شنبه , ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۵۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 19666
  • پل راه‌آهن سارای، سازه برتر بتنی در کنفرانس ملی بتن انتخاب شد

    پل راه‌آهن سارای، سازه برتر بتنی در کنفرانس ملی بتن انتخاب شد

    به گزارش برزن نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: هیات داوران پانزدهمین کنفرانس ملی بتن، پل سارای در مسیر ریلی میانه- اردبیل را به عنوان پل بتنی برتر کشور در سال ۱۴۰۲ انتخاب کرد.

    وی در خصوص ویژگی‌های پل سارای توضیح داد: این پل در صعب العبورترین مناطق کوهستانی راه‌آهن میانه-اردبیل واقع شده است و یکی از پرچالش‌ترین ابنیه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود.

    خطیبی ادامه داد: این پل از نظر ابعاد، دهانه بندی، شرایط خاستگاه از لحاظ توپوگرافی و ژئولوژی، شیوه ساخت عرشه و رعایت اصول زیبایی شناختی سازه‌ای خاص به حساب می‌آید.

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها از اهتمام ویژه در ارتقای کیفیت بتن این سازه خبر داد و بیان کرد: تیم کنترل کیفی خاص بتن پل سارای علاوه بر تولید بتن با مقاومت بالا و به دست آوردن مقاومت سریع متناسب با شیوه اجرا با شناسایی و اعلام پتانسیل واکنش قلیایی بالای مصالح مورد استفاده از بستر رود قزل اوزن نقش کلیدی در اصلاح موضوع و چاره اندیشی مناسب در بتن‌های مورد مصرف در این پل و کل محور میانه-اردبیل ایفا کردند.

    خطیبی طراحی عرشه پل با صندوقه‌های بتنی پیش تنیده را از نقاط قوت این پل دانست و گفت: اجرای روش طره متعادل با استفاده از قالب‌های شاریو به صورت درجا در ارتفاع از ویژگی‌های عرشه این پل محسوب می‌شود.

    به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع‌رسانی شرکت مادرتخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، وی در تحلیل سایر ویژگی‌های این پل اظهار کرد: این پل به طول ۵۵۶ متر با ۹ پایه با ارتفاع متغیر تا ۵۳ متر و ۱۰ دهانه با طول متغیر تا ۹۵ متر احداث شده است و با توجه به قوس افقی پل در پلان، ارتفاع صندوقه‌های بتنی آن از ۷ متر بر روی پایه تا ۴ متر در وسط دهانه متغیر است.

    معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها تکیه بر توان و تخصص داخلی در ساخت این پل را نقطه عطفی در روش‌های ابداعی ساخت پل‌ها در راهسازی اعلام کرد و افزود: دو دستگاه تجهیزات قالب شاریو با ظرفیت ۲۵۰ تن برای اولین بار در کشور توسط مهندسان ایرانی با روش مهندسی معکوس از روی نمونه‌های اروپایی ساخته شد و این اقدام سرآغازی برای بومی‌سازی این فناوری برای سایر پروژه‌های راهسازی در کشور شد.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *