پنجشنبه , ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۵۴ قبل از ظهر
  • کد خبر 18135
  • اجرای طرح کلید به کلید در بخش مسکن/ خانه فرسوده بدهید واحد نوساز بگیرید

    ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در تهران

    به گزارش برزن نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما در  برنامه «روزی نو» رادیو اقتصاد با حضور حسن شافعی معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی استان تهران به موضوع بافت های فرسوده در تهران پرداخت.

    سوال: بافت‌های فرسوده در تهران از مجموع ۱۶۰-۱۷۰ هزار هکتاری که وجود دارد شاید نزدیک به یک سوم یا کمی بیشتر از آن در تهران است، شرایط آن گونه‌ای که صحبت کردیم با مقام عالی وزارت، معاون وزارتخانه و دست اندرکاران در راه و شهرسازی متمرکز است که این میزان امسال کاهش پیدا کند، تسهیلات ویژه‌ای را قرار دادید؟ سامانه‌ای را برای این کار قرار دادید؟

    شافعی: میزان بافت فرسوده شهر تهران حدود ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار است که بالغ بر یک و دو دهم میلیون نفر در این مساحت زندگی می‌کنند، با توجه به شاخص‌های جدیدی که شورای عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب کرده این محدوده‌ها قابلیت افزایش هم دارند جدیدا با توجه به توافقی که وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران با بانک مسکن انجام داده این تسهیلات برای بافت فرسوده در حرم مطهر شاه عبدالعظیم که بالغ بر ۲۰۰ هکتار است مبلغ ۶۰۰ میلیون تعیین شده با بازپرداخت ۲۰ ساله. نیازی به حضور مردم نیست خدا را شکر سامانه‌ای که برای این منظور اختصاص یافته متقاضیان می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و با بارگذاری مدارک هویتی و ملکی خودشان مشمول دریافت این تسهیلات شوند که سود آن هم کمتر است به این صورت که حدود ۱۱ و ۸ دهم درصد سود دارد، محدوده همان بافت هم یعنی حدود ۲۰۰ هکتار دور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی است. این ۶۰۰ میلیون تومان مختص حرم است و مابقی مناطق بافت فرسوده ۴۵۰ میلیون تسهیلات به آن‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

    سوال: چرا تفاوت عددی وجود دارد؟ آن جا چرا باید ۱۵۰ میلیون بیشتر باشد و برای بقیه ۱۵۰ میلیون کمتر؟

    شافعی: بر اساس مصوباتی که اخذ شده برای حرم مطهر شاه عبدالعظیم محدوده بافت فرسوده اش بهم ریختگی بیشتری دارد سعی بر این بود که آن منطقه که منطقه مذهبی، فرهنگی است در نوسازی آن تسریع شود یعنی یک نوع تشویقی است که مالکین ساکن در آن مناطق زودتر بیایند و بازسازی کنند.

    سوال: برای بقیه قسمت‌ها چطور است؟ وقتی از بافت‌های فرسوده صحبت می‌کنیم ساختار‌هایی در برخی از مناطق تهران شکل گرفته که بسیاری برای مردم هم آشنا است، مناطق گوناگونی که اگر بخواهیم نام ببریم هم در اطلاعات مختلفی گفته شده، مناطق ۷ تا ۲۰ تهران هستند، ولی ما الان بافت‌هایی را داریم برای شهروندانی که در مناطق مختلف تهران زندگی می‌کنند، ولی شاید به راحتی فقط از طریق کارشناسان شما قابل تائید خواهد بود و در این نقشه‌ها ممکن است نباشند، این‌ها چه می‌شود؟

    شافعی: وزارت راه و شهرسازی شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، شاخص‌های جدیدی را تصویب کرد و به تمامی شهرداری‌ها ابلاغ شده است ما این درخواست را بار‌ها در جلسات و البته در دستور کار شهرداری‌ها هم است که بتوانند براساس شاخص‌های جدید، محدوده‌های بافت فرسوده شان را تدقیق دهند، مناطقی است که الان در نقشه‌ها نیست این مستلزم این است که شهرداری‌ها تدقیق کنند و افراد واقع در آن بافت‌ها مشمول این تسهیلات شوند.

    سوال: یعنی شهروندی فرض کنید که من شهروند الان در خانه‌ای زندگی می‌کنم یا می‌دانم که این جا بافت فرسوده است، ولی خانه‌های اطراف من ساخته شده و درعین حال بضاعت کافی ندارم که بخواهم درست به نوسازی و بهسازی بزنم این راهی دارد در سامانه شما که خودش را معرفی کند و استمداد بگیرد از مجموعه شما که این سیاست مشمول او هم بشود؟

    شافعی: بله، سایت www.facility.udrc.ir که متقاضیان می‌توانند وارد این سامانه شوند و زمانی که اطلاعات هویتی و اگر سند تک برگ دارند آن سند تک برگ شناسه‌ای دارد به اسم جام، آن را در این سامانه وارد کنند متوجه می‌شوند که در این محدوده بافت فرسوده واقع هستند یا خیر.

    سوال: اتفاقا شنوندگان پیامک فرستاده بودند که فقط انبوه سازان می‌توانند؟

    شافعی: خیر همه افراد می‌توانند استفاده کنند.



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *