پنجشنبه , ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۲۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 247
  • اتمام قطعه یک آزادراه تهران – شمال تا پایان سال ۹۶

    معاون اول رئیس جمهور امروز وعده داد ساخت قطعه یک آزادراه تهران- شمال تا پایان امسال به پایان می‌رسد؛ وزیر راه و شهرسازی پیشتر اعلام کرده بود که زمان اتمام این پروژه، بهار ۹۶ است.

    برزن نیوز به نقل از مهر:اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح امروز به همراه عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی و محمد سعیدی کیا، رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی از قطعه یک آزادراه تهران شمال به طول ۳۲ کیلومتر بازدید کردند.

    معاون اول رئیس جمهور در پایان این بازدید در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آزادراه تهران – شمال مدت طولانی است که ساخت آن آغاز شده است افزود: در دولت یازدهم تصمیم بر ساخت قطعی قطعه یک گرفته شد که این قطعه بسیار پیچیده بوده و از ویژگی های فنی بسیار مشکلی برخوردار است. به گونه ای که فقط یکی از تونل های آن ۴۹۰۰ متر طول دارد.

    جهانگیری با اشاره به سازه های پیچیده ای که برای ساخت پل های این قطعه از نظر فنی و مهندسی وجود دارد ادامه داد: در دو سال اخیر پیشرفت فیزیکی قطعه یک این آزادراه بسیار خوب بوده و تا سال ۹۶ تکمیل خواهد شد که ۳۲ کیلومتر از مسیر شمال را کوتاه می کند.

    وی با اشاره به ساخت همزمان قطعه دو این آزادراه تأکید کرد: بخش دوم تهران- شمال ۲۲ کیلومتر است که چهار دستگاه پل دارد و همچنین قراردادها و مناقصه های آن برگزار شده که ساخت مسیر اول آن به مناقصه رفته و پیمانکار، کار را شروع کرده است. مسیر برگشت نیز مناقصه آن برگزار شد و پیمانکار مشخص شده است.

    جهانگیری با بیان اینکه قطعه سوم آزادراه تهران شمال یکی از پیچیده ترین قطعات این آزادراه است تصریح کرد: در حال مذاکره با خارجی ها هستیم تا از دانش فنی آنها برای رفع پیچیدگی های فنی آن استفاده کنیم. این در حالی است که تمام شرکتهایی که در قطعات یک و دوم آن مشغول به کارند، ایرانی هستند که جزء توانمندترین شرکتهای ایرانی محسوب می شوند.

    معاون اول رئیس جمهور ساخت آزادراه تهران- شمال را یکی از افتخارات مهندسی ایران دانست که باید به جهانیان نمایانده شود افزود: اگر برای قطعه سوم از پیمانکار خارجی استفاده می کنیم بخشی از آن بابت تأمین مالی پروژه از سوی سرمایه گذار خارجی که امیدواریم در سال ۹۶ نیز به جمع بندی در خصوص ساخت آن دست یابیم.

    وی با اشاره به ورود جدی بنیاد مستضعفان به پروژه آزادراه تهران-شمال در دوره ریاست سعیدی کیا در این بنیاد ادامه داد: اجرای این پروژه از کارهای خوب بنیاد مستضغفان است که توانسته ارتباط خوبی با وزارت راه و شهرسازی برقرار کند و امیدواریم تحت زمان بندی های ارائه شده به پایان برسد. البته به نظر من چند ماه تأخیر در چنین پروژه ای با این پیچیدگی ها، طبیعی است.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز که در این بازدید معاون اول رئیس جمهور را همراهی می کرد با بیان اینکه کف سازی های قطعه یک آزادراه تهران- شمال بتنی است گفت: چنین فن آوری و تکنولوژی ای در نوع خود در ایران بی نظیر بوده و برای اولین بار در ساخت این آزادراه از تکنولوژی رویه بتنی به جای آسفالت استفاده کرده ایم.

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود تونل ۴۹۰۰ متری در قطعه اول آزادراه تهران- شمال تأکید کرد: کل سقف این تونل به صورت دو پوشه یا دابل آرک ساخته شده که برای اولین بار در ایران اجرا می شود. در این نوع تونل ها، در صورت آتش سوزی دود و آتش از فاصله میان دو پوشه ها به خارج هدایت شده و مردم می توانند از محل بحران خارج شوند.

    وی کار خاکبرداری مسیر قطعه یک آزادراه تهران – شمال را بسیار دقیق عنوان کرد و خاطرنشان کرد: کوچکترین لغزشی در خاکبرداری سبب وقوع ریزش های سنگینی می شد به همین دلیل با دقت هر چه تمام تر عملیات خاکبرداری به پایان رسید. همچنین در طول مسیر چندین روستا داشتیم که برای انفجار کوه ها باید حداکثر ایمنی را رعایت می کردیم تا کوچکترین آسیبی به ساکنان منطقه وارد نشود.

    به گفته آخوندی ساخت این مسیر تا پیش از سال ۹۴، در اختیار پیمانکار خارجی بود که وزارت راه و شهرسازی با آنها تسویه حساب کرده و در حال حاضر کل پروژه، دست پیمانکار ایرانی است.

    محمد سعیدی کیا نیز با بیان اینکه زمستان گذشته بسیار سرد بود و دمای هوا گاه به بیش از ۲۰۰ درجه زیر صفر می رسید گفت: برای ساخت قطعه اول آزادراه تهران- شمال مجبور بودیم مصالح را جمع کرده و از آب گرم استفاده  کنیم.

    رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی افزود: در برخی موارد هنگام شکاف کوه ها، حجم آب خارج شده به قدری زیاد بود که در بخشی از کوه رانش ایجاد می شد. با این حال ساخت آزادراه را با موفقیت ادامه دادیم.

    وی با بیان اینکه برای ساخت این آزادراه زیباسازی راه و ساخت مبلمان کنار جاده ای را نیز دنبال می کردیم اظهار داشت: مجموعه این مسائل سبب شد تا پروژه چندماهی تأخیر داشته باشد و از قول قبلی خود در خصوص اتمام پروژه در سال ۹۶ عذرخواهی می کنیم.

    سعیدی کیا با بیان اینکه انجام این پروژه خرداد ۹۴ کلید خورده و اولین مناقصات آن در همان تاریخ برگزار شد ادامه داد: ساخت قطعه ۲ آزادراه تهران- شمال نیز در حال آماده شدن است و برای ساخت قطعه ۳ این پروژه نیز تا پایان امسال با همکاری وزارت راه و شهرسازی به جمع بندی خواهیم رسید. ضمن اینکه قطعه یک نیز تا قبل از پایان سال جاری ساخته خواهد شد.

    گفتنی است عباس آخوندی پیشتر اعلام کرده بود قطعه یک آزادراه تهران شمال تا پایان سال ۹۶ به پایان رسیده است و زیر بار ترافیک جاده ای خواهد رفت.



    مطلب پیشنهادی

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    نوید اتفاقی نو در بازار مسکن / ساخت مسکن ملی سرعت می گیرد

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران گفت: برای نخستین بار دولت با روش‌های مختلفی از ظرفیت‌های تعاونی‌ها در پروژه‌های نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *