دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۰ بعد از ظهر
  • کد خبر 17160
  • امیدواری برای پایان مشکلات ۲۰ ساله "شهر صنعتی کرمانشاه"
    امیدواری برای پایان مشکلات ۲۰ ساله "شهر صنعتی کرمانشاه"

    امیدواری برای پایان مشکلات ۲۰ ساله “شهر صنعتی کرمانشاه”

    این شهر صنعتی که در جاده سنندج واقع شده، یکی از چهار شهرک صنعتی نخستی بود که طی سال‌های ۱۳۵۰ تا ۱۳۵۱ و در کنار سه شهرک صنعتی دیگر در رشت، قزوین و فیروزکوه دایر شد و اولین شهر صنعتی غرب کشور نیز بود.

    این شهرک‌های صنعتی که در زمان خود بسیار توانمند بودند با سرمایه جزیی بخش خصوصی و سهام داری عمده بانک صنعت و معدن کار خود را آغاز کردند و رونق سرمایه‌گذاری و تولید در آنها شکل گرفت، اما بعد از مدتی بانک صنعت و معدن سهام خود را به شرکت “آتیه دماوند” که یکی از زیرمجموعه‌های خود بانک بود داد و  این شرکت نیز بعد از چند سال ناتوانی در اداره این چهار شهرک صنعتی، آنها را به شهرداری الوند قزوین واگذار کرد.

    واگذاری این شهرک‌ها به شهرداری الوند قزوین در سال‌های ۱۳۷۸ تا ۱۳۷۹ رخ داده و از آن زمان تاکنون شهر صنعتی کرمانشاه نیز در کنار سه شهر صنعتی دیگر متعلق به شهرداری الوند قزوین است که این امر مشکلات فراوانی را برای این شهر صنعتی ایجاد کرده و امکان بازپس گیری آن نیز به دلیل آنکه سهامی خاص است، وجود ندارد.

    یکی از مهمترین این مشکلات عدم رسیدگی به زیرساخت‌های این شهرک صنعتی بوده، بگونه‌ای که پول فروش اراضی شهرک به جای آنکه  برای زیرساخت‌های همین شهرک هزینه شود، از استان خارج شد.

    نبود آسفالت مناسب، امکانات زیرساختی و رفاهی اولیه و … از مهمترین مشکلات این شهر صنعتی بعد از نیم قرن قدمت است.

    حالا به گفته دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با گذشت نزدیک به یکسال از تحولاتی که در مجموعه هیات مدیره این شهرک ایجاد شده و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی کرمانشاه، امید آن می‌رود که وضعیت این شهر صنعتی بهبود یابد.

    فرهاد مرزی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به جلساتی که با مدیریت مجموعه شهر صنعتی کرمانشاه برگزار شده، افزود: قول‌هایی برای بهبود وضعیت این شهر صنعتی داده شده که امیدواریم به آن عمل کنند و مشکلات این شهر صنعتی بعد از ۲۰ سال مرتفع شود.

    وی با بیان اینکه در سالیان گذشته پول حاصل از فروش اراضی این شهر صنعتی از استان خارج شده و صرف زیرساخت‌های آن نمی‌شد، تاکید کرد: از حدود دو سال گذشته و با پیگیری‌های متعددی که انجام دادیم، حکم گرفتیم و این روند متوقف شد و حالا با فعالیت مدیریت جدید امید آنکه شرایط بهتر شود نیز وجود دارد.

    دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت کرمانشاه از مهمترین مشکلات و کمبودهای کنونی این شهر صنعتی هم یاد کرد و ادامه داد: این شهر صنعتی با وجود حدود ۵۰ سال قدمت، هنوز زیرساخت‌های اولیه‌ مناسبی مانند آسفالت، جدول گذاری، پیاده رو و … ندارد.

    مرزی ایجاد برخی زیرساخت‌های دیگر مانند نمازخانه، امکانات رفاهی و … را نیز در این شهر صنعتی ضروری دانست و خاطرنشان کرد: حتی لازم است یک درمانگاه نیز در این شهر صنعتی بواسطه فعالیت واحدهای صنعتی و تولیدی متعدد و احتمال بروز حادثه، ایجاد شود.

    وی از شهر صنعتی به عنوان یک فرصت بسیار خوب برای کرمانشاه یاد کرد که نباید اجازه داد بواسطه فراهم نبودن امکانات و زیرساخت‌های مناسب، به خوبی مورد بهره‌برداری قرار نگیرد.



    مطلب پیشنهادی

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای بدون مانع برای افراد دارای معلولیت

    شهرهای هوشمند فراگیر ملزم به اجرای اصولی برای بهبود کیفیت زندگی ساکنان شهروندان و افزایش استقلال همه افراد از جمله افراد دارای معلولیت هستند تا تمام ویژگی‌های کلیدی شهر هوشمند از جمله حمل‌ونقل، آموزش، اشتغال، امکانات اجتماعی و رفاهی برای همه ساکنان قابل‌دسترس باشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *