سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۷:۲۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 11491
  • زرینه اوباتو - سردترین شهر ایران
    زرینه اوباتو - سردترین شهر ایران

    زرینه اوباتو – سردترین شهر ایران

    حامد امانی در یادداشتی برای برزن نیوز نوشت : شهر زرینه­اوباتو در جاده دیواندره به سقز در بخش کرفتو شهرستان دیواندره استان کردستان واقع شده‌است. این شهر در سال ۱۳۷۹ به شهر تبدیل شد. جمعیت این شهر نوپا حدود۲۵۰۰نفر است و با زبان کردی صحبت می­کنند. اقتصاد مردم این شهر مستقیماً وابسته به کشاورزی(کاشت گندم، جو و نخود) و خدمات مرتبط با آن است.

    ارتفاع این شهر از سطح دریا ۲۱۴۲ متر است. شهر زرینه به دلیل قراگیری در فلات اوباتو فاقد توپوگرافی مشخصی است و در بستر هموار و یکنواختی با شیب کمتر از۵درصد قرار گرفته است.

    از لحاظ اقلیمی؛ این شهر در طول سال حدود۲۵۰میلی­متر بارش دریافت می­کند و با دمای میانگین  ۷٫۶درجه سانتیگراد سردترین شهر ایران از لحاظ میانگین دما به شمار می­آید. زرینه به عنوان یکی از نقاط سردسیر کشور از ۱۲ ماه سال تقریباً ۶ ماه پوشیده از برف است، از این­رو قابلیت تبدیل شدن به نگین برفی ایران زمین را دارد. اما متاسفانه در حال حاضر از حداقل امکانات هم برخوردار نیست و  دارای بافت و فرهنگ روستایی است و به نظر می­رسد تبدیل آن به شهر کاری اشتباه و نابجا بوده و بجز رشد غیرمنطقی قیمت زمین و افزایش انتظارات دستاوردی برای مردم این روستا – شهر ندارد.

    اکوسیستم “شکارممنوع زرینه اوباتو” در نزدیکی این شهر دارای چشم‌اندازهایی بی‌نظیر از مراتع سرسبز و کوهستان‌های مرتفع و رودخانه­های پرآب برای گردشگری در بهار و تابستان است. پرنده “میش­مرغ” به عنوان یکی از گونه­های جانوری در معرض انقراض در این اکوسیستم زندگی می­کند. این پرنده زیبا و ارزشمند در فصول بهار، تابستان و پاییز در این منطقه دیده می‌شود و از سوی سازمان حفاظت محیط زیست جزء حیوانات “حمایت شده” اعلام شده است.

    موقعیت شهر زرینه اوباتو

    تصاویری از زمستان زرینه اوباتو

    تصاویری از تابستان زرینه اوباتو



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *