جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۴۶ قبل از ظهر
  • کد خبر 19952
  • اهمیت انتقال تجربه در زمینه حمل و نقل عمومی/ نقش مدیریت شهری برای توسعه چیست؟

    اهمیت انتقال تجربه در زمینه حمل و نقل عمومی/ نقش مدیریت شهری برای توسعه چیست؟

    سالانه اجلاس و کنگره ای برگزار می‌شود که در آن، شهرهای مختلف کشورهای متفاوت درباره انتقال تجربیات مدیریت شهری، در آن حضور پیدا می‌کنند. مدیریت شهری تهران نیز، در این اجلاس حضور پیدا کرد و پیرامون مسائل مختلف شهری، به تبادل نظر با شهرهای متفاوت پرداخت.

    اهمیت کنگره UCLG

    مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران در ارتباط با بحث حضور در کنگره UCLG که در کشور ترکیه برگزار شد و در خصوص بحث انتقال تجربه میان شهرهای دنیا اظهار کرد: این سازمان را می‌توان بزرگترین سازمان بین‌المللی در حوزه شهری دانست که در موضوع حکمرانی و سیاست‌گذاری شهری، مهم‌ترین و موثر‌ترین مجموعه جهانی است. این سازمان را می‌توان، مانند سازمان ملل متحد دانست اما تفاوتی دارد. در سازمان، این کشورها هستند که به عضویت آن در می‌آیند اما در این سازمان، شهرها هستند که به عضویت در می‌آیند.

     

     

      بابایی ادامه داد: این سازمان، همچنین در نگارش دستور کارهای بین‌المللی در حوزه شهری و تاثیرگذاری در آژانس‌های مختلف سازمان ملل اهمیت و تاثیرگذاری بسزایی دارد. باید گفت که این سازمان دارای ۵ بخش منطقه‌ای است که ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه غرب آسیا، عضو ( یو سی ان جی ) غرب آسیا است.

       

      وی افزود: کنگره‌ای که در شهر قونیه برگزار شد و به عنوان و به عنوان کنگره جهانی ( یو سی ان جی ) خوانده می‌شود، مهم‌ترین اجلاس سالانه این سازمان است که مقامات شهری بسیاری از سراسر شهرهای دنیا در این کنگره حضور پیدا می‌کنند. علت انتخاب شهر قونیه به عنوان میزبانی این اجلاس این است که قونیه در سال آینده ریاست این کنگره را در اختیار خواهد داشت. این سازمان شامل دبیرکل به عنوان بالاترین مقام سازمان و همچنین رئیس و نایب رئیس است که به صورت دوره‌ای انتخاب می‌شوند.

      رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران ادامه داد: طی کنگره سال ۲۰۲۲ قرار بر این شد که شهرهای، موت ویدیو از اروگوئه، قونیه از ترکیه، لاحه از هلند و دایی جون از کره جنوبی، هرکدام به مدت ۱ سال ریاست این سازمان را برعهده داشته باشند. طی این کنگره، موضوعات متنوعی ازجمله سیاست‌گذاری این سازمان کنونی این سازمان برای عضویت شهرهای جدید در این سازمان، تغییرات آب و هوایی و مدیریت شهری در مواقع بحران، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین درحاشیه این اجلاس، جلساتی به صورت خصوصی با مسئولان شهرهای مختلف برگزار شد که ازجمله آنها می‌توان به جلسه با مدیرکل بین‌الملل و گردشگری تجارت شهرهای چین و همچنین شهردار بخش اروپایی استامبول و بسیاری از دیدارهای دیگر اشاره کرد.

       

      بابایی در ادامه این گفت‌وگو به گسترش نیوز گفت: در مجموع این دیدارها به مسائلی مانند انتقال تجربه در حوزه‌های مختلف مدیریت شهری مانند، توریست، حمل‌ونقل، مدیریت بحران و همچنین جایگاه تهران در سازمان‌های بین‌المللی پرداخته شد. یکی از محورهایی که بسیار مورد توجه قرار گرفت، موضوع برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با شهر گوانگ ژو چین بود؛ به صورتی که مقامات شهری تهران بتوانند طی دوره‌های اصولی و برخط، از تجربیات مدیریت شهری، گوانگ جو، استفاده کنند.

      حضور فعال در عرصه های بین الملل

      وی افزود: طبق فرموده رهبر انقلاب، باید در مجامع جهانی، حضور فعال و پر رنگ داشته باشیم و نباید هیچ مجمع جهانی که در آن عضو هستیم را دست کم بگیریم. همه تلاش‌های خود را باید انجام دهیم تا بتوانیم حضور خود را در مجامع بین‌المللی نشان دهیم. حضور تهران در این مجمع سبب شد تا بتوانیم ارتباط‌های مختلفی را با شهرهای مختلف برقرار کنیم. اگر بتوانیم استفاده درست و مناسبی از این ارتباطات داشته باشیم، می‌تواند دستاوردهای بسیار زیادی را برای شهرمان داشته باشد. این دستاوردها می‌تواند انتقال تجربیات در زمینه‌های حمل‌ونقل باشد که کمک بزرگی به بحث آلودگی هوا می‌کند و از نظر اقتصادی به نفع شهرمان خواهد بود.

      این عضو شورای شهر تهران در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که توجه به چنین موضوعی و استفاده از تجربیات و همچنین داشتن نیروی کافی برای چانه زنی با مدیریت شهری سایر شهرهای جهان، می‌تواند تهران را از هر لحاظی به سمت و سوی پیشرفت هدایت کند. کشور ترکیه با درنظر گرفتن شرایط عالی و همچنین حمایت‌های مالی از شهرداران شهر‌های مختلف ترکیه، توانسته است جایگاه بسیار بالا و خوبی را در این مجمع داشته باشد. به نظر می‌رسد توجه به این موضوع در مرحله اول در شهر تهران و مراحل بعدی در سطح ملی، می‌تواند تاثیرگذاری مارا در عرصه بین‌المللی چند برابر کند.

      بابایی گفت: دیداری هم با آقای منصور یاواش، شهردار آنکارا به صورت خصوصی داشتیم که در این دیدار، گفت‌وگو‌های بسیار خوبی در بحث‌های مدیریت شهری صورت گرفت. در این جلسه‌ای که به عنوان صد سالگی انتخاب آنکارا به عنوان پایتخت ترکیه برگزار شد و در دیداری که با آقای منصور یاواش داشتیم در خصوص انتقال تجربیات حوزه حمل‌ونقل عمومی، آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی صحبت شد و قرار شد ساز و کار اجرایی جهت انتقال تجربیات تعریف شود و از وی دعوت شد که از تهران بازدیدی داشته باشند.

       

      رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران عنوان کرد: ‌در بحث حمل‌ونقل باید اشاره کنم که آنها هم درگیراتوبوس‌های فرسوده بودند و یکی از دغدغه هایشان نوسازی ناوگان اتوبوسرانی بود و تقریبا این مورد در سطح شهر مشاهده می‌شد. بازدیدی هم از متروی شهری داشتم که باید گفت باتوجه به این بازدیدها، متروی ما وضعیت بهتری از متروی آنکارا داشت. اما در حوزه حمل‌ونقل به ویژه در بحث اتوبوس و مینی‌بوس تعداد اتوبوس و مینی‌بوسشان چند برابر ما بود. این نکته را باید اشاره کنم که آنها نیز دغدغه فرسودگی این ناوگان را داشتند و چنین موضوعی را با جدیت ویژه‌ای پیگیری می‌کردند. این شهر، به سمت و سوی استفاده از اتوبوس‌های برقی درحال حرکت بود و این موضوع بسیار در بحث حمل‌ونقل دارای اهمیت است و برای شهرهای پر جمعیت می‌تواند، آلودگی هوارا کاهش دهد.

      بابایی در پایان گفت: اتفاق بسیار خوبی که در این شهر مشاهده شد، این بود که ایستگاه‌های شارژ برقی توسعه پیدا کرده و دولت ترکیه به شکل ویژه‌ای بر روی بحث تولید خودروی برقی فعالیت کرده است. همچنین با سوبسیدهای ویژه‌ای که در اختیار شهروندان قرار داده است، سرعتشان در بحث توجه به حمل‌ونقل پاک بیشتر از تهران بود. استفاده از مترو، خودروهای برقی و تراموا موضوعی بود که باید آنها را الگو قرار دهیم.

      کلام آخر

      برگزاری این اجلاس که به صورت سالانه انجام می‌شود، می‌تواند نقش بسیار مهمی در تغییر و حرکت به سمت رشد و شکوفایی شهرها داشته باشد و شهرهایی که در زمینه مدیریت شهری، نیاز به استفاده از تجربه کشورهای موفق دارند می‌توانند با استفاده از دانش آن ها، شهر را به سمت و سویی حرکت دهند که از همه نظر، مناسب و ایده آل برای رفاه شهروندان باشد. خوب است، تیم مدیریت شهری تهران، با استفاده از تجربیات شهرهای موفق، در زمینه‌های حمل‌ونقل و… بتواند تهران را به سوی رشد و شکوفایی هدایت کند.

      گسترش نیوز



      مطلب پیشنهادی

      چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

      چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

      پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *