شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۳۳ بعد از ظهر
  • کد خبر 20564
  • محمد مهدی حیدری درباره تاب‌آوری سازه‌ها و ساختمان‌ها گفت: در خصوص ارتقای تاب‌آوری سازه‌ها و ساختمان‌ها ما هم از نظر تدوین قوانین و مقررات و هم از نظر تحقیقاتی و عملیاتی برنامه‌هایی را از گذشته در دستور کار داشتیم. در زمینه تدوین ضوابط و مقررات مهمترین سندی که در زمینه تاب‌آوری سازه‌ها داریم، آئین‌نامه ۲۸۰۰ است که ویرایش پنج این آئین‌نامه را از سال ۹۸ آغاز کردیم و تا دو ماه آینده نهایی می‌شود. وی با بیان اینکه ویرایش پنجم آیین‌نامه ۲۸۰۰ تا دو ماه دیگر از سوی وزارت راه و شهرسازی به جامعه مهندسی کشور ابلاغ خواهد شد، اظهار کرد: این ویرایش با توجه به بازخورد‌هایی بود که از ویرایش چهارم تا کنون برای ما ارسال می‌شد؛ چرا که دغدغه‌هایی مطرح شد، از این‌رو ویرایش پنجم را در دستور کار قرار دادیم. حیدری اضافه کرد: علاوه بر آن در حوزه تاب‌آوری و ارتقای پایداری سازه‌ها نیز تدوین شده که از آن جمله می‌توان به مبحث سه مقررات ملی ساختمان در حوزه‌هایی، چون حریق اشاره کرد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه عملیات نیز جزء پنج بند «ض» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران را در حوزه ارزیابی ایمنی سازه‌های بلندمرتبه، حساس و مهم با اولویت کلانشهر‌ها در دستور کار داریم. اجرای این بند قانونی در تهران از یک سال گذشته آغاز شده است. وی با بیان اینکه این پروژه با مشارکت و همکاری شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران اجرایی شده است، اظهار کرد: برای این منظور در تهران ۲۲ اکیپ تشکیل شده است و به آن‌ها طی دوره آموزشی، دستورالعمل‌های ارزیابی سازه‌ها را ارائه کردیم و این تیم در حال اجرای این طرح هستند و نتایج این ارزیابی‌ها در این مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد. حیدری تاکید کرد: در این پروژه تاکنون حدود ۱۲۰۰ سازه مورد ارزیابی قرار گرفته است. این سازه‌ها در چهار دسته تقسیم‌بندی شدند و بر این اساس دسته‌ای از سازه‌ها در گروه A هستند که هیچ مشکلی ندارند. دسته دیگر در گروه B قرار گرفتند که در ساختار شهرداری، یکسری نقص مدارک فنی دارند، ولی پایداری سازه هیچ مشکلی ندارد. وی گروه دیگر سازه‌ها را ساختمان‌های دسته C دانست که نیاز به مشاوران مقاوم‌ساز دارند تا مشاوره‌های دقیق‌تری دریافت کنند و طرح مقاوم‌سازی برای آن‌ها پیاده‌سازی شود. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان اینکه دسته دیگر سازه‌ها در گروه E قرار گرفته‌اند، افزود: این دسته از سازه‌ها دیگر ارزش مقاوم‌سازی ندارند و باید تخریب شوند. ما این چهار دسته سازه را شناسایی و به شهرداری تهران گزارش آن را ارسال کردیم تا آن‌ها از طریق مبادی قانونی، در خصوص ساختمان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند، اقدام کنند. وی با بیان این‌که این مطالعات به طور پیوسته در حال اجرا است، گفت: سازه‌های مورد مطالعه در این مطالعات از سه طبقه به بالا بوده است. آتش‌سوزی نمای سازه‌ها رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص آتش‌سوزی نما، توضیح داد: از سال ۹۸ که مبحث سه مقررات ملی ساختمانی الزامی و ابلاغ شد، در زمینه نمای کامپوزیت بحث شد که نما‌های کامپوزیتی که کندسوز نیستند و قابل اشتعال هستند، باید استفاده از آن‌ها در سازه‌ها ممنوع شود و این ضوابط باید در حوزه اجرا رعایت شود. وی تاکید کرد: کشور از نظر دانش علمی مهندسی عمران و قوانین و ضوابط کمبودی ندارد و برخی از آن‌ها مربوط به حوزه اجرا و نظارت هستند که باید رعایت شود. باید‌هایی که در بیمارستان گاندی رعایت نشد حیدری یادآور شد: نمایی که در ساختمان بیمارستان گاندی استفاده شده بود، منطبق با قوانین مهندسی نبوده است. حتی اگر این بیمارستان قبل از مبحث سه مقررات ملی ساخته شده باشد، لازم بود سیستم‌های اطفاء حریق در نما نصب می‌شد تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری می‌شد. رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: لازم است نما‌های موجود با نما‌های جدید کندسوز جایگزین شوند که منطبق با مبحث سه باشد که شاید در وهله اول هزینه‌هایی را در پی دارد. وی افزود: مشاهده کردیم که شهرداری تهران در این زمینه مشوق‌هایی را برای بازسازی نما‌ها در نظر گرفته بود و برای گام دوم نیاز است که نما‌ها و سیستم‌های اطفاء حریق کنترل شوند.
    شهرفروشی یا نوسازی بافت های فرسوده؟ | هیاهوی مخالفان تهران ارزان

    ارسال گزارش تاب‌آوری سازه‌های مهم تهران به شهرداری

    محمد مهدی حیدری درباره تاب‌آوری سازه‌ها و ساختمان‌ها گفت: در خصوص ارتقای تاب‌آوری سازه‌ها و ساختمان‌ها ما هم از نظر تدوین قوانین و مقررات و هم از نظر تحقیقاتی و عملیاتی برنامه‌هایی را از گذشته در دستور کار داشتیم. در زمینه تدوین ضوابط و مقررات مهمترین سندی که در زمینه تاب‌آوری سازه‌ها داریم، آئین‌نامه ۲۸۰۰ است که ویرایش پنج این آئین‌نامه را از سال ۹۸ آغاز کردیم و تا دو ماه آینده نهایی می‌شود.

    وی با بیان اینکه ویرایش پنجم آیین‌نامه ۲۸۰۰ تا دو ماه دیگر از سوی وزارت راه و شهرسازی به جامعه مهندسی کشور ابلاغ خواهد شد، اظهار کرد: این ویرایش با توجه به بازخورد‌هایی بود که از ویرایش چهارم تا کنون برای ما ارسال می‌شد؛ چرا که دغدغه‌هایی مطرح شد، از این‌رو ویرایش پنجم را در دستور کار قرار دادیم.

    حیدری اضافه کرد: علاوه بر آن در حوزه تاب‌آوری و ارتقای پایداری سازه‌ها نیز تدوین شده که از آن جمله می‌توان به مبحث سه مقررات ملی ساختمان در حوزه‌هایی، چون حریق اشاره کرد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: در حوزه عملیات نیز جزء پنج بند «ض» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران را در حوزه ارزیابی ایمنی سازه‌های بلندمرتبه، حساس و مهم با اولویت کلانشهر‌ها در دستور کار داریم. اجرای این بند قانونی در تهران از یک سال گذشته آغاز شده است.

    وی با بیان اینکه این پروژه با مشارکت و همکاری شهرداری تهران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران اجرایی شده است، اظهار کرد: برای این منظور در تهران ۲۲ اکیپ تشکیل شده است و به آن‌ها طی دوره آموزشی، دستورالعمل‌های ارزیابی سازه‌ها را ارائه کردیم و این تیم در حال اجرای این طرح هستند و نتایج این ارزیابی‌ها در این مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

    حیدری تاکید کرد: در این پروژه تاکنون حدود ۱۲۰۰ سازه مورد ارزیابی قرار گرفته است. این سازه‌ها در چهار دسته تقسیم‌بندی شدند و بر این اساس دسته‌ای از سازه‌ها در گروه A هستند که هیچ مشکلی ندارند. دسته دیگر در گروه B قرار گرفتند که در ساختار شهرداری، یکسری نقص مدارک فنی دارند، ولی پایداری سازه هیچ مشکلی ندارد.

    وی گروه دیگر سازه‌ها را ساختمان‌های دسته C دانست که نیاز به مشاوران مقاوم‌ساز دارند تا مشاوره‌های دقیق‌تری دریافت کنند و طرح مقاوم‌سازی برای آن‌ها پیاده‌سازی شود.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، با بیان اینکه دسته دیگر سازه‌ها در گروه E قرار گرفته‌اند، افزود: این دسته از سازه‌ها دیگر ارزش مقاوم‌سازی ندارند و باید تخریب شوند. ما این چهار دسته سازه را شناسایی و به شهرداری تهران گزارش آن را ارسال کردیم تا آن‌ها از طریق مبادی قانونی، در خصوص ساختمان‌هایی که نیاز به بازسازی دارند، اقدام کنند.

    وی با بیان این‌که این مطالعات به طور پیوسته در حال اجرا است، گفت: سازه‌های مورد مطالعه در این مطالعات از سه طبقه به بالا بوده است.

    آتش‌سوزی نمای سازه‌ها

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص آتش‌سوزی نما، توضیح داد: از سال ۹۸ که مبحث سه مقررات ملی ساختمانی الزامی و ابلاغ شد، در زمینه نمای کامپوزیت بحث شد که نما‌های کامپوزیتی که کندسوز نیستند و قابل اشتعال هستند، باید استفاده از آن‌ها در سازه‌ها ممنوع شود و این ضوابط باید در حوزه اجرا رعایت شود.

    وی تاکید کرد: کشور از نظر دانش علمی مهندسی عمران و قوانین و ضوابط کمبودی ندارد و برخی از آن‌ها مربوط به حوزه اجرا و نظارت هستند که باید رعایت شود.

    باید‌هایی که در بیمارستان گاندی رعایت نشد

    حیدری یادآور شد: نمایی که در ساختمان بیمارستان گاندی استفاده شده بود، منطبق با قوانین مهندسی نبوده است. حتی اگر این بیمارستان قبل از مبحث سه مقررات ملی ساخته شده باشد، لازم بود سیستم‌های اطفاء حریق در نما نصب می‌شد تا از اتفاقات ناگوار بعدی جلوگیری می‌شد.

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: لازم است نما‌های موجود با نما‌های جدید کندسوز جایگزین شوند که منطبق با مبحث سه باشد که شاید در وهله اول هزینه‌هایی را در پی دارد.

    وی افزود: مشاهده کردیم که شهرداری تهران در این زمینه مشوق‌هایی را برای بازسازی نما‌ها در نظر گرفته بود و برای گام دوم نیاز است که نما‌ها و سیستم‌های اطفاء حریق کنترل شوند.



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *