پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 19351
  • بررسی تاثیر رفاه اجتماعی بر روند خودکشی در ایران

    بررسی تاثیر رفاه اجتماعی بر روند خودکشی در ایران

    حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نشست «تحلیلی بر وضعیت خودکشی در ایران» گفت: «سیاستگذاری‌های حوزه رفاه و تامین اجتماعی در کشور خوب نیست. جمعیت فقیر ما هر روز بیشتر می‌شود و بخشی از این خودکشی‌ها هم به این موضوع مربوط است. خودکشی در میان سالمندان افزایش یافته است. در چنین شرایطی حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سالمند تحت پوشش هیچ چتر حمایتی نیستند.»

    اگر فردی از خودکشی حرف می‌زند، این کار را انجام نمی‌دهد؛ کم نیستند کسانی که چنین باوری دارند. اما واقعیت این است بسیاری از افرادی که خودکشی کرده‌اند، پیش از آن با دوستان، خانواده یا… درباره آن حرف زده بودند.

    شاید در اطرافتان کسی باشد که با یک بند نازک به زندگی وصل باشد. اگر کمی حواستان به او باشد، شاید بار دیگر شوق زندگی را دریابد. شاید بار دیگر زندگی را با همه مشکلات و پستی و بلندی‌هایش روی هوا بقاپد و تا جرعه آخر از جام آن بنوشد.

    خودکشی می‌تواند حاصل مشکلات شخصی، خانوادگی، بحران‌های طبیعی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی باشد یا هم حاصل مجموع این عوامل. یک گام کوچک و همدلی کردن با افرادی که از زندگی ناامید شده‌اند، شاید مشکلات ساختاری را حل نکند، اما می‌تواند به آنها برای ادامه دادن نیروی دوباره‌ای ببخشد.

    بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که از هر صد مورد مرگ در جهان، یک مورد آن ناشی از خودکشی است. بر همین اساس پرداختن به این موضوع، آن هم به بهانه روز جهانی پیشگیری از خودکشی ضرورت دارد؛ هم برای سیاستگذاران و هم بالا رفتن آگاهی برای مواجه شدن در موقعیت‌های حساس. یکشنبه ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) روز جهانی پیشگیری از خودکشی بود و نشست‌های مختلفی در این مورد از سوی متخصصان مرتبط جهت آگاه‌سازی برگزار شد.

    روند نگران‌کننده خودکشی در ایران

    حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در نشست «تحلیلی بر وضعیت خودکشی در ایران» که روز شنبه از سوی انجمن روانشناسی ایران برگزار شد، به ابعاد مختلف از این موضوع پرداخت.

    رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: «روند خودکشی در ایران هم در جمعیت جوان و هم سالمندان نگران‌کننده است. سن خودکشی در کشور در حال کاهش است. ۶۲۴۴ فوتی ناشی از اقدام به خودکشی در سال ۱۴۰۰ ثبت رسمی شد.»

    او ادامه داد: «موضوع دیگر، خودکشی‌های خانوادگی و گروهی است که نمی‌توان به راحتی از کنار آن گذاشت. مشکلات اقتصادی و ناتوانی در تامین معیشت، مشخصه این نوع خودکشی است. اخیرا نیز شاهد برخی گزارش‌ها از این نوع خودکشی در ایران بودیم.»

    تاثیر وضعیت رفاه بر خودکشی

    اما شاخص رفاه چقدر در اقدام به خودکشی اثرگذار است؟ رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به اینکه این وضعیت رفاه در این موضوع موثر است، گفت: «سیاستگذاری‌های حوزه رفاه و تامین اجتماعی در کشور خوب نیست. جمعیت فقیر ما هر روز بیشتر می‌شود و بخشی از این خودکشی‌ها هم به این موضوع مربوط است.»

    او ادامه داد: «در هر صورت ما در جامعه جهانی زندگی می‌کنیم. سیاستگذاری و دیپلماسی ما هم می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی را در وضعیت کلان زندگی مردم بگذارد.»

    آمار خودکشی سالمندان

    رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه نشست گفت: «بر اساس آمارهای رسمی نهادهای حمایتی، حدود یک چهارم جمعیت کشور تحت پوشش این نهادها هستند. این خود گویای وضعیت کشور است.»

    او ادامه داد: «در حوزه بازنشستگی و تامین اجتماعی هم، حقوق بیش از ۸۰ درصد از بازنشستگان پایین‌تر از خط فقر است. حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از سالمندان در کشور تحت پوشش هیچ چتر حمایتی نیست. این آماری است که حدود دو سال قبل وزارت کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد.»

    او در بخش دیگری از این نشست درباره وضعیت خودکشی سالمندان در کشور توضیح داد: «در گروه سالمندان (۶۰ ساله به بالا) ۸.۶ مرگ به ازای صدهزار نفر است. در گذشته آمار خودکشی سالمندان بسیار کمتر بود.»

    موسوی چلک توضیح گفت: «ضمن آنکه کارگران ساختمانی و غیرساختمانی نیز یکی از گروه‌هایی هستند که اقدام به خودکشی می‌کنند . گاهی در بخش‌های غیردولتی و خصوصی حتی حداقل حقوق قانون کار را هم به کارکنان خود پراخت نمی‌کنند. بیمه آنها را هم نادیده می‌گیرند.»

    تجارت نیوز


    مطلب پیشنهادی

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران چند؟

    افزایش قیمت مسکن در تهران موجب شده است که بخشی از مستاجران به شهرهای خود بازگردند و برخی دیگر نیز حاشیه نشینی را به شهر نشینی ترجیح دهند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *