پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۹ بعد از ظهر
  • کد خبر 914
  • پنج توصیه آقای رنانی به شورای شهر اصفهان

    آقای رنانی عضو هیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان است وی در گفتگویی با اعضای شورای شهر اصفهان ضمن مساله شناسی شوراها، راهکارهایی را برای بهبود عملکرد این نهاد ارائه می دهد.

    آقای رنانی پس از یک مقدمه کوتاه که که رقابت رایج در شوراهای اسلامی شهر، بیش از آنکه رقابت جناحی و سیاسی باشد رقابت باندی است ۵ راهکار برای برون رفت شورای اسلامی شهر اصفهان از وضعیت موجود ارائه می دهند که عبارتند از:

    الف- رفع نقص دانش شهری، ایشان مهمترین مساله داخلی شوراها را نقص دانش شهری آنها می داند و در مقام توصیه به سه راه حل اشاره می کند:

    ۱-اعضای شورا در زمینه آمایش سرزمین و مسائل آن اطلاعات لازم را ندارند. برای این کار لازم است از یک متخصص دعوت کنید و یک کارگاه هفت-هشت جلسه ای در ارتباط با آمایش سرزمین بگذارنید.

    ۲- بسیاری از خطاهای شهردارها به خاطر نقص دانش حقوقی اعضای شوراهاست، برای جبران این ضعف اولا سعی کنید از آیین نامه های حقوقی و مالی گرفته تا مسائل حقوقی شهری و مصوبات بالادستی (اعم از ملی، وزارتی، استانی مربوطه.  کلیه اسناد بالادستی و میانی شهری) را مرور کنید. ثانیا لازم است با یک مشاور یا پژوهشگر حقوقی از طریق سازوکار مرکز پژوهشها قرارداد ببندید تا در طول دوره فعالیت مشاوره های لازم را به شما ارائه بدهد.

    ۳-ناکافی بودن دانش اعضا در باره مسائل مالی و حسابداری شهری یکی دیگر خلاءهای دانشی آنهاست که نیازمند یک دوره سه چهار جلسه ای با دعوت از متخصصین باتجربه است. علاوه بر این خوب است که دو سه نفر هم به طور خاص مسئول پیگیری حقوقی و مالی مسائل شهرداری باشند.

    ب-توصیه دوم آقای رنانی نهادینه کردن شفاف سازی توسط شوراست به این معنا که شورا و شهرداری را تحویل نگیرید مگر با صورت وضعیت (مثل صورت وضعیت مالی، دارایی ها، قراردادها و …). با این کار بنیاد یک حرکت شفاف سازی از هم اکنون گذاشته می شود. ایشان تاکید می کند این کار را که به منزله نوعی حسابرسی است که لازم است قبل از تغییر شهردار مرکزی و حتی شهردارهای مناطق انجام بدهید. ایشان توصیه می کنند که برای تدوین محتوا و قواعد تکمیل این صورت وضعیت ها، لازم است از مشورت یک متخصص اقتصاد شهری که دارای تجربه کار با شهرداری هست استفاده کنید.

    ج-توصیه سوم آقای رنانی ایجاد یک پاردایم شیفت در مدیریت شهری است. ایشان در نقد روش مرسوم مدیریت شهری خطاب به شورای شهر اصفهان می گویند روش های گذشته منجر به همین روند موجود خواهند شد، شما در بهترین حالت شاید بتوانید جلوی فسادها را بگیرید. منظور آقای رنانی از پارادایم شیفت اصلاح (مثلا تغییر نرخ عوارض و …) یا تحول (تغییر شهردار و …) نیست. بلکه تغییر ساختار و مناسبات اداره شهر است. ویژگی اصلی شیفت پارادایم یک گام به سمت شفافیت و کارآیی و بهبود عملکرد بیشتر باشد. مثل ارائه یک الگوی کاملا تازه در فضای سبز (نظیر ممنوع کردن کاشت چمن و استفاده از گونه های گیاهی مقاوم در برابر کم آبی با توجه پیشروی سریع کویر در اصفهان). این پارادایم شیفت در امور نظارت، قراردادها، خدمات شهری، امور فرهنگی و اجتماعی و حتی در شیوه انتخاب شهردار باید انجام شود وگرنه افراد جدیدی که وارد شهرداری می کنید بعد از دو سه ماه که با مقاومت سیستم مواجه می شوند از ایده های خود دست شسته و وارد رابطه بازی و مسائل رایج در همه شهرداری ها می شوند. حتی در خود شورا هم باید یک پارادایم شیفت انجام شود. در غیر این صورت این سیستم شما فرسوده یا فاسد می کند. مثلا یکی از مصادیق پاردایم شیفت در شورا کنار گذاشتن حل و فصل موردی مسائل شهر است. شورا باید روش مرسوم مراجعات و حل و فصل های موردی و انفرادی مربوط به نهادها، محلات و آشناها باید بسته شود.

    د-توصیه چهارم آقای رنانی تغییر مدیریت مکانیکی به کاتالیکی است. ایشان اعتقاد دارند مدیریت شهری فعلی ما مکانیکی است و با موضوع مدیریت و جامعه هدف مربوطه و نیازهای آنها تناسب ندارد. مثلا سیستم جمع آوری زباله و فضای سبز در شهرهای ما سالهاست که به همین شکل رایج انجام می شود و هیچ رابطه با بدنه شهر و سیستم زنده آن ندارد. از نظر ایشان شورا تنها لینکی است که می تواند این دو بخش را به هم وصل کند. زیرا در سیستم های زنده مدیریت باید کاتالیکی و مبتنی بر نیازهای عینی سیستم باشد. در روش کاتالیک به جای نیازها و ترجیحات اظهار شده حاصل از نظرسنجی ها، به ترجیحات آشکار شده و عینی شهروندان مراجعه می شود. فعالسازی  شورایاری ها، استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی از مصادیق فعالسازی مدیریت مدنی در اداره شهر است که آقای رنانی آنها را توصیه می کند.

     

    هـ- در توصیه پنجم آقای رنانی پیشنهاد می کنند شورا یک مانیفست و برنامه اجرایی مرتبط داشته باشد و با یک شاعر هم گفتگو شود که سرود توسعه اصفهان را با تاکید بر ایده های اصلی توسعه ای این شهر بسراید تا بعد از سرود ملی سرود توسعه اصفهان در تمامی گردهمایی ها و همایش های این شهر پخش شود. ایشان تاکید می کند که باید کاری کنیم مساله نجات شهر  اصفهان، مساله همه مردم بشود.

     



    مطلب پیشنهادی

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    معروف‌ترین مجسمه‌های شهری جهان + عکس

    از مارسی و ملبورن تا ونکوور و نیویورک، مجسمه‌هایی در شهرهای سراسر جهان ساخته شده‌اند که با القای مفاهیم هنری، اجتماعی و سیاسی تاکنون توجه طیف وسیعی از علاقه‌مندان را به خود جلب کرده‌اند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *