جمعه , ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۴۵ قبل از ظهر
  • کد خبر 18717
  • تنها راهکار نجات بخش بافت تاریخی شیراز بازآفرینی است
    لزوم رفع موانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در بافت‌های تاریخی پایتخت

    تنها راهکار نجات بخش بافت تاریخی شیراز بازآفرینی است

    محمودرضا طالبان بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران در خصوص بافت تاریخی و فرهنگی شیراز بیان کرد: برخلاف سایر کلان شهرهای کشور، شهر شیراز جز پنج کلان شهر کشور است که بیشترین حفظ و نگهداری از بافت تاریخی خود را داشته است.

    طالبان اضافه کرد: طی ۲۵ سال گذشته با ایجاد شهرداری منطقه تاریخی و فرهنگی در کلان شهر شیراز موجب شده تا روند تخریب بافت تاریخی و فرهنگی شیراز از بین روفته و عاملی برای حفظ و نگهداری از این بافت باشد.

    وی با اشاره به اینکه در طول دهه هفتاد شمسی تقریباً حدود ۱۵ هکتار از بافت ارزشمند تاریخی شهر دستخوش این اقدامات شد، خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت اینکه کل مداخلات مستقیمی که در بافت شیراز اتفاق افتاده در پروژه‌های مولد توسعه و اقدامات پیرامون حرم مطهر، کمتر از ۵ درصد مساحت بافت را شامل می‌شد و ۹۵ درصد بافت باقی‌مانده همچنان حفظ و اقدامات بسیار خوبی در راستای احیای آن انجام شده که در قیاس با سایر کلان شهرهایی که کل بافت آن‌ها تقریباً از بین رفته شایسته قدردانی است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان فارس با تاکید بر اینکه حتی در یک شهر نمی‌توان طرح واحدی برای بازآفرینی همه محله‌ها تدوین و اجرا کرد، گفت: اطلاع از پیشینه فرهنگی، اجتماعی، ساختار اقتصادی و موضوعات کالبدی، لازمه ورود به بحث بازآفرینی هر محله است و باید با استفاده از یک برنامه‌ریزی مشارکتی که همه ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان را به بازی می‌گیرد به یک برنامه اجرایی رسید و آنرا عملیاتی کرد.



    مطلب پیشنهادی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    چرا خرید تاکسی برقی برای تهران واجب است؟ | ورود این تاکسی ها به پایتخت پس از عبور از چند فیلتر کارشناسی

    پای تاکسی‌های برقی که یکی از روش‌های حمل و نقل جدید عمومی در دنیاست، بالاخره به تهران هم باز شده اما مثل هر تغییری که با مقاومت روبرو می‌شود، این پدیده نیز مخالفانی در پایتخت دارد و عده‌ای به دنبال ساختن نقاط ضعف برای آن هستند تا از ورود آن جلوگیری کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *