معاون وزیر راه و شهرسازی، سند ملی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی را نقطه پایانی بر هرج و مرج در بلند مرتبهسازی و عدم یکپارچگی آن با حملونقل همگانی اعلام کرد.به گزارش برزن نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد تقیزاده با اشاره به تصویب سند ملی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی در شورای عالی شهرسازی و معماری و شورایعالی هماهنگی ترابری، تصویب این سند را نقطه عطفی در هماهنگی حملونقل و شهرسازی دانست و گفت: شهرسازی ریل پایه، یکپارچگی حملونقل درون و برون شهری، Mobility، حل مشکل آلودگی هوا و اقتصادی شدن حملونقل همگانی، از جمله مواردی است که بارها از سوی وزیر مورد تاکید قرار گرفته است.معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: از اوایل سال ۹۵ زمزمههایی در خصوص تهیه سند و راهنمایی با موضوع توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی با تأکید بر ریل، به عنوان حملونقل پاک (در شهرهایی که این امکان را دارند) مطرح شد، اما صرفاً تدوین، رونمایی و ارائه؛ چارهای راه نبود؛ برحسب اهمیت موضوع لازم بود تا موضوع در شورایعالی شهرسازی و معماری و شورایعالی هماهنگی ترابری تصویب شود.
وی ادامه داد: پس از طرح این موضوع در کمیتههای فنی هر دو شورا و اخذ نظرات کارشناسی صاحبنظران و حتی اخذ نظرات وزارت کشو، بالاخره سند راهبردی توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی عیناً در دو شورا تصویب و مقرر شد راهنمای توسعه مبتنی بر حملونقل همگانی ظرف یک ماه به ۲ شورا جهت تصویب و ابلاغ، ارائه شود.تقی زاده با بیان اینکه برای نخستین بار است که چنین سند مهمیدر میان ٣ گروه حملونقلیها، شهرسازها و مسئولان وزارت کشور مورد توافق قرار گرفته است، گفت: این نشان میدهد که ما هم میتوانیم با کار کارشناسی و تعامل، هماهنگیهای فرابخشی و فرارشتهای را انجام دهیم.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در واقع سند مذکور نقطه پایانی بر هرج و مرج در بلند مرتبه سازی و عدم یکپارچگی آن با حملونقل همگانی است. این سند که اختصاراً TOD نامیده میشود، مخفف عبارت Transit Oriented Development است؛ مفهوم آن ایجاد بلند مرتبه سازیها علیالخصوص از نوع تجاری در جوار ایستگاههای حملونقل همگانی و کریدورهای مربوطه است. وی افزود: زمانی که مجوز ساخت یک برج در نقطهای از شهر داده میشود که هیچ گونه سیستم حملونقل عمومیدر نزدیکی آن وجود ندارد و تردد زیادی به آن مکان صورت خواهد گرفت، این کار به معنای آن است که ما خودرو محوری را رواج داده و به مردم پیغام میدهیم که از خودرو شخصی استفاده کنند. تقیزاده ادامه داد: اگر همین برج یا مکان تجاری در جوار ایستگاه حملونقل همگانی بنا شود، تعداد زیادی از افرادی که به آن مکان مراجعه میکنند، امکان و فرصت استفاده از مترو یا سایر وسایل حملونقل عمومیرا مییابد که البته این موضوع فواید بسیاری دارد هم در جهت تقویت حملونقل همگانی و کاهش خودرو محوری و هم منجر به اقتصادیتر و سودآور تر شدن حملونقل همگانی خواهد شد. در نتیجه باعث میشود هم سرمایهگذاری در حملونقل همگانی و هم سرمایهگذاری در بخش TOD توجیه پیدا کند که ما در صدد اشاعه این مفهوم و اجرائی ساختن آن در کلیه شهرهای کشور هستیم.
مطلب پیشنهادی
اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس
نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.