یکشنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱:۱۲ قبل از ظهر
  • کد خبر 2786
  • تعارض بررسی نسخه آزمایشی وبسایت قراردادهای بالای یک میلیارد تومان
    بررسی نسخه آزمایشی وبسایت قراردادهای بالای یک میلیارد تومان تعارض

    بررسی نسخه آزمایشی وبسایت قراردادهای بالای یک میلیارد تومان

    بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در مورد شفافیت در سیستم مدیریت شهری تهران با اشاره به انتشار عمومی قراردادهای بالای یک ملیارد شهرداری تهران گفت: در ادامه پیگیری‌های کمیته شفافیت و شهر هوشمند در مورد انتشار عمومی اطلاعات قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، بررسی نسخه آزمایشی وبسایت اطلاع‌رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان دومین دستور سیزدهمین جلسه کمیته در روز شنبه (۹۶/۱۰/۲۳) بود.

    پیش از این، نسخه آزمایشی وبسایت، توسط کمیته مورد بررسی اولیه قرار گرفته و ضرورت اضافه شدن امکان جستجو در مطالب برای انجام هرگونه بررسی بیشتر به سازمان فناوری اطلاعات اعلام شده بود. سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات هم تغییراتی را اعمال کرده و امکان جستجوی ساده و به صورت متنی را به وبسایت اضافه کرده بود اما کارشناسان کمیته با بررسی‌هایی که انجام دادند به این نتیجه رسیدند که امکان جستجوی اضافه شده در وبسایت کارآمد و پاسخگوی نیاز مخاطبان نیست و وبسایت نیاز به ابزار جستجوی پیشرفته دارد که بتوان با فیلدهای مختلف مانند ناحیه، منطقه، موضوع قرارداد، پیمانکار و … قراردادها را جستجو کرد.

    اصلی‌ترین مشکل نسخه آزمایشی وبسایت که مانع از رونمایی آن در موعد مقرر شده است، عدم جامعیت اطلاعات عنوان شد به گونه‌ای که اطلاعات موجود در این وبسایت، اطلاعات تمامی قراردادهای منعقد شده در شهرداری تهران و واحدهای تابعه از شهریور ۹۶ تاکنون را دربرنمی‌گیرد چراکه بسیاری از واحدهای تابعه اساسا اطلاعات خود را در سامانه قراردادها ثبت نمی‌کنند که آن اطلاعات به صورت خودکار در این وبسایت بازخوانی شود. در این راستا، مقرر شد یکی از دستورات جلسه آتی کْمیته به بررسی چگونگی الزام واحدهای تابعه به ثبت اطلاعات قراردادها در سامانه قراردادها با حضور مسئولین ذیربط اختصاص یابد.

    از دیگر ضرورت‌های تحقق هدف شفافیت در وبسایت اطلاع‌رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان، به‌ روز شدن اطلاعات وبسایت به صورت سیستماتیک و همزمان با بارگذاری اطلاعات جدید در سامانه قراردادها عنوان شد به گونه‌ای که به محض بارگذاری اطلاعات قراردادهای جدید در سامانه قراردادها و تکمیل قسمت ابلاغ برنده در این سامانه، اطلاعات وبسایت اطلاع‌رسانی عمومی نیز به صورت خودکار و همزمان به روز رسانی شود.

    یکی دیگر از ایرادات نسخه آزمایشی وبسایت از نظر کارشناسان، نداشتن توضیحات در رابطه با نحوه خوانش و درک قراردادها برای مخاطب عام بود. اگر هدف از راه اندازی وبسایت، شفافیت و دسترسی عمومی به اطلاعات است باید توضیحاتی در وبسایت قرار داده شود که مخاطب عام با خواندن آن توضیحات امکان فهم و بررسی قراردادها را به دست آورد. در حالی که میزان توضیحات وبسایت فعلی به گونه‌ای است که صرفا کسانی که با ساز و کار قراردادها در شهرداری آشنا هستند می توانند اطلاعات این سامانه را مورد بررسی قرار دهند. عنوان شد که این‌گونه اطلاع‌رسانی بدون ارایه توضیحات ضروری، حتی می‌تواند به بدفهمی و تفسیر نادرست منجر شود. در همین راستا، پیشنهاد شد علاوه بر ارایه توضیحاتی عام در مورد فیلدهای موجود در وبسایت، دلیل ترک تشریفات مناقصه در مورد قرارداد‌ها، آن‌گونه که در سامانه قراردادها قید شده است، به اطلاعات وبسایت اطلاع‌رسانی نیز افزوده شود.

    همچنین از آن‌جایی‌که بسیاری از قسمت‌های پیش‌بینی شده در وبسایت اطلاع‌رسانی خالی و بدون داده بود، اجباری کردن تکمیل همه‌ی بخش‌های پیش‌بینی شده در سامانه قراردادها در هنگام ورود داده ضروری تشخیص داده شد. همچنین اضافه شدن بخش اختصاصی شناسه اقتصادی و حقوقی شرکت برنده و نیز تدقیق در نام و سمت مسئول اصلی امضای قرارداد در سامانه قراردادها نیز از دیگر اقدامات ضروری عنوان شد.

    بررسی نسخه آزمایشی وبسایت اطلاع رسانی قراردادهای بالای یک میلیارد تومان در این جلسه کمیته به پایان نرسید و قرار شد که کارشناسان بررسی‌های تخصصی تر را انجام دهند و در جلسه بعد جمع‌بندی نظرات به سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات اعلام شود.



    مطلب پیشنهادی

    طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی اصلاح شد

    اصلاح طرح ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در مجلس

    نمایندگان مجلس جهت تامین نظر شورای نگهبان، طرح کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را اصلاح کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *