یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۹:۳۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 1909
  • پدافند غیر عامل در شهرها نیمه کاره ساختمان رها شده شهر ها قوانین ثبات مدیریتی در شهرداری، امنیت و توسعه در کرج
    ثبات مدیریتی در شهرداری، امنیت و توسعه در کرج

    لزوم توجه به پدافند غیرعامل در شهرها

    ‎پدافند غیرعامل مجموعه ای از اقدامات غیرمسلحانه ای  است؛ که به کارگیری آن ها موجب افزایش بازدارندگی ،کاهش آسیب پذیری ،ارتقای پایداری ملی،تداوم فعالیت های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدها و اقدام های نظامی دشمن می گردد و با اجرای آن می توان از وارد شـدن خسـارات مـالی بـه تجهیـزات و تاسیسات حیاتی و حساس نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.

    پدافند غیرعامل جهت مقابله با حوادث غیرطبیعی یا انسان ساخت در تمامی حوزه های زندگی بشـری قابـل تعریـف می باشد. که شامل برنامه ها و اقدامات در جهت کاهش آسیب پـذیری هـا و افـزایش پایـداری و خدمات و هوشیاری مردم در مقابل تهدیدات است، پدافند غیرعامل یا دفاع غیر نظـامی تقلیـل خسارت مالی و صدمات جانی وارده بر غیر نظامیان در جنگ یا در اثر حـوادث طبیعـی نظیـر ‎سیل، زلزله، طوفان، آتشفشان، آتش سوزی و خشکسالی می باشد،

    پدافند غیرعامل از مهم ترین رویکردها و راهبردها در حوزه مدیریت بحران شهری می باشد، ایمنی و امنیت از دیرباز در شهرها تا به امروز مورد توجه بوده است. با نگاهی به ساختار و فضای سیاسی موجود و پارادایم های نظامی در فضاهای شهری لازم به نظر می رسد تا در بستر نگاهی جامع، اقدامات سیستم دفاع غیرعامل مورد توجه قرار گیرد تا افزایش توان و اقتدار نظام و کاهش آسیب پذیری های کالبدی و انسانی از تجاوزات احتمالی، امکان وقوع یابد. در این میان، پدافند غیرعامل را نیز مجموعه اقدامات غیرمسلحانه ای می دانند که موجب کاهش آسیب پذیری نیروی انسانی، ساختمان ها و تاسیسات شهری و تجهیزات و شریان های شهری و منطقه ای در مقابل عملیات خصمانه و مخرب دشمن می گردد. در این راستا، بررسی پدافند غیرعامل و تحقق یکپارچگی، شناسایی عوامل موثر بر یکپارچگی و تفرق در شهر و پدافند غیرعامل ضروری است.

    ‎الزامات پدافند غیرعامل در حوزه شهرها از وظایف مهم مدیران شهری (شهرداران، شورای اسلامی شهرها و برنامه ریزان شهری) از دو جایگاه دارای اهمیت است :١)توجه به داشتن پیوست پدافندی جهت ابر پروژه های شهری ٢)امکان اداره شـهر در وضعیت فوق العاده اضطراری جنگ می باشد؛ به گونه ای که بایستی تلاش نمایند بـا آمـادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع و بهبود اوضاع تا سـطح وضـعیت عادی اقدام نمایند،بدیهی است به منظور این آمادگی لازم اسـت قبـل از وقـوع، کلیـه تـدابیر و اقدامات و پیش بینی های لازم صورت پذیرفته باشد تا در زمان وقـوع، قابلیـت بهـره بـرداری و ‎مدیریت مطلوب شهری میسر گردد ،لذا توجه به پدافند غیرعامل در حوزه شهری الزامی غیرقابل انکاراست و باید در تمام حوزه ها به آن توجه داشت تا در شرایط اضطرار مورد استفاده قرار گیرد.



    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *