پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 18085
  • آسیب‌شناسی علل وقوع تخلفات ساختمانی ضرورت دارد
    رشد ۱۰۸ درصدی درخواست الکترونیکی پروانه‌های ساختمانی در اصفهان

    آسیب‌شناسی علل وقوع تخلفات ساختمانی ضرورت دارد

    زهرا مهدوی اظهار کرد: تخلفات ساختمانی در ایران همان تخلفات مربوط به قانون ماده ۱۰۰ شهرداری‌ها است، تخلفات ساختمانی نقض قوانین و ضوابط شهرسازی، فنی، ایمنی و بهداشتی در احداث یک دستگاه ساختمان است و انواع مختلفی از جمله ساختمان بدون پروانه، اضافه تراکم، کاربری و مواردی از این دست را شامل می‌شود.

    وی افزود: در نظام حقوقی ایران، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، سازمان نظام مهندسی و مهندس ناظر، نظارت بر ساخت‌وساز در محدوده شهری را بر عهده دارند، مسئله مهمی که در این زمینه باید مورد بررسی قرار بگیرد.

    این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: شرایط تحقق و مبانی مسئولیت مدنی ناظران ساختمانی در ساخت‌وسازهای غیرمجاز در محدوده شهرها، مراجع رسیدگی‌کننده به تخلفات و پرداخت خسارت است.

    مهدوی تاکید کرد: مهندس ناظر، سازمان نظام مهندسی، شهرداری و مسکن و شهرسازی در قبال تخلفات ساخت‌وسازها در محدوده شهرها مسئولیت مدنی دارند و نظریه تقصیر مبنای مسئولیت آنها است، به این معنا که هریک از ناظران برحسب و به میزان تعهداتشان در قبال تخلفات ساخت‌وساز متعهد هستند.

    وی با بیان اینکه ضمانت اجرای مسئولیت مدنی ناظران ساختمان پرداخت خسارت و جریمه است، ادامه داد: مهم‌ترین مراجع رسیدگی به تخلفات ساخت‌وساز در محدوده شهرها کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری، دیوان عدالت اداری و دادگاه‌های عمومی است.

    این کارشناس شهرسازی تصریح کرد: تخلف به معنای هرگونه سرپیچی از قوانین، دستورالعمل‌ها و ضوابط شهرسازی و ساختمانی است، با وجود مجازات‌هایی که در ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ایران برای چنین تخلفاتی در نظر گرفته شده است، با رونق ساخت‌وسازها و رواج فروش تراکم و ضابطه در شهرها، تخلفات ساختمانی شدت گرفته است.

    مهدوی اضافه کرد: با توجه به حجم بالای تخلفات ساختمانی که در شهرهای کشورمان رخ می‌دهد و آسیب‌های ناشی از این‌گونه تخلفات بر کالبد شهرها، ضرورت پرداختن به این مسئله و علل و انگیزه‌های وقوع آن، امری ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین بررسی وضعیت تخلفات ساختمانی در سطح مناطق شهری و علت‌ها و انگیزه‌های آن باید بررسی شود.

    وی با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ کارایی لازم را ندارد و منجر به هرج‌ومرج در شهر شده است، افزود: اصلاح کمیسیون ماده ۱۰۰ ضروری است و نارضایتی و تبعات آن در طول سال‌ها باید با دقت مورد توجه قرار گیرد.

    این کارشناس شهرسازی اظهار کرد: تخلفات ساخت‌وساز در تعارض با طرح‌های توسعه شهری است و تأثیر منفی بر ابعاد مختلف شهر دارد. بررسی عوامل تأثیرگذار بر عملکرد کمیسیون ماده ۱۰۰ و تدوین راهبردهایی به منظور تأثیرات مثبت عملکردی کمیسیون مزبور بر روند شهرنشینی و شهرسازی‌ها، ضروری است.

    ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *