سه شنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲:۵۲ بعد از ظهر
  • کد خبر 5562
  • طرح جامع حفاظت در برابر سیلاب، برای شهرها تدوین می‌شود
    طرح جامع حفاظت در برابر سیلاب، برای شهرها تدوین می‌شود

    طرح جامع حفاظت در برابر سیلاب، برای شهرها تدوین می‌شود

    به گزارش برزن نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری(۹۸) که به بررسی و رصد گزارش مراجع مختلف در خصوص سیل اختصاص داشت با اعلام این مطلب که برای هر شهری طرح جامع حفاظت در برابر سیلاب تدوین می‌شود در جمع‌بندی نخستین جلسه شورا در خصوص ارایه گزارش‌های اولیه در مورد سیل، اعلام کرد: آسیب‌شناسی همه‌جانبه از سیل اخیر در دستور کار است و این مهم با همکاری همه دستگاه‌ها قابل انجام است.

    عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها، اطلاعات مختلفی در حوزه مسئولیت خود برای سیلاب، جمع‌آوری کرده‌اند، افزود: گزارشی از سوی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تهیه شده است و در عین حال دستگاه های گوناگون در این زمینه اقدام کرده اند که همه آنها یکپارچه سازی خواهد شد.

    رئیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران خاطرنشان کرد: هدف از جمع‌آوری این گزارش‌ها و بررسی جوانب مختلف موضوع سیل اخیر این است که بتوانیم مصون‌سازی کنیم و در جهت اقدام پیشگیرانه که از ایجاد خسارات به جان و مال مردم شود، گام برداریم.

    اسلامی تاکید کرد: یافته‌های فوق باید منجر به این شود که ردپای آن را در تصمیم‌های آتی و کلان شاهد باشیم. بنابراین نمود این گزارش‌ها و جلساتی که در خصوص سیل تشکیل می‌شود باید منجر به اصلاح و بازنگری قوانین، یکپارچه‌سازی آنها و همچنین خلق آیین‌نامه‌هایی شود که دستگاه‌ها بتوانند به صورت همگرا کنترل و نظارت دقیق تری داشته باشند.

    وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: به هیچ عنوان نباید اجازه بدهیم تا غفلت‌های گذشته بار دیگر تکرار شود. وقتی در استان چهارمحال و بختیاری اعلام می شود که ۲۰ هزار تن ماهی سردآبی تلف شده است تنها به این دلیل که تمامی پرورش ماهی‌ها در بستر رودخانه بوده است و به بیان دیگر، قوانین زیرپا گذاشته شده است.

    وی افزود: در این باره، چه ارگان و نهادی به افراد اجازه کسب و کار در حریم رودخانه‌ها را می‌دهد؟ یا چرا ناظران با صاحبان اینگونه کسب و کار برخورد نکرده اند؟ از این پس نباید تعلل کنیم و باید تلاش کنیم تا مجددا شاهد خسارات ناشی از سیل نباشیم.

    اسلامی همچنین با اعلام اینکه مقصریابی در این باره به صلاح نیست، گفت: باید حواسمان باشد که در شرایط فعلی سرفصل‌های فرعی باز نکنیم تا هم افکار عمومی و هم دستگاه‌های مختلف را منحرف کنیم. باید سعی کنیم، سرمایه‌گذاری روی برطرف‌کردن کاستی‌ها داشته باشیم و جلوه‌های فعالیتی را که باید داشته باشیم، تقویت کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی افزود: بدین معنا باید اثرات تلاش های ما در سلسله مراتب اسنادمان، در سندهای توسعه منطقه، طرح جامع شهری و ضوابط و معیارهای معماری و شهرسازی در ساختمان و ساخت و ساز و مقررات ملی، بنشیند و تاثیر بگذارد.

    وی بازنگری در تهیه طرح‌های جامع را یکی از مصداق‌های تغییرات برشمرد و گفت: اگر می‌گوییم هر شهری طرح جامع حفاظت از سیلاب می‌خواهد، اگر رودخانه‌ها نیاز به بدنه‌سازی و تحکیم حرایم دارند با این هدف است که بتوانیم تاسیسات و امکانات شهری را حفظ کنیم.

    اسلامی اعلام کرد: طرح جمع‌آوری و احیای تالاب‌های سطحی در شهر و حفاظت از تاسیسات شهری، جزو مواردی است که مغفول مانده است. به همین دلیل است که اکثر شهرهای ما یا فاضلاب شهری ندارند و یا طرح جمع آوری اب های سطحی را ندارند و موقع سیلاب شاهد انواع و اقسام عارضه‌های زیست‌محیطی شده‌ایم که باید تلاش کنیم این موارد را اصلاح کنیم.

    وزیر راه و شهرسازی توصیه کرد: با رعایت همه شئونات شخصیتی و اصالت فرهنگی که روستاها و اقوام دارند، مکان‌هایی را که با زمین لغزش و جریان سیلاب قرار دارد، شناسایی و جابه‌جا کنیم و نگاه همه جانبه‌ای به این موضوع صورت بگیرد و با محوریت خود مردم، مردم را از مناطق پرخطر، جا به جا کنیم تا این مشکلات تکرار نشود.

    اسلامی گفت: در بازدیدهایی که از معمولان و پلدختر داشتم و با بررسی‌هایی که انجام شد مشخص شد که بسیاری از ساخت و سازها در مسیل رودخانه‌ها انجام شدند. اینها باید جابه جا شوند و نیاز به هماهنگی و یکپارچگی دستگاهی دارد که امیدواریم این بررسی‌ها و مطالعات انجام شود و تبدیل به مصوبه شود تا هرکدام در جایگاه قانونی خود بتواند عملیاتی و اجرایی شود.



    مطلب پیشنهادی

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    ساخت‌وساز، شاهراه رونق اقتصاد است

    بر طبق طرح جامع مسکن، به‌طور سالانه به یک‌میلیون واحد مسکونی در کل کشور، نیاز است. هدفی که دستیابی به آن نیازمند جدیت بیشتر از سوی وزارت راه و شهرسازی، رفع موانع و مشکلات کلیدی و ساختاری اقتصاد کشور و درنهایت عزم ملی است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *