جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۲۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 4693
  • نمادهای تاریخی در خدمت زیباسازی شهری پایتخت
    نمادهای تاریخی در خدمت زیباسازی شهری پایتخت

    نمادهای تاریخی در خدمت زیباسازی شهری پایتخت

    به گزارش برزن نیوز به نقل سایت شهرداری تهران ، پیروز حناچی در ششمین دوسالانه مجسمه های شهری تهران با تبریک میلاد حضرت مسیح (ع) و همچنین تسلیت به مناسبت رحلت آیت الله شاهرودی گفت: سالها پیش با دانشجویانم به مسجد نصیرالملک شیراز رفته بودیم و در مقابل درب ورودی این مسجد کتیبه ای بود که روی آن نوشته شده بود«غرض نقشیست که از ما باز ماند،که هستی را نمی بینم وفایی،مگر صاحبدلی روزی به رحمت،کند در کار درویشان دعایی.»
    وی ادامه داد: کاری که هنرمندان ما در گوشه گوشه شهر در قالب مجسمه و سایر آثار هنری انجام می دهند همان نقشی است که باقی می ماند.
    شهردار تهران گفت: در آموزه های دینی ما آمده است که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد. پس هر چیزی که زیباست جلوه ای از مظهر الهی است و ماموریت ما در شهرداری تهران این است که به ترویج زیبایی بپردازیم و حال خسته شهر را کمی بهتر کنیم.
    حناچی تصریح کرد: مردم ما رنج ترافیک و آلودگی را در شهر می کشند و حتما راهی هست تا مشکلات را حل کنیم. من معتقدم راه حل همه این مشکلات در ادبیات ما است، شاهد آن هم مصرعی همانند این است که «آری به اتفاق جهان می توان گرفت». این سرزمین کهن فراز و نشیب های فراوانی داشته و آثار این فراز و نشیب ها را می توان در ادبیات دید. مردم ما در طول سالیان با مشکلات زیادی مواجه شده اند و راه حل مشکلات را هم در ادبیات آورده اند.
    شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مقدمه حل مشکلات زیبایی شناسی است و الا ممکن است برخی افراد در شهر اقداماتی کنند که آثارشان در شهر بماند و مردم این آثار را نپذیرند. در شهر ما مدعی زیاد است اما زیبایی کم است.
    وی با بیان این که شاید لازم است سطح سلیقه مردم در زیبایی شناسی ارتقا یابد، عنوان کرد: بسیاری از کشورها برای ترویج زیبایی شناسی و بالا بردن سلیقه مردم در این زمینه هزینه های زیادی پرداخت می کنند، مانند برگزاری نمایشگاه های متعدد و راه اندازی موزه ها و گالری ها. ما هم باید تلاش کنیم چنین فضاهایی گسترش یابد.
    حناچی گفت: با هنر و رنگ و استفاده از اصول زیبایی شناسی می توان شهر را متحول کرد و زشت ترین مظاهر شهری را با رنگ قابل تحمل کرد. نمونه آن در شهر ریودوژانیرو است که زاغه های شهری را با رنگ تبدیل به جاذبه توریستی کردند و جای چنین هنرهایی در شهر ما خالی است. من معتقدم باید در این زمینه ها مدیریت شهر را به هنرمندان بسپاریم. در برخی شهرها تجربه های جالبی در این زمینه وجود دارد.
    شهردار تهران افزود: در شهر ما هم یکی از کارهای خوبی که انجام شده است در میدان بهارستان قرار دارد که توپ معروف لیاخوف که یادآور واقعه ای تلخ برای مردم ما است در شهر نصب شده است. ما باید نمادهایی که یادآور وقایع مختلف در شهر هستند را در خیابان ها نصب کنیم. اگر این کار را نکنیم مردم دچار آلزایمر می شوند. این کار باید هنرمندانه انجام شود.
    وی به منابع کم شهرداری نیز اشاره کرد و گفت: منابع ما محدود است اما می توانیم این منابع را طوری هزینه کنیم که بیشترین منافع را داشته باشد.
    حناچی در ادامه تصریح کرد: یکی از نکاتی که همواره به آن توجه داشتم مربوط به یکی از روزهای تیرماه است که بعد از به توپ بسته شدن مجلس توسط لیاخوف به دستور محمدعلی شاه ۸ تن از مشروطه خواهان تحت تعقیب قرار گرفتند. ۳ نفر از آن ها بازداشت شدند و در خندق پشت مجلس شکنجه و کشته و همان جا هم دفن شدند. محل دفن این افراد هم اکنون در مجاورت بیمارستان لقمان است و در طرح توسعه این بیمارستان ما نمی دانیم چه کنیم. یا این نمادها را زنده بداریم یا اجازه دهیم که ساخت و ساز در این منطقه باعث شود که این نمادها از بین برود.
    وی با تاکید بر ضرورت ایجاد مقدمات لازم برای پاسداشت بزرگان تاریخ معاصر در معابر شهری، عنوان کرد: شهروندان در شهر ما رنج های زیادی می کشند اما هنر می تواند بخشی از این آلام را التیام دهد و ما در مدیریت شهری این رویکرد را دنبال می کنیم. مشابه چنین نمایشگاهی در چین برگزار شد و آثار برگزیده آن در خیابان هایی در سطح جهان نصب می شود، از جمله یکی از مجسمه های مارتین لوترکینگ که در آن نمایشگاه ارایه و برگزیده شد و در خیابانی که به لوترکینگ ارتباط داشت نصب شد. ما هم باید همین کار را انجام دهیم و می توانیم آثار برگزیده این نمایشگاه ها را در خیابان ها نصب کنیم.
    حناچی با اشاره به کمپین سه شنبه های بدون خودرو نیز گفت: برخی آمارها که به سختی به دست می آید نشان می دهد که شهرمان وضع خوبی ندارد و در بسیاری از روزهای سال سه برابر استانداردهای جهانی در هوای تهران ذرات معلق وجود دارد. خودمان و خانواده هایمان همه در خطرند. منتظر کسی نمانیم. باید خودمان تلاش کنیم و این خطر را از شهر رفع کنیم. ۷۰ درصد آلودگی های هوای شهر تهران مربوط به دستگاه های موتوری است که ۴۰ درصد آن را خودروهای شخصی تشکیل می دهد. سه شنبه های بدون خودرو برای این است که حال ما خوب شود و هوا را برای خودمان و فرزندانمان بهتر کنیم.
     دومین گرمخانه زنان در پایتخت ایجاد شد
    معاون حمایت های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران از راه اندازی دومین گرمخانه زنان در پایتخت خبر داد.
    به گزارش  خبرگزاری صداوسیما به نقل از سایت شهرداری تهران ،علی صادقی  گفت: واقعیت کمبود زیرساخت برای حمایت از زنان کارتن خواب انکارناپذیر است، به همین دلیل شهرداری تهران در ماه های اخیر تلاش کرد نخستین گام ها را برای جبران این کمبود بردارد.
    وی با بیان اینکه در سال های گذشته تنها گرمخانه منطقه ۲۲ با ظرفیت ۵۰ نفر پذیرای زنان کارتن خواب بود، ادامه داد: در روزهای اخیر گرمخانه ای با ظرفیت ۱۵۰ نفر در پارک هرندی، محدوده انبار گندم راه اندازی شد. از ساختمان گرمخانه در گذشته با کاربری سالن یاس استفاده می شد، اما به تازگی با تجهیز به امکانات پزشکی، ترک اعتیاد و آموزش رفتارهای پرخطر، این فضا پذیرای زنان کارتن خواب است.
    صادقی دلیل راه اندازی دومین گرمخانه زنان در منطقه ۱۲ را حضور قابل توجه این افراد در منطقه مذکور دانست و تصریح کرد: با افتتاح این مرکز ظرفیت نگهداری از زنان کارتن خواب در تهران به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد. البته اعتقاد ما این است که این ظرفیت در پایتخت باید حدود ۵۰۰ نفر باشد.
    معاون حمایت های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران ادامه داد:گرمخانه زنان منطقه ۱۲ از دو شب گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است و به طور متوسط، هر شب ۳۰ نفر در این مکان مستقر شدند.
    صادقی با اظهار امیدواری نسبت به این امر که با معرفی گرمخانه به افراد آسیب دیده به مرور به تعداد مراجعان اضافه می شود، خاطرنشان کرد: به منظور همکاری با بخش خصوصی، مسئولیت اداره گرمخانه به یکی از سازمان های مردم نهاد خوشنام که مجوزهای لازم از وزارت کشور و بهزیستی را دارد، سپرده شده است و شهرداری نیز علاوه بر تامین بخش اعظم هزینه ها، وظیفه نظارتی خود را انجام می دهد.


    مطلب پیشنهادی

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    از مارسی و ملبورن تا ونکوور و نیویورک، مجسمه‌هایی در شهرهای سراسر جهان ساخته شده‌اند که با القای مفاهیم هنری، اجتماعی و سیاسی تاکنون توجه طیف وسیعی از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *