چهارشنبه , ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۱ بعد از ظهر
  • کد خبر 2337
  • قدیمی
    قدیمی

    پلاسکوهای شهرما

    برزن نیوز: بعد از آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در کنار امدادرسانی، جمع­ آوری آوار برجای مانده و ساماندهی کسبه زیان­ دیده، شهرداری تهران طرح­ های مطالعاتی و برنامه ­های عملیاتی متعدد را در راستای ایمن­ سازی هرچه بیشتر بافت شهری در دستور کار قرارداد. یکی از این برنامه­ ها که در همان اوایل حادثه پلاسکو شروع شد، اما به دلایلی روند ادامه آن بعدها از شتاب افتاد و کند شد، شناسایی و ایمن­ سازی (درقالب نوسازی و بازسازی) ساختمان­ های قدیمی و فرسوده بخصوص بناهای بلندمرتبه تجاری و اداری در مراکز پررفت و آمد شهری بود. برزن نیوز در سلسله گزارش های میدانی برخی از بناهایی که نیاز به مقاوم سازی دارند و آبستن حادثه ای دیگر چون رخداد پلاسکو هستند را در قالب پلاسکوهای شهر ما معرفی میکند. آنچه در پی میخوانید اولین گزارش از این مجموعه است.

    برداشت اول:

    یکی از این بناها که عمر آن نیز به دهه  ۱۳۴۰هجری شمسی برمی­گردد و در آن زمان مرکز تجاری و اداری شاخصی در میدان فردوسی به شمار می­آمد، ساختمانی است ۵طبقه(۴طبقه با همفک) واقع در ضلع شمال­ غربی میدان با نمای سنگی. این ساختمان تا یک دهه پیش نیز با همان کاربری تجاری و اداری فعال بود(طبقه اول آن شامل ۵دهنه مغازه تجاری و طبقات بالای آن واحدهای اداری و تولیدی بود).

    این بنا در حال حاضر به علت­ مشکلات مختلف حقوقی و مالی( علی­رغم پیگیری نگارنده مقاله هیچ کس از کسبه و مالکین حاضر به ارائه دلایلی در این خصوص نشدند) متاسفانه سال­هاست رها شده و علی­رغم اینکه محل تردد روزانه مردم و کسبه است از لحاظ ایمنی وضعیت مطلوبی ندارد. بر اساس بررسی میدانی، نمای جلوی ساختمان مذکور در همکف و طبقه اول تقریبا همانند گذشته حفظ شده، طبقه همکف آن کاربری تجاری( لباس فروشی و بوتیک) و طبقه اول آن کاربری انبار دارد، اما پشت پرده حکایت از فرسودگی و تخریب شدید ساختمان دارد.

    همچنان که در تصاویر زیر قابل مشاهده است، دیوارها و پنجره­های ساختمان در طبقات بالایی کاملا فرو ریخته و حتی تاسیسات و اتصالات ساختمان فرسوده و از بین رفته و علی­رغم این­که آهن­آلات ساختمان بیرون زده و دیوار و سقف­های باقی­مانده هر آن احتمال ریزش دارند.  باز با این حال از طبقات همکف و اول آن در این شرایط استفاده می­شود. شرایطی که بسیار خطرناک بوده و هر لحظه بر اثر کوچکترین اتفاق یا حتی ریزش نزولات جوی احتمال نشست و تخریب ساختمان و وارد آمدن خسارات جانی و مالی است.

    مجموع این شرایط ایجاب می­کند که اگر مدیران شهری و دستگاه­های نظارتی و حقوقی واقعا عزمی جدی برای سامان دادن به بناهای قدیمی و فرسوده شهر تهران دارند، هرچه سریع­تر موانع موجود بر سر راه نوسازی و بازسازی چنین بناهایی را از طریق تعامل با مالکین و ذی­نفعان را برطرف کنند. قبل از اینکه پلاسکویی دیگر بر سر این شهر آوار شود.

    *حامد امانی، کارشناس ­ارشد برنامه­ ریزی محیطی



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *