی دسترسی ها و دیگری طراحی های فراگیر. مورد اول اشاره به هماهنگ کردن و تغیرات لازم در محیط، معابر، ساختمان ها و فضاهای شهری برای استفاده افراد مختلف است. اما تفکر دوم به این مسئله می پردازد که اصولا نباید جداسازی شکل بگیرد. بلکه کلیه فضاهای شهری و محیط برای قابل استفاده برای تمامی افراد جامعه باشد.در کشورهای توسعه یافته این تفکر وجود دارد و جداسازی انجام نمی شود.طراحی باید از ابتدا به گونه ای باشد که مانعی برای دور زدن و یا از میان برداشتن وجود نداشته باشد. در بازار بزرگ بیرمنگام شما اختلاف سطحی نمیبینید و یا اگر هست به نحوی طراحی شده که برای همه افراد جامعه محدودیتی ایجاد نمی کند.

    طراحی مبلمان شهری باید قابل تنظیم باشد به گونه ای که هر گروه از جامعه اعم از معلولین، جانبازان، افراد عادی بتوانند از آن استفاده کنند.

    نکته  قابل توجه دیگر اینکه ما وسائل کمکی معلولان را در کشورمان بومی نکرده ایم. شرکت های دانش بنیان باید در این ضمینه  تشویق شوند تا با هماهنگ ساختن تجهیزات کمکی با محیط کشورمان به این افراد کمک کنیم.

    سراج افزود رسانه ها باید مطالبه گر باشند، مطالبه معلولین، گروه های خاص نیاز به حمایت و به صورت کلی مطالبه تمام اقشار جامعه باید مطرح شود. تا زمانی که این مطالبه ها مطرح نشود و به خواست عمومی بدل نشود نمی توان انتظار تغییر داشت.وی وجود رسانه های تخصصی را لازم دانست و افزود امیدوار است برزن نیوز در را این مطالبه محوری گام بردارد.

    سراج در انتها با امضای دیوار مباره با فساد برزن نیوز حمایت خود را از سایت اعلام کردند.



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *