جمعه , ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰:۲۳ قبل از ظهر
  • کد خبر 17507
  • احتمال عدم موفقیت نسل نوین شهرهای جدید، با توجه به تجارب حاصل از نسل اول

    احتمال عدم موفقیت نسل نوین شهرهای جدید، با توجه به تجارب حاصل از نسل اول

    جامعه مهندسان مشاور ایران در نامه ای خطاب به مهندس بذرپاش وزیر راه و شهرسازی درباره لزوم استفاده از تجارب نسل اول شهرهای جدید  گفته است . متن  این نامه که در اختیار برزن نیوز قرار گرفته است به شرح زیر است:
    با احترام به استحضار می رساند که از طریق مصاحبه معاونت محترم وزیر و مدیرعامل شهرهای جدید، مطلع شدیم که احداث بیست شهر جدید، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
    همانطور که استحضار دارید، ۱۸ شهر جدید نسل اول، بعد از بیش از بیست سال از آغاز ساخت آنها، با رسیدن به کمتر از سی درصد اهداف جمعیتی طرحها  (۲.۱ میلیون از ۴ میلیون نفر هدف) با مشکل روبرو شده است.
    عمده ترین علل مشکلات، بی توجهی به جمعیت واقعا نیازمند، مکان گزینی ناصحیح و برنامه ریزی بدون تمرکز به
    جمعیت هدف این طرح ها بوده است. در نتیجه در همین فاصله ۱۳ تا ۱۹ میلیون جمعیت نیازمند مسکن، که هدف
    از ایجاد شهرهای جدید جذب آنها بوده است، مجبور به حاشیه نشینی در سکونتگاه های غیر رسمی شدند.
    جامعه مهندسان مشاور با توجه به تجربه اعضایش، خطر تکرار این معضل را چند بار در دولت حاضر کتبا اعلام نموده و برای مشارکت در بررسی طرح های گذشته، برای درس گیری در جهت امکان پذیری تدوین برنامه ای موفق برای نسل بعدی، اعلام آمادگی نموده و مقام وزارت سابق دستور بررسی را به معاونت مربوطه داده اند، لیکن متاسفانه پاسخی دریافت نشده است.
    لذا با حضور با درایت جنابعالی در پست وزارت راه و شهرسازی، این مهم به استحضار آنجناب میرسد. به امید اینکه دستور اکید فرمایند از طریق برگزاری همایشی با حضور اساتید و مهندسان مشاور با تجربه، با توجه به تجارب گذشته، و این بار به تهیه طرح هایی برای جمعیت واقعا نیازمند پرداخته شود تا پس از به ثمر نشستن نسل دوم شهرهای جدید، شاهد افزوده شدن چندین میلیون نفر دیگر به حاشیه نشینها نباشیم.
    با امید به ایجاد زمینه های همکاری هرچه پربارتر بر این موفقیت هر دم فزونتر شما و همکارانتان، در خدمت به مردم این سرزمین.

    خبر و تنظیم مصطفی محمودی



    مطلب پیشنهادی

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    شهر کرج در فهرست ۱۰ شهر برتر نوسازی مسکن معرفی شد

    رئیس اداره برنامه‌ریزی مسکن و بازآفرینی اداره کل راه و شهرسازی استان البرز از انتخاب شهر کرج به عنوان ۱۰ شهر برتر در زمینه عملکرد کلی نوسازی مسکن در سطح کشور خبر داد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *