سه شنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۰۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 18823
  • نگاهی به استراتژی چاپ سه‌بعدی دبی در صنعت ساخت‌وساز

    نگاهی به استراتژی چاپ سه‌بعدی دبی در صنعت ساخت‌وساز

    استراتژی چاپ سه‌بعدی دبی راهبردی یکپارچه و جامع است که چاپ سه‌بعدی را به بشریت معرفی می‌کند و در ابتدا برای تبدیل امارات متحده عربی به قطب جهانی چاپ سه‌بعدی معرفی شد.
    بنا به گفته حاکم دبی، “هدف اصلی این شهر اطمینان از این نکته است که تا سال ۲۰۳۰، ۲۵ درصد ساختمان‌ها در دبی مبتنی بر فناوری چاپ سه بعدی هستند و البته این درصد با توسعه فناوری جهانی و همچنین رشد تقاضای بازار قابل افزایش خواهد بود. این فناوری می‌تواند با کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان لازم برای اجرای پروژه‌ها، بخش ساخت و ساز را متحول کند. این استراتژی مبتنی بر درک عمیق نیازهای آینده است و روش‌شناسی آن برای توسعه مبتنی بر راه‌اندازی ابتکاراتی است که می‌تواند در هر نقطه از جهان اعمال شود و یک مدل جهانی نه تنها برای اقتصاد دبی بلکه برای اقتصاد جهانی نیز ایجاد کند”.
    در متن این استراتژی به موارد زیر به عنوان مزایای چاپ سه‌بعدی اشاره شده است:
    – کاهش نیاز به نیروی انسانی برای ساخت و ساز
    – کاهش ضایعات تولیدی و ردپای کربن
    – کاهش زمان لازم برای ساخت سازه ها
    – افزایش توسعه فناوری جهانی
    در این استراتژی در فاز اول تمرکز بر روی تولید اتصالات ساختمانی، تأسیسات، ساختمان‌ها، خانه‌های متحرک، فروشگاه ها و غیره است. ارزش ساخت و ساز پرینت سه‌بعدی در این بخش ساخت و ساز تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳ میلیارد درهم افزایش خواهد یافت.
    البته چاپگر سه‌بعدی در دبی در بخش‌های دیگر هم نفوذ قابل توجهی خواهد داشت. به عنوان مثال، انتظار می‌رود ارزش چاپ سه بعدی در صنعت پزشکی تا سال ۲۰۲۵ به ۷/۱ میلیارد درهم برسد. در بخش پزشکی از چاپ سه‌بعدی برای چاپ دندان، دستگاه های جراحی، سمعک و غیره استفاده می شود. همچنین چاپ سه بعدی بر تولید محصولات مصرفی مانند مد، لباس ورزشی، بازی‌ها و محصولات خانگی تمرکز دارد. محصولات مصرفی با پرینت سه‌بعدی در دبی تا سال ۲۰۲۵ به ۸/۲ میلیارد درهم افزایش خواهد یافت.
    در متن استراتژی چاپ سه بعدی دبی به ۵ مورد زیر به عنوان پایه‌های اصلی صنعت چاپ سه‌بعدی اشاره شده است:
    – ارائه زیرساخت‌های مناسب برای پشتیبانی تحقیقاتی و توسعه
    – بخش قانونگذاری مناسب برای ارائه یک چارچوب نظارتی برای استفاده از چاپ سه بعدی در بخش‌های مختلف
    – منابع مال مناسب برای ارائه حمایت مالی برای توسعه این فناوری
    – ورود بهترین استعدادها و ذهن‌ها از سراسر جهان به حوزه چاپ سه بعدی این شهر
    – تقاضای بازار با هدف ترویج کاربرد این فن‌آوری در بخش‌های مختلف
    در حال حاضر، چندین ساختار در حال ارائه و ساخته شدن است که از پرینت سه‌بعدی در ساخت‌وساز و طراحی استفاده می‌کند. دبی نه تنها بلندترین سازه بلکه بزرگترین سازه چاپ سه بعدی جهان (شهرداری دبی) را نیز در خود جای داده است. این شهر اولین ساختمان اداری کاملاً کاربردی جهان با چاپ سه بعدی را در خود جای داده است که به عنوان دفتر آینده شناخته می‌شود. این دفتر اداری بزرگ اولین دفتر پرینت سه بعدی کاملاً کاربردی و دایردر جهان بوده و کل ساختار آن با استفاده از تکنیک چاپ بتن افزودنی ساخته شده است.
    نمونه دیگر از تلاش‌های این شهر در این حوزه، ساخت اولین مسجد پرینت سه‌بعدی جهان است که انتظار می‌رود این مسجد تا سال ۲۰۲۵ ساخته شده و ۶۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد.
    البته با تمامی مقاومت و گاها بی‌توجهی که برخی از شهرهای جهان در مقابل تکنولوژی چاپگر سه بعدی دارند، آینده این فن‌آوری بسیار روشن و البته قابل پیش‌بینی است چرا که این راهبرد به زودی توسط هر کشور برای رشد و پیشرفت خود معرفی خواهد شد و هیچ گریزی از آن نیست و در این ارتباط شهری موفق‌تر خواهد بود که زودتر آغوش خود را به این جریان پیشرفته ساخت و ساز و تولید باز کند./ نصر



    مطلب پیشنهادی

    برخی مبادلات در بازار مسکن از طریق دلار و بیت‌کوین انجام می‌شود!

    برخی مبادلات در بازار مسکن از طریق دلار و بیت‌کوین انجام می‌شود!

    کارشناس بازار خودرو گفت: طی هفته‌های آینده احتمالاً افزایش قیمت کارخانه برای محصولات داخلی، مونتاژی و حتی وارداتی صورت بگیرد که امری طبیعی است. به دلیل اینکه تمامی هزینه‌ها از مالیات بر ارزش افزوده گرفته تا گواهی اسقاط و مالیات شماره‌گذاری افزایش پیدا کرده و استانداردهای خودرویی به ۸۵ رسیده است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *