شنبه , ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۷ قبل از ظهر
  • کد خبر 12125
  • تمرکززدایی نیازمند افزایش اختیارات شورای شهر و روستا است
    تمرکززدایی نیازمند افزایش اختیارات شورای شهر و روستا است

    وظایف شورای شهر از قانون تا عمل

    آخرین قانون یادداشت پیشین به تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداری و موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با رعایت آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها و همچنین تصویب بودجه شورای شهر اشاره داشت.

    در ادامه این قانون تبصره‌ای بیان شده است که بر اساس آن، کلیه درآمدهای شهرداری به حساب‌هایی که با تایید شورای شهر در بانک‌ها افتتاح می‌شود واریز و طبق قوانین مربوطه هزینه خواهد شد.

     در بسیاری از موارد، درآمدهای برخی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری، رصد و ثبت و ضبط نمی‌شود و گاهی تخلفاتی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد

    در بررسی‌های انجام شده، می‌بینیم که در بسیاری از موارد، درآمدهای برخی سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری، رصد و ثبت و ضبط نمی‌شود و گاهی تخلفاتی نیز در این زمینه صورت می‌گیرد که اجاره‌ بهای املاک تجاری یا غرفه‌های غیر ثابت، یکی از این موارد آن است.

    تصویب وام‌های پیشنهادی شهرداری پس از بررسی دقیق نسبت به مبلغ، مدت و میزان کارمزد یکی دیگر از وظایف شورای شهر است، نکته ای که باید به آن بپردازیم اعطای وام‌ها و معیارهای تشخیص افراد حقیقی یا حقوقی مشمول دریافت این وام‌هاست که همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و یکی از مواردی است که شورای شهر باید در این باره روشنگری نماید.

     تصویب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خرید، فروش، مقاطعه، اجاره و استیجاره که به نام شهر و شهرداری صورت می‌پذیرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعایت مقررات آیین نامه مالی و معاملات شهرداری انجام می‌شود که در بسیاری از موارد جایگاه نظارتی شهرداری و شورای شهر کاملا برعکس می‌شود و شهرداری به صورت تام‌الاختیار اقدام می‌نماید.

    تصویب اساسنامه موسسات و شرکت‌های وابسته به شهرداری با تایید و موافقت وزارت کشور،‌ تصویب لوایح برقراری یا لغو عوارض شهر و همچنین تغییر نوع و میزان آن با در نظر گرفتن سیاست عمومی دولت که از سوی وزارت کشور اعلام می‌شود، نظارت بر حسن جریان دعاوی مربوط به شهرداری از دیگر وظایف شورای شهر است که مندرجات قانونی قابل تطبیق با عملکرد این پارلمان شهری بزرگ نیست و نارضایتی‌های مردم و کم‌کاری های شهرداری در زمینه عوارض شهری بسیار چشمگیر است.

    نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر وظیفه بعدی شورای شهر است که در این بخش، امور مرتبط با پاکبانان که به صورت شرکتی به کار گرفته می‌شوند و حقوق و مزایای آنها جای بحث زیادی دارد به درستی و با زحمت فراوان این قشر، انجام می‌شود ولی از حیث نظارتی شمال شهر با دیگر نقاط قابل مقایسه نیست و مشکلات بهداشتی در مناطق شلوغ و پرجمعیت جنوب و غرب شیراز و برخی محله‌ها به‌طور خاص بسیار زیاد است که تلاش بیشتر شورایاران مستقر در محلات را می‌طلبد که متاسفانه عملکرد قابل قبولی در سطح شیراز ندارند.

    پیش از آن نیز در شیراز شاهد اتفاقی چون آتش‌سوزی یا تخریب کامل ساختمان سینما یا مجموعه هنری بوده‌ایم و برخی از سالن‌های شهرداری نیز بدون نظارت دقیق در اختیار برگزار کنندگان برنامه‌هایی قرار می گرفتند که بعضا ضد فرهنگ و مغایر با عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) بودند.

    نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سینماها، و دیگر اماکن عمومی، که توسط بخش خصوصی، تعاونی و یا دولتی اداره می‌شود با وضع و تدوین مقررات خاص برای حسن ترتیب، نظافت و بهداشت این قبیل موسسات بر طبق پیشنهاد شهرداری و اتخاذ تدابیر احتیاطی جهت جلوگیری از خطر آتش‌سوزی و مانند آن که این امور بیشتر از آنکه از طریق شورای شهر یا شهرداری دنبال شود از طرف مجموعه‌های دیگر پیگیری می‌شود و این مجموعه‌ها در ایام کرونا به طور کامل تعطیل هستند و پیش از آن نیز در شیراز شاهد اتفاقی چون آتش‌سوزی یا تخریب کامل ساختمان سینما یا مجموعه هنری بوده‌ایم و برخی از سالن‌های شهرداری نیز بدون نظارت دقیق در اختیار برگزار کنندگان برنامه‌هایی قرار می گرفتند که بعضا ضد فرهنگ و مغایر با عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) بودند.

    از دیگر وظایف این پارلمان شهری، تصویب مقررات لازم جهت اراضی غیرمحصور شهری از نظر بهداشت و آسایش عمومی و عمران و زیبایی شهر است که عدم نظارت جدی، منجر به اتفاقات ناگوار مربوط به طبیعت و فرهنگ و امنیت شهر شده است.

    نظارت بر ایجاد گورستان، غسالخانه و تهیه وسایل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر وظیفه مشخص دیگر شورای شهر است که هرچند سازمان آرامستان‌های شهرداری عملکرد قابل قبولی در ایام کرونا داشته است ولی در زمینه مکان آرامستان‌های شهر شیراز جای نقد و نظر زیادی دارد.

    در ادامه به منظور یادآوری، روشنگری و درخواست شفافیت به دیگر وظایف شورای می‌پردازیم.

    منبع: فارس



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *