یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷ بعد از ظهر
  • کد خبر 20543
  • برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    بسیاری از ابرپروژه‌های معماری جهان هنوز با گذشت سال‌ها از آغاز آن‌ها بلاتکلیف یا منحل شده‌اند اما تعدادی از آن‌ها خبر از تکمیل تا پایان ۲۰۲۴ را داده‌اند که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

    بازسازی کلیسای نوتردام پاریس

    کلیسای نوتردام، بنای یادبود معروف گوتیک در مرکز پاریس، به علت آتش‌سوزی ویرانگری که سقف آن را فرا گرفت و منجر به فروریختن مناره قرن نوزدهمی و به خطر افتادن طاق‌های سنگی آن شد، از سال ۲۰۱۹ به روی عموم بسته شد. از آن زمان تاکنون تلاش‌های بسیاری برای بازسازی و مرمت آن صورت گرفته است و به‌تازگی نظافت سنگ‌کاری‌های داخلی و گلدسته بازسازی‌شده رو به اتمام است. کلیسای جامع پس از ضرب‌الاجل تعیین شده توسط مقامات فرانسوی قرار است در دسامبر ۲۰۲۴ بازگشایی شود و بخشی از کارهای مرمت پس از این تاریخ ادامه خواهد داشت.

    نزدیک به ۲۵۰ سازمان و شخص فعال در سراسر فرانسه در پروژه بازسازی کلیسای جامع نوتردام مشارکت دارند که شامل نجاران، سنگ‌تراشان، مجسمه‌سازان، تذهیب‌کاران، شیشه‌سازان، محققان و سایر مشاغل مربوطه می‌شوند. پس از آتش‌سوزی ۲۰۱۹، دو سال اول کار به ایمن‌سازی ساختمان، تکمیل مطالعات پروژه و اعطای مناقصات اختصاص یافت. سپس مرحله مرمت به‌طور رسمی در سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد. در ماه‌های اخیر بیشترین پیشرفت‌ها در بازسازی چهارچوب سقف، گلدسته و گالری‌های بزرگ فوقانی صورت گرفته است.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    موزه ملی زائد در امارات

    موزه ملی زائد که برای ادای احترام به شیخ زایدبن‌سلطان آل‌نهیان طراحی شده است، با هدف تبدیل شدن به نقطه کانونی منطقه فرهنگی جزیره سعدیات در حال ساخت است و برای تکمیل در سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. این موزه که سیر تکامل امارات متحده عربی را به نمایش می‌گذارد، سیستم‌های بهره‌وری جدید را با طراحی سنتی عربی و مهمان‌نوازی ادغام کرده است. برای بزرگداشت میراث شیخ زائد، این موزه در باغی آراسته شده قرار دارد که منعکس کننده بازه زمانی زندگی اوست. طراحی این پروژه به صورت بال، مستقیماً به عشق شیخ زائد به شاهین اشاره دارد. موزه ملی زائد دارای پنج برج حرارتی خورشیدی است که شبیه بال‌های پرندگان است. پنج (بال) برج‌ها تا حداکثر ارتفاع ۱۱۴ متر گسترش یافته‌اند. طراحی موزه به گونه‌ای انجام شده است که جریان هوای خنک به طور طبیعی وارد ساختمان می‌شود و از طریق لوله‌های خنک‌کننده در تمام راهروها و لابی‌ها آزاد می‌شود. به همین ترتیب نیز هوای گرم از تمام محوطه‌های ساختمان، راه خروج خود را به بیرون پیدا می‌کند.

    برج خورشیدی در چین

    برج خورشیدی که به عنوان یک نقطه عطف در شهر یانتای چین در نظر گرفته شده است، در ژوئیه ۲۰۲۳ و پیش از زمان برنامه‌ریزی شده به پایان رسید. این ساختمان که حول رابطه انسان و طبیعت متمرکز شده است، برنامه‌های فرهنگی متنوعی را ارائه می‌دهد و برای عموم قابل دسترسی است. فرم این سازه با تجزیه و تحلیل مسیر تغییر خورشید در طول سال ایجاد شده است و سوراخ‌های گرد روی پوسته بتنی بیرونی به لوله‌های نوری مختلفی متصل می‌شوند که نور طبیعی را در طول روز وارد فضای داخلی می‌کنند. در شب نیز پنجره‌های گرد، نور گرم داخل را مانند ستاره‌های درخشان برای افراد بیرون از ساختمان نشان می‌دهند.

    این ساختمان شاخص همچنین برنامه‌های اجتماعی متنوعی را ارائه می‌دهد که شامل نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، مناطق مدیتیشن و تئاتر در فضای باز است. برج خورشید، نشاط فرهنگی و مکان‌های مورد نیاز برای تعاملات ساکنان را در یک منطقه صنعتی به سرعت در حال گسترش ادغام کرده است و این پیوند بین اقتصادهای صنعتی و رویدادهای فرهنگی برای ایجاد جوامع قوی‌تر و انعطاف‌پذیرتر بسیار مهم است.

    توسعه منطقه خرید شیان در چین

    یک منطقه خرید در محله شیان در چین برای تجلیل از میراث سرامیکی شهر در حال ساخت است. این منطقه با وسعت ۱۱۵ هزار مترمربع شامل دفاتر کار، آپارتمان، هتل، فضاهای سبز و مکان‌های اجتماعی است و افتتاحیه آن برای سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. این منطقه با شکل متمایز پشت‌بام‌های آنکه از معابد چینی شیان الهام گرفته شده، شناخته می‌شود.

    وقتی از فاصله دور مشاهده می‌شود، طرح به سه مقیاس تقسیم می‌شود، که با فضای سبز با خطوط بام باریک تحت تأثیر معابد محلی مجاور شروع می‌شود. این منطقه از چندین تراس به‌هم پیوسته در سطح خیابان برای بهبود پیاده‌روی و مناظر شهر استفاده کرده است. ساختمان‌هایی که با پوشش‌های سرامیکی طرح‌دار محلی در این ناحیه ساخته شده‌اند، ادای احترامی به مجموعه سفالین ارتش تراکوتای چین هستند.

    دهکده المپیک و پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴

    بازی‌های المپیک یکی از شناخته‌شده‌ترین رویدادهای ورزشی در سراسر جهان است که پیامدهای مهمی برای برنامه‌ریزی مکانی و زیرساخت‌های شهر میزبان آن دارد. دهکده المپیک و پارالمپیک پاریس میزبان دوره بعدی این بازی‌ها در تابستان ۲۰۲۴ است. این دهکده با زمینی به مساحت ۱۱۹ هزار متر مربع، به گونه‌ای طراحی شده است که پس از پایان بازی‌ها به یک مکان دائمی در پاریس تبدیل شود.

    این دهکده که در منطقه سن-سن-دنیس شهر واقع شده است، برای ادغام با بافت شهری موجود در امتداد سواحل رودخانه طراحی شده است. در پایان بازی‌ها، دهکده برای تبدیل شدن به یک جامعه دائمی جدید در پاریس مورد استفاده قرار می‌گیرد. طرح دهکده به عنوان یک باغ‌شهر با ۲۴۰۰ واحد مسکونی برای ورزشکاران انجام شده و موقعیت آن دسترسی به انواع وسایل نقلیه را نیز مهیا کرده است.

    پروژه سان راک تایوان

    پروژه MVRDV برای طراحی شرکت برق تایوان یا همان« پارک خورشیدی » نشان‌دهنده تعهد این کشور به انتقال انرژی سبز است. این پروژه، انرژی خورشیدی را در محل بهینه‌سازی می‌کند و به عنوان یک مرکز عملیات با دفاتر، کارگاه تعمیر و نگهداری، انبار و گالری عمومی سعی دارد به یک «مانیفست» تبدیل شود که مظهر چشم‌انداز شرکت برق برای آینده‌ای بدون کربن باشد.

    پارک خورشیدی در واقع یک مرکز ذخیره‌سازی و نگهداری تجهیزات انرژی پایدار است که برای به حداکثر رساندن تولید انرژی خورشیدی طراحی شده است. ساختار گنبد مانند، مساحت ساختمان را که صبح‌ها و عصرها در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، افزایش می‌دهد و مجموعه‌ای از چین‌ها در امتداد نما برای به حداکثر رساندن پتانسیل تولید انرژی پانل‌های خورشیدی که آنها را پشتیبانی می‌کنند، تنظیم می‌شوند. این ساختمان از نظر انرژی خودکفا خواهد بود و گزینه‌ای پایدار برای تولید انرژی مازاد برای کمک به شبکه در نظر گرفته می‌شود.

    سالن کنسرت فیلارمونیک چین در پکن

    مراحل ساخت ساختمان ۲۶ هزار مترمربعی تالار کنسرت فیلارمونیک پکن که قرار است خانه دائمی ارکستر فیلارمونیک چین باشد، رو به اتمام است. به‌رغم پیش‌بینی‌های اولیه افتتاح آن در اوایل سال ۲۰۲۳، بازگشایی این تالار در سال ۲۰۲۴ انجام می‌شود و فضای جدیدی برای موسیقی کلاسیک و تبادل فرهنگی ایجاد خواهد کرد.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    گرینویچ اثر رافائل وینولی

    گرینویچ اثر رافائل وینولی، یک برج مسکونی در مرکز شهر منهتن است با ساختار بلند و باریک و یک نمای شیشه‌ای منحنی که بر رویکرد معماری و ساختار متمایز آن تأکید می‌کند. ساخت این آسمان خراش ۸۸ طبقه اوایل سال ۲۰۲۳ از سر گرفته شد و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    کتابخانه شهر پکن

    با اینکه کتابخانه شهر پکن در اوایل سال ۲۰۲۳ افتتاح شد، این مرکز قصد دارد در سال ۲۰۲۴ نوع جدیدی از فضای عمومی را با تمرکز بر یادگیری، اشتراک دانش و بحث‌های آزاد و همچنین بزرگداشت غنای فرهنگی پکن ارائه دهد. این فضا که دارای یک سایبان جنگل‌مانند است، پس از تکمیل، بزرگترین فضای مطالعه کتابخانه جهان را در خود جای خواهد داد.

    ویژگی برجسته این پروژه، سایبان جنگل‌مانند است که از کف کتابخانه به سمت بالا گسترش می‌یابد تا سقف را پشتیبانی کند. زیر سقف یک منطقه چشم‌انداز پلکانی است که به عنوان یک منطقه استراحت غیررسمی عمل می‌کند، جایی که کتاب‌دوستان می‌توانند زیر این درخت نمادین بنشینند و مطالعه کنند. در داخل ساختمان، یک ساختار دره مانند ستون فقرات کتابخانه را تشکیل می‌دهد که به عنوان گردشگاه اصلی از ضلع شمالی تا ضلع جنوبی ساختمان عمل می‌کند و مردم را به سمت تمام فضاهای مربوطه راهنمایی می‌کند.

    بازآفرینی گرند هتل بلژیک

    بازآفرینی گرند هتل بلژیک در شهر Nieuwpoort در سال ۲۰۱۹ آغاز شد تا با حفظ وضعیت هتل، آن را به یک ساختمان مسکونی تبدیل کند. این پروژه که قرار است در سال ۲۰۲۴ تکمیل شود، شامل تطبیق و گسترش ساختار تاریخی با تمرکز بر «درک حساس ارزش میراث تاریخی» است.

    به گفته معماران، طراحی جدید سبکی را به ساختمان تحمیل نخواهد کرد و تضادی بین بافت تاریخی و الحاقات جدید آن ایجاد نمی‌کند. انجام مداخلات معماری به دنبال بازگرداندن عظمت بنا و تبدیل آن به یک ساختمان مسکونی برای آپارتمان‌های خصوصی با رستوران و خرده فروشی در طبقه همکف به همراه استخر برای ساکنان در سطح زیرزمین است.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    توسعه آسمان‌خراش های‌لاین (برج‌های کاندومینیوم) در نیویورک

    توسعه دو برج کاندومینیوم در نیویورک رو به اتمام است و قرار است در اوایل سال ۲۰۲۴ افتتاح شود. این طرح توسعه شامل برج‌های پرپیچ‌وخم در اطراف یک حیاط عمومی مرکزی است که فضاهای مسکونی را با امکانات تجاری ترکیب می‌کنند و در تعامل با همسایگان مطرح خود مانند ساختمان اداری IAC و موزه پیانوی ویتنی هستند. نماهای این دو بنا که با شیشه و سنگ تراورتن پوشانده شده‌اند، به وضوح ویژگی‌های هندسی متمایزی را نشان می‌دهند و در عین حال منظره‌های بهینه را برای همه ساکن فراهم می‌کنند. در این دو بنا فضاهای جالبی برای ساکنان گنجانده شده است که جالب‌ترین آن بخش مشترک بین دو برج در طبقه سوم است.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    موزه بزرگ مصر

    پس از چندین سال تأخیر از مسابقه طراحی سال ۲۰۰۲، موزه بزرگ مصر یکی از پروژه‌های بین‌المللی است که امسال در انتظار افتتاح است. ساخت موزه در سال ۲۰۰۵ آغاز شد، اما بسیاری از مشکلات زیست محیطی و مالی این روند را به تأخیر انداخت. کار روی این پروژه به دلیل کاهش گردشگری و ثبات مالی مصر در سال ۲۰۱۱ به طور کامل متوقف شد و در سال ۲۰۱۴ با کمک وام‌های بین‌المللی از سر گرفته شد.

    طراحی و معماری موزه بزرگ مصر به عنوان ساختمانی روایی برای تاریخ مصر از دوران اهرام باستانی تا شهرهای مدرن است. طراحی آن تلفیقی یکپارچه از سبک‌های سنتی و معاصر است که تکامل تمدن مصر را بازتاب می‌دهد.

    پس از تکمیل، این موزه تبدیل به بزرگترین موزه جهان خواهد شد که به یک تمدن اختصاص یافته است. این موزه شامل ۲۴ هزار متر مربع فضای دائمی نمایشگاهی، موزه کودکان، امکانات کنفرانس و آموزش و یک مرکز حفاظتی بزرگ است. موزه شامل مجموعه کامل توت‌عنخ‌آمون نمادین است که از اهرام بزرگ جیزه منتقل شده است. موزه بزرگ مصر با بیش از ۱۰۰ هزار شیء به عنوان یک مخزن جامع از تاریخ غنی مصر عمل می‌کند. در حالی که بعضی از بخش‌های موزه در سال ۲۰۲۳ قابل دسترسی بود اما افتتاحیه‌ای برگزار نشد و اکنون وب‌سایت موزه زیرنویسی با عنوان «گشایش تخمینی: اواخر بهار ۲۰۲۴» را نشان می‌دهد.

    توسعه موزه پالمر

    ساخت‌وساز ساختمان جدید موزه پالمر در ایالت پن آمریکا در حال انجام است و تصاویر تازه منتشر شده، ساختمان تقریباً تکمیل شده را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه ۷۳ هزار فوت مربعی که قرار است در ژوئن ۲۰۲۴ افتتاح شود، فضای موزه را دو برابر خواهد کرد تا بیش از ۱۰ هزار قطعه باارزش را در خود جای دهد. این طرح شامل ۲۰ گالری، فضاهای آموزشی و رویدادهای جدید، فروشگاه و کافه موزه، مسیرهای مجسمه‌ای و تراس‌های بیرونی است.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس

    فرودگاه ناوی بمبئی

    پس از برگزاری یک مسابقه بین‌المللی طراحی در سال ۲۰۱۸، طراحی فرودگاه بین‌المللی ناوی بمبئی در هند آغاز شد که یک پروژه زیرساختی حیاتی برای بزرگترین شهر هند بود. برای رسیدگی به مسئله ظرفیت، طرح این فرودگاه شامل یک ترمینال جدید، یک برج کنترل ترافیک هوایی و نقاط دسترسی مرتبط است. به گفته روزنامه تایمز هند، این فرودگاه تا دسامبر سال ۲۰۲۴ به بهره‌برداری می‌رسد.

    فرودگاه با ظرفیت کل بیش از ۶۰ میلیون مسافر در سال، نمادی از گسترش سریع بخش هوانوردی هند است که تعداد هواپیماهای عملیاتی آن در سال‌های آینده بیش از ۲۰۰ درصد رشد خواهد کرد.

    دانشگاه هیدا تاکایاما در ژاپن

    دانشگاه هیدا تاکایاما در مناطق روستایی ژاپن که قرار است در سال ۲۰۲۴ افتتاح شود، بر احیای مناطق نادیده گرفته شده، تقویت جامعه و تجلیل از غنای فرهنگی طبیعت تمرکز دارد. طرح این دانشگاه دارای ساختاری ارگانیک با الهام از مناظر طبیعی است از پشت‌بام آن می‌توان به عنوان فضای عمومی استفاده کرد. قرار است این طرح نوآورانه در ۱۱ منطقه دیگر در سراسر ژاپن گسترش یابد.

    برترین پروژه‌های معماری سال ۲۰۲۴ + عکس



    مطلب پیشنهادی

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود

    طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز برای اشخاص غیرتجاری ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *