یکی از کاربریهایی که در سالهای اخیر در سطح شهر جدید اندیشه از رشد چشمگیری برخوردار بوده، کاربری تجاری میباشد. بازار بزرگ ایرانی-اسلامی بهعنوان بزرگترین مجتمع تجاری کشور، مجتمعهای تجاری ارغوان، نگارستان، تیراژه، نور، پارسیان و… از مواردی هستند که اخیرا در شهر احداث گردیدهاند. ساخت این مراکز تجاری که اغلب دارای مقیاس فراشهری بوده …
یکی از کاربریهایی که در سالهای اخیر در سطح شهر جدید اندیشه از رشد چشمگیری برخوردار بوده، کاربری تجاری میباشد. بازار بزرگ ایرانی-اسلامی بهعنوان بزرگترین مجتمع تجاری کشور، مجتمعهای تجاری ارغوان، نگارستان، تیراژه، نور، پارسیان و… از مواردی هستند که اخیرا در شهر احداث گردیدهاند. ساخت این مراکز تجاری که اغلب دارای مقیاس فراشهری بوده و در بازهی زمانی کوتاهی احداث شدهاند این سوال را به ذهن متبادر میکند که آیا گرایشی به تبدیل شهر اندیشه به مرکزیتی تجاری در سطح غرب استان تهران و در سطح شهرستان های کرج و شهریار در میان مدیران و تصمیم گیران این شهر وجود دارد یا خیر؟
در تحلیل این پرسش و موضوع تجاری سازی شهر باید گفت، افزایش سرانهی فضاهای تجاری و تب ساخت مجتمع های بزرگ (یا مال) موضوعی است که گریبانگیر بسیاری از شهرهای بزرگ و کوچک کشور شده است؛ مساله ای که از آن به عنوان “سونامی واحدهای تجاری” یا “چالش مغازه های خالی” یاد میشود. طبق آمار منتشر شده، تعداد مالها در شهرهای مختلف کشور به صورت زیر می باشد:
شهر | تعداد | شهر | تعداد | شهر | تعداد | شهر | تعداد |
تهران | ۶۵ | کرج | ۱۷ | کیش | ۶ | انزلی | ۲ |
مشهد | ۱۲۷ | شیراز | ۱۶ | کرمان | ۳ | بم | ۱ |
تبریز | ۱۲ | اصفهان | ۱۵ | کرمانشاه | ۸ | اراک | ۱ |
قم | ۲ | یزد | ۲ | اهواز | ۲ | یاسوج | ۱ |
اما سوال اساسی اینجاست که چرا چنین گرایش عظیمی به ساخت مجتمع های بزرگ تجاری (مال) به وجود آمده است؟
طبق بررسی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۳[۱]، حجم صدور پروانه ساختمانی برای احداث مال در پایتخت از ۵% کل ساخت و سازها به ۱۰% رسیده است، این در حالی است که ساختوسازهای مسکونی ۵۰% افت کرده است. از طرف دیگر در بودجه های دهه های ۷۰ و ۸۰ شهرداری تهران، درآمد ناشی از عوارض ساخت و ساز مسکونی ۹۰% و درآمد ناشی از عوارض ساخت و ساز تجاری ۱۰% کل درآمد ناپایدار شهرداری را تشکیل میداد اما در سال ۹۳ این نسبت تغییر اساسی پیدا کرده و به ترتیب معادل ۵۲% و ۴۸% شده است. معنای این نسبتهای جدید این است که حجم عظیمی از سرمایهگذاریهای ساختمانی تغییر مسیر پیدا کرده و به سمت مال سازی در هدایت است و سرمایه گذاران بدون رعایت کشش تقاضا و خرید، مشغول احداث ساختمانهای تجاری هستند.
گزارش فعالیتهای ساختمانی بانک مرکزی[۲] در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ نشان می دهد با وجود اینکه ساختمانهای شروع شده در این مدت در مناطق شهری کشور در بخش مسکونی ۳۷٫۱% و در بخش غیرمسکونی ۲۶٫۴% نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۳ کاهش داشته اند و از طرفی ساختمان های شروع شدهی مسکونی در شهر تهران نیز در همین مدت با کاهش ۴۷٫۵ درصدی مواجه بوده اند اما آغاز ساخت ساختمان های غیرمسکونی در شهر تهران در همین مدت ۶۰٫۸% افزایش داشته است که بخشی از این افزایش مربوط به کاربری های تجاری می باشد.
در پاسخ به سوال چرایی این گرایش به ساخت و ساز تجاری، باید به سراغ درآمدها و ارزش افزودهی ناشی از این کاربری برویم. طبق گزارش مذکور بانک مرکزی، متوسط هزینهی ساخت یک مترمربع بنای مسکونی ۸۵۲۴۸۶۹ ریال و بنای غیرمسکونی ۱۱۶۰۴۵۳۲ ریال است؛ از طرف دیگر طبق آمار منتشر شده توسط مرکز آمار ایران[۳] متوسط قیمت زیربنای مسکونی در شهر تهران در سال ۱۳۹۴ برابر با ۴۰۳۱۸۰۰۰ ریال و متوسط قیمت زیربنای تجاری طبق بررسی های میدانی[۴] ۶۴۷۵۰۰۰۰۰ ریال است. این تناسب نشان می دهد با وجود اینکه هزینهی ساخت بنای تجاری ۱٫۳۶ برابر بنای مسکونی است اما سود حاصل از فروش آن ۱۶ برابر ارزش افزودهی بنای مسکونی می باشد. عوارض اخذ شده توسط شهرداریها نیز برای بناهای تجاری به همین نسبت بیشتر از بناهای مسکونی است؛ در نتیجه میتوان کسب درآمدهای حاصل از اعطای پروانهی ساختمانی تجاری را یکی از مهمترین دلایل گرایش به ساخت ابنیهی تجاری دانست.
اما تجاری سازی در شهر جدید اندیشه و حمایت نهادهای مدیریت شهری از این پدیدهی غالب از چند جهت چالش برانگیز می باشد:
- افزایش سرانهی تجاری در شهر اندیشه و سوق دادن سرمایه گذاری ها به سوی تجاری سازی تا چه سقفی مطلوب و قابل توجیح است؟
- با توجه به میزان جمعیت شهر اندیشه و شهرستان شهریار، آیا این میزان جمعیت، کشش و توانایی ایجاد تقاضای کافی برای خرید یا اجارهی واحدهای تجاری تولید شده را دارد؟
- با توجه به تعدد مگامال ها در شهرهای تهران و کرج و وجود تعداد زیادی واحدهای تجاری خالی در آنها، تا چه حد می تاون به شکل گیری تقاضا برای واحدهای تجاری شهر اندیشه توسط شهروندان تهران و کرج امیدوار بود؟
- آیا گردش مالی و درآمدزایی واحدهای تجاری فعال در شهر اندیشه در مقایسه با دیگر مناطق مجاور قابل قبول است یا خیر؟
- با توجه به وجود تعداد زیادی مگامالهای مدرن و جذاب در شهرهای تهران و کرج، تا چه میزان میتوان به حضور خریداران اجناس و کالاها از این دو شهر در شهر اندیشه امید داشت؟
- گسترش فضاهای تجاری در پاسخ به کدام تولید و صادرات شهر اندیشه می باشد و چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی دارد؟
- چه گزینه هایی را میتوان به عنوان جایگزینی برای جذب و هدایت سرمایهگذاریهای ساختمانی مطرح نمود؟
[۱] روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۳۳۲۸ مورخ ۱۳۹۳٫۸٫۱
[۲] بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، اداره آمار اقتصادی، دایره آمار ساختمانی، نتایج بررسی فعالیتهای ساختمانی بخش خصوصی در مناطق شهری استانهای مختلف ایران، ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴
[۳] سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مرکز آمار ایران، اطلاعات پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری های کشور، تابستان ۱۳۹۴
[۴] بر اساس اطلاعات درج شده در سامانهی املاک تهران، www.iranfile.ir