جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۳۹ قبل از ظهر
  • کد خبر 20038
  • افزایش گازهای گلخانه‌ای ادامه دارد

    افزایش گازهای گلخانه‌ای ادامه دارد

    این هشدار در حالی مطرح شده است که چند هفته دیگر، رهبران جهان در دبی برای کنفرانس سالانه آب‌وهوای سازمان ملل متحد (COP۲۸) جمع می‌شوند تا درباره روش‌های محدودکردن و آمادگی برای تغییرات اقلیمی آینده، ازجمله حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی قبل از سال ۲۰۵۰ صحبت کنند.

    به گزارش ایسنا و به نقل از رویترز، در سال ۲۰۲۲، میانگین غلظت جهانی دی‌اکسیدکربن برای اولین‌بار ۵۰ درصد بیشتر از دوران پیش از صنعتی‌شدن بود. پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی تجارت در این باره گفت: «با وجود دهه‌ها هشدار از سوی جامعه علمی، هزاران صفحه گزارش و ده‌ها کنفرانس آب‌وهوا، ما همچنان در مسیر اشتباهی حرکت می‌کنیم.»

    تالاس بیان کرد که غلظت‌های بالاتر گازهای گلخانه‌ای با رویدادهای شدید آب‌وهوایی ازجمله گرمای شدید و بارندگی، ذوب یخ، سطح بالاتر دریاها همچنین گرمای اقیانوس‌ها و اسیدی شدن همراه خواهد بود.

     او افزود: «حدود نیمی از سیاره با افزایش حوادث سیل و یک‌سوم از سیاره با افزایش حوادث خشکسالی مواجه شده است و این روند منفی تا دهه ۲۰۶۰ ادامه خواهد داشت. ما باید فوری مصرف سوخت‌های فسیلی را کاهش دهیم.»

    آژانس هواشناسی سازمان ملل خاطرنشان کرد که غلظت متان در جو نیز افزایش‌یافته و سطوح اکسید نیتروژن، یکی دیگر از گازهای گلخانه‌ای، بالاترین افزایش سالانه را بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ ثبت کرده است.گازهای گلخانه‌ای مسئول گرم‌شدن کره زمین و ایجاد رویدادهای شدید آب‌وهوایی هستند و تالاس می‌گوید که هزاران سال طول می‌کشد تا کربن از این سیستم به‌محض انتشار در جو خارج شود.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *