شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 17893
  • ارتقای کیفی محله‌ها با «متاورس» / مدیران در تصمیم‌گیری‌ها از ایده‌های متخصصان استفاده کنند
    نقش کمرنگ محلات در نظام نوین شهرسازی

    ارتقای کیفی محله‌ها با «متاورس» / مدیران در تصمیم‌گیری‌ها از ایده‌های متخصصان استفاده کنند

    در جامعه امروز شهری، محله بنیادی‌ترین عنصر شهری و حلقه واسط بین شهر و شهروندان برای دستیابی به توسعه پایدار است، این در حالی است که گسترش سریع شهرنشینی در کشور ما طی دهه‌های اخیر باعث شده است که شهرها با مشکلاتی همچون کم‌رنگ شدن هویت محله‌های شهر و حس تعلق اجتماعی شهروندان نسبت به آن‌ها، نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی فضاهای شهری، دوگانگی در فضای شهر، نابرابری در توزیع خدمات، دور شدن از مسیر عدالت محیطی و کاهش کیفیت زندگی مواجه شوند؛ به همین دلیل تلاش متخصصان امور شهری، توجه به رویکردی مطلوب برای پایان دادن به این چالش‌ها است و در این راستا محله‌محوری مبتنی بر نقش مشارکتی مردم و اجتماعات محلی به عنوان مهم‌ترین رویکرد مطرح است.

    در فرایند کنونی برنامه‌ریزی و مدیریت توسعه شهری استفاده از راهبرد مشارکتی و رویکرد برنامه‌ریزی از بالا از پایین به بالا به‌تدریج مورد اجماع نظر برنامه‌ریزان و مدیران و سیاست‌گذاران دولتی قرار گرفته است که تحقق این رویکرد نیازمند توجه به کوچک‌ترین سلول شهری یعنی محله است.

    محله، پایه و محور برنامه‌ریزی مشارکتی در عرصه همگانی شهرها نه‌تنها در برنامه‌ریزی، بلکه در اجرا و نظارت است، چراکه از این طریق می‌توان به بالاترین هدف برنامه‌ریزی شهری یعنی محیطی راحت‌تر دلپذیرتر و لذت‌بخش‌تر در شهر دست یافت. آشنایی با محله و محله‌بندی، اهداف و عوامل تأثیرگذار بر آن از معیارهای محله‌بندی در تقسیمات شهری ایران است که نیازمند ارزیابی است، لذا با توجه به اهمیت این موضوع گفت‌وگویی را با فرزاد مومنی، کارشناس شهرسازی انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

    سابقه محله‌محوری در شهرها به چه زمانی بازمی‌گردد؟

    داستان محله‌محوری در دوران مختلف از شهرهای تاریخی گرفته تا شهرهای امروزی به‌دنبال ایجاد محله‌های بانشاط، مکانی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها، صحبت‌ها و نظرات مردم جوامع بوده است، به‌نحوی که در گذشته بسیاری اخبار از محله‌ها نشر پیدا می‌کرد و اگر حاکم شهر می‌خواست موضوعی را به اطلاع مردم برساند آن را از طریق مردم محله اعلام می‌کرد.

    با توجه به توسعه شهرها، ارتقای تکنولوژی و راه‌های ارتباطی مجازی که به عصر حاضر اضافه شده است، روش‌های اطلاع‌رسانی از سنتی به فضای مجازی منتقل شده است و از طریق صداوسیما، شبکه‌های مجازی و سرویس‌های موبایل، تلفن و اینترنت انجام می‌شود و اطلاع‌رسانی رخدادها در محلات به کلی منسوخ شده است.

    فضای مرکز محله به عنوان یک الگوی شهری، فضای محلی و جزو ساختارهای مدل‌دار شهری است که باید دوباره آن را زنده کرد اما محله باید با تکنولوژی پیشرفته روز منطبق شود، در این راستا می‌توان از تکنولوژی روز دنیا مانند متاورس در محلات شهری استفاده کرد و مسئولان شهری الگویی را در فضای شهری منطبق با واقعیت‌ها به وجود آورند تا فضای مجازی با فضای واقعی تطبیق داده شود.

    چگونه می‌توان از تکنولوژی متاورس برای توجه به محله‌ها بهره گرفت؟

    متاورس یک دنیای مجازی است که با ترکیب مفاهیم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به دنبال این است تا به کاربران خود این فرصت را بدهد تا هر آنچه را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند بدون نیاز به حضور فیزیکی در متاورس انجام دهند؛ در واقع می‌توان متاورس را یک جهان برتر معرفی کرد که در آن محدودیت‌های دنیای فیزیکی از بین خواهد رفت و شاید انسان‌ها بتوانند در دنیای آرمانی خود زندگی کنند.

    به نوعی برخی افراد جامعه که درگیر تکنولوژی روز هستند، به فضای متاورس علاقه دارند که اگر محله فعلی را با تکنولوژی روز تطبیق دهیم و محله را در فضای متاورس شبیه‌سازی کنیم، از نظر ذهنی تمایل دارند بدانند متاورس چیست؟ مردم وقتی وارد فضای مجازی می‌شوند، ابتدا علاقه دارند که بدانند پلاک منزل مسکونی آن‌ها کجای نقشه قرار دارد، بنابراین به طور اتوماتیک درگیر این فضا می‌شوند، لذا مسئولان شهری هر ایده‌ای دارند، می‌توانند در فضای متاورس پیاده کنند.

    این واقعیت غیرقابل انکار است که مردم ارتباط تنگاتنگی با فضای مجازی دارند، بنابراین می‌توان اقدامات زیادی را در این فضا انجام داد تا مردم درگیر محله خود در فضای مجازی شوند؛ در این فضا می‌توانند خرید و فروش انجام دهند و نیازهای روز خود را به صورت اینترنتی از طریق متاورس انجام دهند، حتی به محلات دیگر شهر سرکشی و از تجربیات آنان استفاده کنند.

    چگونه می‌توان محلات را در فضای مجازی شناخت؟

    هر محله می‌تواند یک برند یا نشان خاص داشته باشد که به واسطه فضای مجازی می‌توان این نشان یا برند محله را با دیگر محلات به اشتراک گذاشت و از طریق فضای متاورس محله را احیا کرد و توسعه داد؛ در این شرایط یک رابطه واقعی با فضای واقعی به‌وجود می‌آید که مسئولان می‌توانند ایده‌های شهروندان را از سمت فضای متاورس جذب فضای واقعی کنند.

    متاورس، همگرایی زندگی فیزیکی و دیجیتالی بوده که با پیشرفت در اتصال به اینترنت و بلاک‌چین ایجاد شده است؛ این نقطه اوج تمام رویاپردازی‌های علمی تخیلی انسان‌ها است. برای بازنشستگان و افراد بالای ۶۰ سال نیز می‌توان یک فضای شیشه‌ای در محله به وجود آورد که از طریق آن بتوان با فضای متاورس ارتباط برقرار کرد زیرا این قشر با فضای مجازی ارتباط ندارند؛ در مجموع در این فضاها بسیاری نظرات داده می‌شود که برای مسئولان شهرها کارآمد خواهد بود.

    احیای محله‌های شهری پاسخی به نیازهای اجتماعی شهروندان است که نباید مورد غفلت قرار گیرد، این در حالی است که امروز نیازهای اجتماعی شهروندان کنار گذاشته شده است و به مواردی تکیه می‌شود که منسوخ شده است، لذا انتخاب مدیران جوان از نسل امروز که برای این نسل برنامه‌ریزی کند یک ضرورت است و پس از آن بر اساس نیازهای اجتماعی شهروندان، شهر طراحی شود.

    با استفاده از این روش‌ها می‌توان از بحران فعلی شهرها عبور کرد وگرنه در این شرایط خواهیم ماند؛ گاهی یک مدیر یا شهردار وقتی بر سر کار می‌آید مشاوران معماری و شهرسازی را کنار می‌گذارد و در عمل ایده‌های آنان را اجرایی نمی‌کند.

    ایده‌هایی مربوط به ارتقای کیفی محلات است که باید مورد توجه قرار گیرد، ارتقای کیفی محله‌ها طرح شکست‌خورده‌ای بود، زیرا اقدامات زیادی در این راستا به دلیل نداشتن علم و آگاهی لازم انجام نشده است.

    برای ارتقای کیفی و کمی محله‌ها چه راهکارهایی باید مورد توجه تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران شهری قرار گیرد؟

    نخستین راهکار برکناری مدیران منسوخ شده و به‌کارگیری مدیران کارآمد و جوان است، دومین موضوع این است که باید نیازهای اجتماعی شهروندان شناسایی شود تا بتوانیم برای طرح و برنامه اقدام کنیم.

    راهکار سوم این است که باید مدیران شهری از نظرات و ایده‌های مشاوران و متخصصان معماری شهری در تصمیم‌گیری‌های خود استفاده کنند؛ البته رشد و توسعه محله‌های شهری با تاکید بر استفاده از مفاهیم شهرسازی نوین می‌تواند تأثیرگذار باشد.



    مطلب پیشنهادی

    خیابان‌ها به‌عنوان فضاهایی پویا در شهرها درواقع استخوانبندی شهری را تشکیل می‌دهند براین اساس باید به گونه‌ای ایمن و بهینه طراحی شده و آسایش شهروندان را فراهم کنند. حال آنکه امروز در بیشتر شهرها به‌دلیل ادغام مدهای حمل‌و‌نقلی در خیابان‌ها امکان بهره‌برداری همگان‌ از این فضاهای عمومی به‌صورت ایمن فراهم نیست به طوری که امروز در بسیاری از خیابان‌های شهری شاهد مشکلاتی همچون تأخیر، ازدحام شدید، کمبود ظرفیت در معابر شهری و درنهایت عدم رضایت شهروندان هستیم که در این بین معابر شهری همدان به‌ویژه رینگ مرکزی آن از این قاعده مستثنی نیست. حال آنکه برای حل این مشکل موضوع پیاده‌راه‌سازی این 6 خیابان طبق قوانین بالادستی از سال‌ها قبل در دستور کار مدیریت شهر بوده یعنی پیاده‌راه‌سازی رینگ نخست شهر همدان ازجمله طرح‌هایی است که به‌منظور حل مشکلات ترافیکی و رونق گردشگری از سال ۸۴ مصوب شده و حتی در طرح تفصیلی سال 86 نیز به لزوم اجرای این طرح تأکید شده اما به‌دلایل مختلف عمل به اجرای آن نهایتاً بعد از 11 سال تأخیر در سال 95 با پیاده‌راه‌سازی خیابان بوعلی و سپس میدان امام و خیابان اکباتان کلید خورد. پیاده‌راه‌سازی این خیابان‌ها علیرغم مزیت‌های فراوان مشکلات عدیده‌ای را در هر دو محور ایجاد کرد؛ برای مثال به‌دلیل نداشتن پیوست اجتماعی، فرهنگی و ترافیکی در پیاده‌راه بوعلی به‌دلیل استقرار مراکز پزشکی، شاهد به مضیقه افتادن بیماران به‌ویژه افراد کم‌توان بودیم و یا اینکه این پیاده‌راه خود به محوری مناسب برای تردد موتورسوران بدون اعمال هیچگونه محدودیتی بدل شده، البته بگذریم از سایر مشکلاتی که تحمیل بار ترافیکی این پیاده‌راه به سایر خیابان‌ها و معابر همجوار و کوچه و پس‌کوچه‌های شهر تحمیل کرد. درخصوص خیابان اکباتان نیز حرف برای گفتن در مورد عدم پیوست‌نگاری فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مسائل مترتب بر آن بسیار است اما بنا به مجال اندک تنها به یک وجه آن‌هم عدم توجه به بافت و کاربری‌های موجود در این خیابان اشاره می‌کنم که نهایتاً منجر به بازگشت ون به پیاده‌راه و درواقع هدررفت هزینه‌کرد چندمیلیاردی شد. اخیراً در مباحث مرتبط با حوزه شهرسازی یکی از روش‌هایی که جهت ارتقای کیفیت زندگی در شهر مطرح می‌شود، ساخت خیابان کامل جهت ارتقای وضعیت شبکه معابر است که طی چند هفته اخیر با مطرح شدن پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان بارها از زبان کارشناسان به‌عنوان طرح جایگزین پیاده‌راه‌سازی صرف شنیده‌ایم. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا درخصوص خیابان کامل و خصوصیات آن با دانش‌آموخته دکترای معماری از دانشگاه نیوکاسل انگلستان، معاون پیشین وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری گفت‌‌وگویی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید: محمدسعید ایزدی؛ با بیان اینکه اجرای خیابان ‌کامل را می‌توان یک رویکرد متأثر در حوزه شهرسازی قلمداد کرد، گفت: در چرایی مطرح شدن این رویکرد باید بگویم در دوره‌ای فرض بر این بود که خیابان باید در سیطره خودرو قرار گیرد و در آن‌ها حرف نخست را خودرو می‌زد. وی ادامه داد: از این دوره می‌توان به‌عنوان دوره متقدم یاد کرد که در آن شهرها اسیر تردد خودرو و حمل‌ونقل توسط آن‌ها بودند. وی با تأکید بر اینکه با آسیب‌زا بودن این رویکرد به‌تدریج توجه به حضور انسان در فضاهای شهری به‌ویژه خیابان‌ها و تغییر نقش آن‌ها به یک فضای اجتماعی در دوره‌های مختلف افزایش یافت تاحدی که پیشنهاد پیاده‌راه‌سازی و توجه صرف به پیاده‌محوری در دنیا مورد توجه قرار گرفت، اذعان کرد: این رویکرد نیز در حال حاضر در دنیا مورد نقد قرار گرفته و واژه «خیابان برای همه» جایگزین آن شد. این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه در خیابان برای همگان سهم قائل می‌شوند، اذعان کرد: در این معبر سواره، پیاده و گروه‌های جمعیتی با توجه به نقش‌های مختلف حضور دارند. ایزدی ادامه داد: آنچه امروز در دنیا از آن به‌عنوان خیابان کامل یاد می‌شود طرح کاملی است از سیاست اخیر؛ یعنی در خیابانی که برای همه است برای رسیدن به یک دسترسی امن، جذاب و راحت (پیاده، دوچرخه، خودرو، حمل‌و‌نقل عمومی)، می‌بایست زیرساخت‌های لازم را فراهم کرد. وی با تأکید بر اینکه در این رویه توجه صرف به پیاده و سواره کنار گذاشته شده و دنبال‌کنندگان این رویکرد معتقدند از این طریق امنیت معابر ارتقاء یافته و در عین حال هزینه‌های حمل‌و‌نقل‌کاهش می‌یابد، اظهار کرد: از طرفی از این طرح به‌عنوان جایگزینی برای خودروهای شخصی یاد می‌کنند که قادر است بنا به زیرساخت‌هایی که در آن تعبیه می‌شود مردم را به پیاده‌روی دعوت کند. این کارشناس حوزه شهر با تأکید بر اینکه این رویکرد حس مکان را در کاربران شهری افزایش داده و منجر به افزایش ارزش املاک مجاور می‌شود، افزود: این در حالی است که در دو شکل افراطی سواره و پیاده‌محوری، کاربران و واحدهای صنفی اطراف این معابر به هر حال آسیب می‌دیدند. ایزدی ادامه داد: اما وقتی در ساعاتی از روز امکان باراندازی و تردد حمل‌و‌نقل عمومی و اضطراری وجود داشته باشد و افراد پیاده نیز با امنیت در معبر تردد کنند، همگان قادر خواهند بود از این سیاست برد-برد استفاده کنند. وی با اشاره به اینکه به‌نظر می‌رسد همکاران بنده در دانشگاه بوعلی نیز از این سیاست برد- برد که می‌توان به‌عنوان رویکرد خیابان کامل از آن یاد کرد در ارائه پیشنهاد برای خیابان باباطاهر استفاده می‌کنند، خاطرنشان کرد: درخصوص 6 خیابان منتهی به میدان امام حدود 30 سال است که پژوهش می‌کنم به طوری که حتی در زمان استانداری آقای خرم، به همراه آقای مهندس نصری و خانم مشایخ، راجع به تعیین تکلیف این 6 خیابان در طرح محور تاریخی_ فرهنگی همدان کار پژ وهشی ‌کرده و به‌دنبال راهکار بودیم، حتی اعتقاد استاندار وقت برای حل گره ترافیکی موجود در رینگ مرکزی، ایجاد روگذر و زیرگذر بود. وی با اشاره به اینکه امروز راه‌حل‌های جایگزین بسیار منطقی‌تری هست و فقط نکته‌ای که در ارائه این راه‌حل‌ها به آن توجه نمی‌شود تفاوتی است که به لحاظ بافت و کارکرد بین 6 خیابان وجود دارد یعنی فکر می‌کنم برای مثال هر راه حلی که برای خیابان اکباتان پیدا کردیم را می‌توانیم به چند خیابان بعدی نیز تسری دهیم گفت: نکته این است که گرچه این 6 خیابان همگی به رینگ نخست و میدان امام (ره) منتهی می‌شوند اما نقش‌ها و کارکردهای آن‌ها و حتی صنوف پیرامونی و استفاده‌کنندگان از این معابر باهم متفاوت است. این دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری با اشاره به اینکه حتی مبدأ و مقصد این معابر نیز باهم متفاوت است، اذعان کرد: به همین دلیل ما نوعی تقسیم‌بندی را در پژوهش‌هایمان مد نظر قرار دادیم که منطبق با آن قرار شد اگر دو قطب اصلی محورهای فرهنگی و تاریخی همدان یعنی تپه هگمتانه و آرامگاه بوعلی‌سینا را از طریق پیاده‌راه‌سازی اکباتان و بوعلی به‌عنوان خیابان‌های راهبردی به یکدیگر وصل کرده و این معبر را یک محور ویژه قلمداد کرده و از چهار خیابان بعدی جدا کنیم؛ می‌توان برای سایر خیابان‌ها نیز دو به دو برنامه ارائه کرد. ایزدی با اشاره به اینکه این خیابان‌ها قابلیت این را دارند که به‌عنوان پشتیبان باهم کار کنند، تشریح کرد: یعنی خیابان‌های تختی و شهدا باهم و خیابان شریعتی و باباطاهر، البته درخصوص خیابان شریعتی باید گفت این معبر نسبت به باباطاهر ماهیت گردشگری بیشتری داشته و در عین حال خیابان باباطاهر دارای ماهیت خدماتی و پشتیبانی بیشتری است. وی با تأکید بر اینکه خیابان شهدا نیز دارای ماهیت پشتیبانی است، اذعان کرد: در این بین خیابان تختی نیز ماهیت دسترسی به محلات و افق بالادست خود را دارد. وی، افزود: با این وجود باید این معابر به‌صورت کمکی دو به دو برای تأمین بخشی از دسترسی سواره بافت مرکزی عمل‌ کنند یعنی‌ نمی‌توانیم سرتاسر این خیابان‌ها را پیاده‌راه کرده و حتی خیابان کامل درنظر بگیریم؛ بنابراین به‌نظر می‌رسد درخصوص خیابان باباطاهر تا یک مقطعی یعنی تا کوچه اسکندری (انتهای زرگرها) می‌توان خیابان کامل را اجرا کرد. این مرمت‌گر شهر با تأکید بر اینکه این خیابان کامل را نباید به ادامه خیابان باباطاهر تعمیم داد، گفت: حتی برای مقطع عنوان‌شده یعنی از میدان تا انتهای بازار زرگرها که قابلیت پیاده‌محور کردن آن وجود دارد نیز باید دسترسی‌های خدماتی، پشتیبانی و اضطراری پیش‌بینی شود تا بتوانند از این عرصه حمایت کنند. ایزدی با بیان اینکه منطبق با سابقه پژوهشی که درخصوص مطالعه این خیابان‌ها دارم تأکید می‌کنم که ادامه ایجاد خیابان کامل در مقاطع بعدی این معبر منجر به متضرر شدن کسبه و در عین حال سایر کاربران خواهد شد، گفت: درواقع در خارج از مقطع عنوان‌شده ایجاد پیاده‌راه و حتی خیابان کامل، به نفع بافت و محیط اطراف خیابان باباطاهر نیست. مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد یک خیابان کامل با تأکید بر تحرک افراد، به جای خودروها از تحرک و جابه‌جایی پشتیبانی می‌کند و بدین ترتیب، با تعیین اولویت‌ شیوه‌های جابه‌جایی که تردد پیاده و دوچرخه در اولویت نخست هستند، تمام شیوه‌های حمل‌ونقل را به‌صورت اصولی و تعریف نقشه‌ای خاص درهم می‌آمیزد که این مهم خود از ایمن بودن معبر پشتیبانی می‌کند؛ البته چنانکه گفته شد این نخسه برد-برد شهری در مسیر حل معضل ترافیکی و حفاظت داشته‌های تاریخی می‌بایست منطبق با ظرفیت و کاربرد معبر و محور تعریف‌شده به اجرا درآید تا کمترین آسیب را به محیط پیرامونی وارد کرده و درنهایت منجر به رضایتمندی در کاربران ازجمله کسبه و شهروندان عادی شود.

    خیابان کامل سیاست برد-برد مدیریت شهری همدان

    دانش‌آموخته دکتری مرمت شهری درخصوص پیشنهاد مطرح برای خیابان باباطاهر و تبدیل آن به خیایان کامل گفت: اجرای این طرح به‌مثابه به‌کارگیری یک سیاست برد- برد است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *