جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 19593
  • کشورهای پیشرفته چگونه ترافیک را کنترل می‌کنند؟
    رهایی از ترافیک به سبک تراموا/ شورای شهر در انتظار مطالعات طرح

    کشورهای پیشرفته چگونه ترافیک را کنترل می‌کنند؟

    لیدا امینیان شامگاه شنبه، ۱۵ مهرماه در نشستی با عنوان ایمنی حمل‌ و نقل در مشهد با نظر به کلان‌پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده و تجربه کشور هلند که در محل پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی در خصوص تجربه کشور هلند در مورد وضعیت ترافیکی، عنوان کرد: شرایط امروز شهرهای ما با شرایط ۵۰ سال پیش کشور هلند برابری می‌کند. در دهه ۱۹۷۰ تمام خیابان‌ها توسط خودروها تصرف شده بود.

    وی ادامه داد: همزمان با بالا رفتن قیمت بنزین در آن زمان اتفاقی که افتاد این بود که مردم‌توانایی پرداخت قیمت بنزین را نداشتند. همزمان کمپین‌هایی مثل کمپین یکشنبه‌های بدون خودرو نیز شکل گرفت. در عین حال و در کنار این‌کمپین‌ها مردم‌ از تمام اقشار همکاری کردند و دولت هم کمک بسیاری کرد. مردم هلند در آن زمان به سادگی از این معضل عبور نکردند. چه تفاوتی بین الان ما و آن زمان هلند وجود دارد که ما حساسیت مان را از دست داده‌ایم. شاید یکی از علل این باشد که حساسیت مردم‌ نسبت به فضای واقعی زندگیشان کم شده‌ است.

    محقق و مدرس شهرسازی با اشاره به ثابت بودن نیازهای اساسی ما طی سال‌های اخیر، اضافه کرد: دیدگاه‌ها و تداخل برخی نگاه‌هاست که مشکل‌ساز می‌شود و باعث شده نتوانیم روی این موضوع صحبت کنیم.

    امینیان در ادایک مه ارائه خود در خصوص فرایند اقداماتی که در کشور هلند در حوزه ترافیک شکل گرفت، تشریح کرد: در عین حالی که کمپین‌ها شکل گرفت دولت نیز شروع به استخدام اقشاری از جمله جامعه شناسان کرد و در نهایت با تشکیل کمپین‌ها و بهره‌مندی از جامعه شناسان به این نتیجه رسیدند که اصلی‌ترین کاری که باید انجام دهند سیاست کاهش خودرو است.

    وی اضافه کرد: طراحی شهری اولین مرحله در خصوص سیاست کاهش خودرو است. این بسیار اهمیت دارد که ما محله ها را درست طراحی کنیم. حضور خودروها مهمترین عامل تصادفات است. موضوع بعدی این بود که تلاش کردند تا محله‌هایی بدون حضور خودرو بسازند که در نهایت به طراحی محله‌ای رسیدند که کاملا بدون خودرو باشد. در نتیجه این اقدامات محله‌هایی شکل گرفت که عبور ومرور دوچرخه در آن محوریت پیدا کرد و همچنین ایستگاه‌های مترو و اتوبوس نیز در نزدیک‌ترین فاصله با این محله‌ها طراحی شد.

    مدرس برنامه ریزی شهری دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه‌ میکرو به عنوان حوزه دیگر، تشریح کرد: اختلاف سطح پیاده‌رو نسبت به خیابان موضوعی است که می‌تواند باعث کاهش تصادفات در هلند شود. این موضوع در مشهد هم وجود دارد اما معضلی که در مشهد وجود دارد این است که بلوک‌های مسکونی در مشهد به چند کیلومتر می‌رسد. در نتیجه اتومبیل دوباره سرعت زیادی می‌گیرد. ما این موضوع را در کوچه‌های محدوده بلوار امامت مشاهده می‌کنیم.

    یک ثانیه توقف ممنوع در هلند ۳۹۰ یورو جریمه دارد

    امینیان در خصوص وضعیت قیمت پارکینگ‌ها در کشور هلند تصریح کرد: قیمت پارکینگ‌ها در این کشور به صورتی است که افراد ترجیح می‌دهند به هیچ عنوان پارک نکنند یا در مسیرهای دوری پارک کنند که رایگان باشد. پارکینگ در مراکز شهرها در این کشور به ساعتی ۶ یورو رسیده است. علاوه بر آن تعداد پارکینگ‌ها را نیز کم‌ کرده‌اند. در اینجا یک ثانیه توقف کردن در محدوده ممنوع ۳۹۰ یورو جریمه دارد که مبلغ سنگینی است.

    وی با بیان اینکه تشویق به پیاده روی جدای از اهمیتی که برای سلامت دارد یک سری پیش‌نیازها دارد که مهم‌ترین آن برنامه‌ریزی حمل و نقلی است، گفت: وقتی ارتباط سخت می‌شود نمی‌توانیم برای آن برنامه‌ریزی کنیم. در کشور هلند روی این موضوع کار کرده‌اند که مردم چگونه فکر می‌کنند. جای خالی مطالعات روانشناسی در شهر ما کاملا احساس می‌شود.

    این محقق و مدرس شهرسازی با تاکید براینکه اولویت عابرین پیاده نتیجه ۵۰ سال کار در زمینه حمل و نقل در کشور هلند بوده است، اظهار کرد: امنیت عابرین پیاده موضوع دیگری بود که به آن با جدیت در این کشور پرداخته شد.

    امینیان با یادآوری اینکه کشور هلند از هیچ لحاظی قابل قیاس با ما نیست، اضافه کرد: تنها چیزی که باعث می‌شود بتوانیم از تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم این است که ببینیم این کشورها چه مسیرهایی را طی کرده‌اند و چگونه این مسیرها می‌تواند به ما کمک کند.

    در سال ۱۴۲۰ یک سوم جمعیت کشور ما سالمند خواهد بود

    وی با اشاره به مساله رشد پیری جمعیت در کشور، افزود: ما جمعیتی داریم که با شدت و سرعت  زیادی به سمت سالمند شدن می‌رود. در نتیجه ما در سال ۱۴۲۰ با معضل بسیار بزرگ جمعیت سالمندان مواجه خواهیم بود و یک سوم جمعیت کشور ما سالمند خواهد بود. براساس پنجره جمعیتی ما در دوران طلایی جمعیتی هستیم و باید برای کنترل جمعیت اقدامات اساسی انجام دهیم.

    این مدرس برنامه ریزی شهری دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند در پایان با بیان اینکه ایجاد شبکه محلی در محلات یکی از راهکارهاست، گفت: در مکالمات افراد برخی شهرها حس تعلق به محله حس می‌شود اما چرا حس تعلق به محله در مشهد کم‌ است؟ حساسیت نسبت به قلمرو زندگی را نداریم. اگر حس تعلق نسبت به محله وجود داشته باشد نسبت به تغییرات و اتفاقات محلات حساس‌تر خواهیم بود.

    رسالت اصلی پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده کاهش تلفات در تصادفات بوده است

    همچنین در ادامه این نشست مسعود رحیمیان، شهرساز و مدرس حمل و نقل شهری  در خصوص کلان پروژه ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده عنوان کرد: شروع این پروژه از سال ۹۸ بود. همه ما خودمان را مسئول می‌دانیم و باید تلاش کنیم که این مرگ و میرها در آینده اتفاق نیفتد. رسالت اصلی این پروژه کاهش تلفات در تصادفات بوده است.

    وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد تعداد قابل توجهی از تلفات متعلق به عابرین پیاده و موتورسیکلت سواران هستند. این موضوع نشان می‌دهد باید برای کاهش تصادفات در مشهد برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گیرد. آمارها نشان می‌دهد در سال بیش از نیمی از جمعیت مشهد به نوعی درگیر در مسائل مرتبط با عابرین پیاده هستند.

    این شهرساز و مدرس حمل و نقل شهری با اشاره به اینکه ۴۰ نهاد و سازمان وجود دارد که در ترویج رعایت حق تقدم عابرین پیاده نقش دارند، اضافه کرد: بیش از ۴۰ نهاد در ترویج رعایت حق تقدم عابر پیاده در شهر مسئولیت دارند که شهرداری یکی از این نهاد ها است.

    رحیمیان با تاکید براینکه تغییر رفتار در مردم عامل بسیار مهمی در کاهش تلفات تصادفات است، خاطر نشان کرد: بخش عمده‌ای از تصادفات ما مربوط به عامل انسانی است. این نشان می‌دهد که ما باید خیلی جدی تر روی افراد و آموزش شهروندان تمرکز کنیم چراکه علت اصلی این حوادث عدم آگاهی و خلأهای آموزشی است.

    ایسنا



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *