برزن نیوز: با هدف توسعه و بهبود زیرساخت های حمل و نقل عمومی و خدمت رسانی مطلوب تر به شهروندان، محافظت از مسافرین در مقابل گرما، سرما و ریزش نزولات جوی، رفاه عمومی و افزایش میزان رضایت مندی مسافرین و رانندگان تاکسی، عملیات مسقف سازی پایانه شهید تهرانی به مساحت تقریبی یک هزار و ۱۰۰ متر مربع انجام شد.
توضیحات و کانسپت پروژه:
مسائل و چالش های ابتدایی پروژه شامل: مشخص شدن مرز سایت طراحی، محدودیت در فضای اختصاصی پایانه، ازدیاد در خطوط تاکسی (۸خط)، نیاز مبرم به مسقف سازی، بی نظمی در مدیریت پایانه، کمبود جذابیت بصری و کسالت در سیما و منظر شهری و البته مخدوش شدن دید به رشته کوه های البرز (عنصر اصلی منظر طبیعی این محدوده) بوده است.
پس از بررسی نیازها، دید و منظر و بافت شهری، شرایط اقلیمی، تجارب جهانی در دسته کاربری پایانه های تاکسی در کشورهای مختلف و شهر تهران، کانسپت طرح به سمت یک فرم خاص با پاسخگویی به نیازهای عملکردی موجود و آینده هدایت شد.
در بیان ایده طرح، فرم کلی بصورت خطی طراحی شد تا خطوط تاکسی به یک میزان فضای اختصاصی در اختیار داشته باشند. خطوط قوسی شکل در سقف به دلیل یادآوری سطوح و فرم های خاص کوه و تپه های البرز بکار رفت و در سه سطح ارتفاعی ۴، ۵/۴ و ۵ متر با ریتم متوالی و بهم پیوسته طراحی شد (فرم خاص سقف حس حرکت و پویایی را نیز القا می کند که با دسته کاربری پروژه کاملا همخوانی دارد). خطوط سقف باعث بوجودن آمدن فرم ستون ها شد و یکپارچگی در شکل کلی طرح نمایان گردید. سازه در این طرح به عنوان عضو جدایی ناپذیر از فرم و دهانه های ورودی و خروجی به زیر سقف تداعی کننده عنصر ایوان یکی از عناصر مهم معماری ایرانی شده است. در ترکیب بندی ستون ها (نمای طرح)، مخدوش نشدن سیمای شهری نمای تجاری واقع در جنوب طرح اهمیت بسزایی داشت. در کف پایانه مصالح سنگ کیوبیک بکار رفته تا باعث شود سرعت خودروها کاهش یافته و امنیت مسافران تامین شود. در پوشش نمای زیرسقف از وودپلاست و پوشش ستون و لبه های سقف از ورق فلزی استفاده شده تا ظاهر پروژه به دلیل زمینه آن به روز و آینده گرایانه دیده شود.
اطلاعات کلی پایانه شامل مساحت پروژه ۱۳۳۰ مترمربع، پوشش سقف ۶۸۰ مترمربع، دارای یک بارانداز، یک محل پارک موتور و ۸ خط تاکسی است. ابعاد سقف ۵/۸ متر عرض و ۸۰ متر طول و دارای ۱۶ ستون است.
مشخصات پروژه:
معمار و مدیرپروژه: علیرضا مولودی
معمار فاز یک: لادن اکبری
معمار فاز دو: سمیه صفری
طراح و محاسب سازه: مصطفی افلاطونی
طراحی سیویل: امیر طاهری
طراحی تاسیسات الکتریکی: فرشاد شکیبی
عکاس: لادن اکبری و علیرضا مولودی
شرکت مشاور: طراحان راه ماد
کارفرما: شهرداری منطقه ۱ (معاونت حمل و نقل و ترافیک)
مدت اجرا: آبان ۱۴۰۳ تا اردیبهشت ۱۴۰۴
نشانی پروژه: تهران – منطقه ۱ – خیابان شهرداری – جنب مترو تجریش
پایگاه خبری تحلیلی برزن نیوز نخستین پایگاه تخصصی مطالعات میان رشته ای (برنامه ریزی شهری – منطقه ای)








