جمعه , ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۲:۰۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 17515
  • سند آمایش سرزمین و ضرورت تهیه طرح های شهر- منطقه به جاي طرح های جامع جزیره اي

    سند آمایش سرزمین و ضرورت تهیه طرح های شهر- منطقه به جای طرح های جامع جزیره ای

    جامعه مهندسان مشاور ایران در نامه ای خطاب به مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در مورد ضرورت تهیه طرح های شهری و سند آمایش سرزمین توضیح داده و پیشنهاد هایی برای اجرا  در برنامه هفتم توسعه داده است. متن این نامه که در اختیار برزن نیوز قرار گرفته به شرح زیر است:

    با احترام، به استحضار می رساند، بر اساس «سند ملی آمایش سرزمین»مصوب ۱۱/۱۲/۱۳۹۹ در شورایعالی آمایش سرزمین، که به استناد ماده ۲۶ برنامه ششم و ماده ۳۲ احکام دائمی برنامه های توسعه و عمران کشور در افق ۱۴۲۴ تدوین شده است؛ وظایفی بر عهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شده است که پیشنهاد می گردد در صدر برنامه های آن وزارت و نیز برنامه هفتم توسعه قرار گیرد.
    در این برنامه با عنایت بر چشم انداز توسعه فضایی سرزمین، راهبرد سرزمینی، سیاست سرزمینی،سازماندهی
    فضایی مطلوب قابل برنامه ریزی برنامه های آمایش سرزمین، از جمله نگاه جدیدی به ساماندهی به نظام سکونت و فعالیت، تدوین شده و طبعا بایستی به وسیله وزارت راه و شهرسازی محقق گردد که زمینه کالبدی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور فراهم آید.
    ۱ -خطوط کلی برنامه و طرح آمایش سرزمین، برای تهیه طرح های شهری کشور:
    پایه اصلی توسعه و عمران کشور، بر عنوان جدیدی با نام « شهر- منطقه » با تعریف زیر استوار شده است:
    «شهر- منطقه مجموعه ای از نقاط سکونتگاهی به هم پیوسته با تراکم جمعیتی بالا است که در یک محدوده
    عملکردی یکپارچه و هم پیوند در قالب شبکه ای چند مرکزی و در قلمرو شهر سطح یک و یا دو استقرار دارند.
    شهر سطح یک به شهرهایی اطلاق می گردد که با دارا بودن عملکرد ملی و فراملی، خدمات برتر ملی را ارائه
    می دهند و عبارتند از ۱۳ شامل شهر تبریز، رشت، تهران، ساری، مشهد،کرمانشاه، اهواز، اصفهان، شیراز،
    بندرعباس،کرمان زاهدان و چابهار که شهر – منطقه های اصلی کشور را تشکیل می دهند که ضرورت دارد برای
    آنها با اولویت خاصی طرح های توسعه تهیه گردد.

    در مرحله بعد و برای شهرهای سطح دو که در محدوده شهر منطقه های سطح یک هستند(۱۳۰ شهر) برنامه ریزی و تهیه طرح صورت پذیرد.
    شهرهای سطح دو، شهرهایی هستند که در سطح منطقه ای و ملی ایفای نقش می کنند. این شهرها عمدتا خدمات منطقه ای را ارائه می دهند. البته در سطح پایینتر، شهرهایی همکاری دارند که با دارا بودن پیوند عملکردی و خدماتی با شهرهای سطح دو و یک بر اساس ظرفیت ها، فرصت ها و تخصص های فعلی و آینده توسعه کالبدی را تکامل می بخشند.

    ۲ -وظیفه عمده دیگر طرح های نوین شهری کشور:
    طرح های شهری نیم قرن گذشته به دنبال طرح جامع تهران و شرح خدمات تیپ، متاسفانه اتومبیل سواری
    محور است که بر اساس مصوبه شورایعالی باید به رویکرد نوین «آمد وشد عمومی محور» تغییر رویکرد دهند.
    ۳ -پیشنهاد نحوه تهیه طرح های توسعه شهری کشور:
    این دو سطح طرح از طریق رفت و برگشتی صورت می پذیرد. یعنی در شرایطی که ۱۳مهندس مشاور ما در
    مطالعات عمده شهر منطقه سطح یک را انجام می دهند، مهندسان مشاور شهرهای سطح دو طرح مقدماتی
    توسعه حوزه خود را که شامل شهر مربوطه و شهرهای همکار هر یک هستند را تهیه نموده و به مشاور مربوطه
    تحویل می دهند.
    در این مرحله مشاور مادر طرح با استفاده از این طرح ها، طرح حوزه سطح یک و راهبردهایی برای تدارک
    طرح های سطح دو را تهیه و ابلاغ می نماید. در مرحله آخر طرح های نهایی توسعه شهرهای سطح دو تهیه
    می گردد.
    ۴ -جمع بندی :
    در آغاز سده جدید هجری شمسی، ضرورت دارد کشور به طرح های نوین در سطح شهر- منطقه های سطح
    یک و سطح دو کشور، در راستای تحقق بخشی به طرح آمایش سرزمین و رویکرد نوین، شهرهایی آمد و شد
    عمومی محور گردد.
    همچنین زمینه کالبدی توسعه و عمران سرزمین، در راستای طرح آمایش کشور با رویکرد تعادل بخشی به
    نظام سکونتی و فعالیتی در کل سرزمین فراهم شود. بدون تهیه این طرح ها با آماده نشدن فضای کالبدی
    کشور، تمام طرحهای توسعه نوین کشور، با شکست مواجه می شوند.
    جامعه مهندسان مشاور ایران، در راستای تحقق اهداف فوق، آمادگی همه گونه همکاری و همراهی را برای موفقیت هر چه بیشتر جنابعالی و همکارانتان اعلام می دارد.
    با تجدید احترام
    محمدحسن شمشیرساز
    رئیس شورای مدیریت مهندسان مشاور

    تنظیم خبر:مصطفی محمودی



    مطلب پیشنهادی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    طرح ترافیک ۴۰ ساله تهران نیازمند جراحی

    سالهاست که مدیران شهری برای کنترل ترافیک و تسهیل در تردد طرح ترافیک را در معابر مرکزی تهران اجرایی می‌کنند، طرحی که حالا با گذشت چهار دهه از اجرای آن به لزوم بازبینی و تغییرات این طرح اشاره می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *