وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دیدگاه بلند مقام معظم رهبری و چشمانداز وسیع ایشان به کشور به جهت موقعیت ژئوپلیتیک ایران و ضرورت ارتباط با همسایگان، ادامه داد: ایشان سالهاست که به کریدورهای مرزی کشور تاکید دارند؛ اما متاسفانه بهرغم تلاشهایی که صورت گرفته، هنوز این انتظار محقق نشده و کریدورهای شمالی-جنوبی-شرقی و غربی کشور تکمیل نشده است. صادق در ادامه سخنان خود سه انتظار و تکلیف را برای جبار ذاکری مدیرعامل جدید شرکت راهآهن تعیین کرد. نخست «تکمیل و توسعه خطوط ریلی از شمال تا جنوب و شرق تا غرب کشور» به منظور تسهیل تردد مسافران و برقراری ارتباطات مرزی ریلی با همسایگان، دوم «توجه به منزلت همکاران نجیب، کمتوقع و زحمتکش راهآهن در سراسر کشور»، سوم «تعامل و همکاری با تمامی دستگاههای دولتی و بخش خصوصی برای تکمیل و توسعه ناوگان ریلی».
وی افزود: اگرچه گامهایی در این راه برداشته شده، اما باید درها به سوی استفاده از همه ظرفیتها بهویژه در بخش خصوصی باز باشد. صادق بلافاصله تاکید کرد که این اقدام باید در کمال «عدالت» و «شفافیت» باشد و در فضایی رقابتی از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده شود؛ چرا که با بودجه و اعتبارات محدود سالانه دولتی در این زمینه نمیتوان تحولآفرینی کرد و ناگزیر از استفاده از سرمایه بخش خصوصی هستیم. برنامهریزی برای قطارهای باری و افزایش سرعت کار، از دیگر انتظارات وزیر جدید راه و شهرسازی از مدیرعامل منتخب راهآهن بود. بر این اساس صادق از ذاکری خواست تا در کوتاهترین زمان ممکن، به ترسیم واقعیات صنعت ریلی کشور بپردازد تا چشمانداز روشنی از مسائل مبتلابه راهآهن ارائه و ضمن شناسایی نقاط قوت، برای رفع نقاط ضعف به ترتیب اولویت برنامهریزی شود. وزیر راه و شهرسازی بار دیگر در پایان سخنان خود بر ضرورت توجه به ارتقای منزلت همکاران راهآهن تاکید کرد.
کاهش تصدیگری دولت را به اتکای تکالیف قانونی دنبال میکنم
جبارعلی ذاکری، مدیرعامل جدید شرکت راهآهن در مراسم معارفه خود، ضمن تشکر از حسن اعتماد وزیر راه و شهرسازی و هیات دولت، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از توان نخبگانی کشور، ظرفیت ریلی کشور گسترش یابد. وی از روند تغییر مدیریت صنعت راهآهن در دنیا سخن گفت و بر ضرورت کاهش تصدیگری دولت به اتکای قوانین و اسناد بالادستی تاکید کرد و گفت: در برخی کشورهای دنیا همچون انگلستان، راهآهن خصوصی شده است و در برخی کشورهای دیگر همچون ژاپن، عمده فعالیتهای آن برونسپاری شده است. در جمهوری اسلامی ایران نیز مسیر بینابینی در پیش گرفته شده است.
به گفته وی، ۱۴ گام در این مسیر وجود دارد که تاکنون چهار تا پنج گام آن برداشته شده و به استناد اسناد بالادستی میتوان دیگر گامها را نیز پیش برد. چرا که با اتکای صرف به درآمدهای نفتی دولت، نمیتوان این مسیر را ادامه داد و به اهداف تعیینشده در قانون برای افزایش ظرفیت حملونقل بار و مسافر دست یافت. از این رو لازم است جذابیتهای لازم برای جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی ایجاد شود که تعدیل نرخ کرایه حملونقل ریلی، گامی در این راستا خواهد بود.
مدیرعامل جدید شرکت راهآهن از اهمیت ترانزیت سخن گفت و از «خاوران»، «چشم ثریا» و «کنارگذر ارس» به عنوان کریدورهای مهم کشور نام برد و بر ضرورت اتصال به افغانستان و عراق تاکید کرد که اجرای آن به دلیل محدودیتهای مالی به تاخیر افتاده است. از این رو لازم است که با استفاده از ظرفیت تشکلهای صنعت حملونقل، در راستای تدوین راهکارهایی برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم در افزایش ظرفیت جابهجایی بار و مسافر، گام برداشت. گفتنی است سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل پیشین شرکت راهآهن نیز در این مراسم گزارشی از عملکرد سهساله خود در این شرکت ارائه کرد. وی در سخنان خود از مواضع شفاف و کارشناسی فرزانه صادق در برخورد با مفاسد اقتصادی و تاکید وی بر شفافیت و فسادستیزی به نیکی یاد کرد.