یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵ بعد از ظهر
  • کد خبر 19628
  • امروزه شاهد افزایش بی‌رویه تعداد خودروهای تک‌سرنشین در شهرها هستیم که ما را با موضوعات گریزناپذیری همچون آلودگی هوا و ترافیک روبه‌رو کرده است، اما شاید پیشرفت تکنولوژی بتواند فرصتی را فراهم آورد تا با بهره‌گیری از فرهنگ سفر اشتراکی یا همان کارپولینگ، راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنیم. سفر اشتراکی یک مفهوم گسترده است که انواع مدهای حمل‌ونقلی از جمله تاکسی اینترنتی، سفر اشتراکی و کارپولینگ را شامل می‌شود و یک روش هوشمندانه برای جابه‌جایی در شهرها است که به اشتراک‌گذاری خودروها بین افراد کمک می‌کند. در حمل‌ونقل اشتراکی معمولاً همکاران یا همسایگان برای انجام سفرهای تکراری و روزمره یا برای یک هدف جمعی با یک وسیله نقلیه مشترک رفت و آمد می‌کنند، در این روش مسافران و رانندگان نقاط مبدا و مقصد را به اشتراک می‌گذارند و هدف استفاده از منابع موجود در جاده است. بهره‌وری از حمل‌ونقل اشتراکی نه‌تنها به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه روابط اجتماعی را تقویت می‌کند و به بهبود وضعیت اقتصادی کشورها نیز کمک می‌کند، از این‌رو حمل‌ونقل اشتراکی روشی مؤثر برای کاهش مصرف بنزین است که به حفظ منابع انرژی تجدید ناپذیر همچون بنزین و گازوئیل کمک می‌کند، همچنین با کاهش مصرف سوخت، حمل‌ونقل اشتراکی راهی ساده برای حمایت از جهانی پاک‌تر و دوستدار محیط زیست را ارائه می‌دهد. با پیشرفت فناوری، سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان رشد کرده و وجود سرویس‌های رایگان این نوع حمل‌ونقل به شرایط محلی و توسعه اقتصادی هر شهر بستگی دارد، همچنین سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک، لس‌آنجلس، لندن، تهران، دوبلین، سیدنی، توکیو و واشنگتن دی‌سی وجود دارد و این شهرها با توجه به نیازها و توسعه خود سرویس‌های مختلف حمل‌ونقل اشتراکی را ارائه می‌دهد. در طرح حمل‌ونقل اشتراکی رانندگان به‌عنوان رانندگان حرفه‌ای یا پیمانکاران مستقل استخدام نمی‌شوند و به‌دنبال کسب درآمد نیستند، همچنین شهروندان می‌توانند خودروهای خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند و هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهند، این اقدام می‌تواند به بهبود ترافیک، کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های حمل‌ونقل کمک کند. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها تردد غیرضروری خودروها در شهر باید کاهش پیدا کند ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به‌روزترین دانشی که در حال حاضر در خصوص جابه‌جایی و حمل‌ونقل مورد استفاده شهرهای جهان قرار می‌گیرد، مبتنی بر کاهش تردد و استفاده کمتر از خودروها است. وی با بیان اینکه برای کاهش تردد خودروها در سطح شهر، موضوع سفر اشتراکی از مدت‌ها پیش مطرح شده است، ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با روش‌ها و شکل‌های گوناگون از خودروهای اشتراکی استفاده کنند یا خودرو خود را به اشتراک با دیگران شهروندان قرار دهند. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: این نوع حمل‌ونقل در موضوع دوچرخه وجود دارد و شهروندان می‌توانند با استفاده از دوچرخه و مراجعه به محل‌های پارک دوچرخه، آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند و در نهایت دوچرخه را در محل پارک رها کنند. قربانی با بیان اینکه میزان تردد خودروها به‌ویژه در سفرهای غیرضروری باید در سطح شهر کاهش پیدا کند، می‌گوید: شهروندان با معرفی و اعمال سفرهای خود می‌توانند تعدادی همسفر برای خود مشخص کنند تا سفر آن‌ها با یک خودرو صورت گیرد. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها حمل‌ونقل اشتراکی تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد شهاب‌الدین کرمانشاهی، دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حمل‌ونقل اشتراکی به شیوه‌هایی از حمل‌ونقل گفته می‌شود که در آن‌ها وسیله نقلیه به صورت مشترک بین افراد استفاده می‌شود و برای مدت زمانی محدودی در اختیار یک شخص است، اظهار می‌کند: دوچرخه اشتراکی سابقه خوبی در شهرهای کشور دارد و شهروندان متعددی حدود دو دهه از این نوع حمل‌ونقل استفاده کرده‌اند. وی با بیان اینکه حمل‌ونقل اشتراکی شامل خودروهای شخصی، دوچرخه و سایر وسایل حمل‌ونقل می‌شود، ادامه می‌دهد: گونه‌ای از حمل‌ونقل اشتراکی که در حال حاضر در جهان سابقه چندین ساله دارد، موضوع خودروهای اجاره‌ای است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: ریشه حمل‌ونقل اشتراکی، اقتصاد اشتراکی است؛ در این اقتصاد قرار نیست که یک شخص زمانی که هزینه وسیله‌ای را پرداخت کرده است، استفاده دائم از آن داشته باشد. کرمانشاهی می‌گوید: در موضوع خودروهای اشتراکی در بخش معینی از روز یک خودرو به اشتراک گذاشته می‌شود، از این‌رو این موضوع به دلیل کمبود اعتماد میان شهروندان، هنوز رشد خوبی در کشور نداشته است. وی اضافه می‌کند: اغلب وسایل نقلیه با کیفیت بالا از لحاظ سوخت مصرفی و وسایل الکتریکی برای حمل‌ونقل اشتراکی استفاده می‌شود تا به نوعی اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهد. بهترین نتیجه استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کارپولینگ به این معناست که یک شهروند در مسیر خود با چند شهروند دیگر همسفر می‌شود، خاطرنشان می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی موجب کاهش نابرابری می‌شود و دسترس‌پذیری شهروندان به وسایل نقلیه مختلف را افزایش می‌دهد، همچنین بهترین نتیجه استفاده از این نوع حمل‌ونقل، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است. کرمانشاهی می‌گوید: در حمل‌ونقل اشتراکی گونه‌های مختلفی از حمل‌ونقل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و این موضوع تنها به خودرو شخصی مربوط نمی‌شود، همچنین شهروندان می‌توانند کیفیت بالاتری از خدمات را با هزینه تملک پایین تجربه کند. وی با بیان اینکه تجربه خوبی از دوچرخه برای موضوع حمل‌ونقل اشتراکی در کشور وجود دارد، ادامه می‌دهد: شیوه دوچرخه اشتراکی می‌تواند رشد خوبی در کشور داشته باشد، اما تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد و نیازمند کمک‌های همه‌جانبه است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی در مجموع به دلیل صرفه‌جویی در منابع و دسترس‌پذیری شهروندان به تمام وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین گونه‌های حمل‌ونقل است. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها برای کاهش آلودگی هوای شهر گام برداریم جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی تأثیر بسزایی در تمام موضوعات به‌ویژه در کاهش آلودگی هوا دارد. وی ادامه می‌دهد: موضوع حمل‌ونقل اشتراکی به سایر وسایل نقلیه گفته می‌شود که با سابقه‌ترین گونه این نوع حمل‌ونقل شامل اتوبوس، مترو و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود. مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سنتی‌ترین شکل حمل‌ونقل اشتراکی شامل مترو، اتوبوس، اتوبوس تندرو، تراموا و تاکسی می‌شود، تاکید می‌کند: به‌تازگی موضوع دوچرخه و اسکوتر اشتراکی مطرح شده است که در بسیاری از شهرهای جهان شکل‌های مختلفی از دوچرخه در ایستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود تا شهروندان استفاده کنند. لقایی با بیان اینکه هرکدام از گونه‌های این نوع حمل‌ونقل با هدف خاصی توسعه پیدا کرده است و به اشکال مختلفی در شبکه حمل‌ونقل تأثیر دارد، اضافه می‌کند: شهروندان برای رفع نیازها و انجام امور روزانه خود نیازمند سفر هستند و با افزایش بهره‌وری این سفرها به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کنیم. مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌طور مثال در طول روز شش میلیون سفر در سطح شهر اصفهان انجام می‌شود، از این‌رو اگر تمام این سفر با خودرو شخصی صورت گیرد، حجم زیادی از خودرو وارد خیابان‌ها می‌شود و ترافیک سنگینی را به‌وجود می‌آورد که با افزایش آلودگی هوا همراه است. به گزارش ایمنا، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی برای محیط زیست این است که روشی مؤثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود و علاوه بر این با کاهش تعداد خودروها، فرسودگی جاده‌ها نیز به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، همچنین شواهد نشان می‌دهد که استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی استرس مربوط به رفت‌وآمد را کاهش می‌دهد، زیرا مسافران مجبور به رانندگی نیستند. حمل‌ونقل اشتراکی فرصتی برای استفاده مؤثر از زمان رفت و آمد برای اقداماتی از جمله گوش دادن به کتاب‌های صوتی یا پادکست و لذت بردن از یک سفر آرام را فراهم می‌کند، همچنین این روش موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوا و هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود.
    نوع مصرف سوخت و توسعه حمل‌ونقل چالش اصلی آلودگی هوای تهران/ گاز متان آلاینده هوا نیست

    تهران ۱۲۶ گلوگاه ترافیکی دارد | غول ترافیک پایتخت بیدار شده است | استفاده از هوش مصنوعی در پلیس راهور

     سرهنگ ابوالفضل موسوی پور در صحن شوار گزارشی از وضعیت ترافیک تهران و اقدامات پلیس راهور ارائه داد و گفت: «غول ترافیک تهران در نیمه دوم سال بیدار می‌شود و همه نگران ترافیک سنگین در معابر هستند و ما تقریبا از دو ماه قبل با تشکیل کارگروه‌هایی با همکاری شهرداری به فکر مهار غول ترافیک پایتخت هستیم.» به گفته او در نیمه دوم سال به دلیل اضافه شدن سفرهای آموزشی و کاهش طول روز ترافیک افزایش می‌یابد. به گونه‌ای که از ساعت ۷ صبح با شروع مدارس ترافیک آغاز می‌شود و بعد از آن ترافیک ادارات و بعد از آن نیز ترافیک بازار آغاز می‌شود و ترافیک معابر سنگین است و حتی تا ساعت ۱۰:۳۰ صبح نیز بار ترافیک وجود دارد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه پایتخت ۱۵ ورودی دارد که بیشترین ورودی خودروها از غرب و بعد از آن هم جنوب و شرق پایتخت است، تاکید کرد که اگر بتوانیم حمل و نقل عمومی به سمت کرج را افزایش دهیم بسیاری از مشکلات حل و فصل می‌شود.

    • تردد ۹ میلیون موتور و خودرو در تهران

    حدود ۹ میلیون موتور و خودرو در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، اما خیابان‌ها هنوز همان خیابان‌های قدیمی هستند. سرهنگ موسی پور با بیان این مطلب گفت: «موتورسیکلت‌ها یک معضل هستند. چرا که ۳۰ درصد موتورسیکلت‌های کل کشور در تهران تردد دارند و این در حالیست که حدود ۴۰ درصد این موتورها موتورسیکلت کار هستند و ۱۸ درصد برای تحصیل و ۱۳ درصد نیز استفاده کننده عادی هستند.»

    • احیا پلیس مدرسه

    سرهنگ موسوی پور با بیان اینکه از همه ظرفیت‌های نیروهای پلیس راهور استفاده کردیم و تا هفته پیش نیروهای پلیس راهور در آماده باش ۱۰۰ درصدی برای آغاز سال تحصیلی بودند، گفت: « ۳۰۰ مدرسه که در حاشیه معابر اصلی و مهم هستند را شناسایی کردیم و همچنین ۱۲۶ گلوگاه ترافیکی در تهران شناسایی شد که در حال احیاء پلیس مدرسه هستیم.»

    • کنترل ترافیک با اصلاح هندسی

    راهبرد ما در کنترل ترافیک، اصلاح هندسی است. رئیس پلیس تهران با اشاره به این موضوع تاکید کرد که مقرر شده یک کارگروه مشترک بین معاونت حمل و نقل و پلیس تشکیل شود و امیدواریم بتوانیم از هوش مصنوعی و کنترل هوشمند ترافیک استفاده کنیم، چرا که نصب یک دوربین در یک محور به ازای چند تیم گشتی پلیس فعالیت می‌کند.

    او با بیان این که اعمال قانون با دوربین و حضور مأموران پلیس تنها در معابر اصلی است و برخورد با تخلفات در محلات نداریم، گفت: «باید به سمت نظارت سامانه‌ای پیش برویم و امیدواریم با افزایش دوربین‌های ثبت تخلف و پلاک خوان این مسئله پوشش داده شود. چرا که نمی‌توانیم با سامانه‌های سنتی ترافیک تهران را با این حجم سفر کنترل کنیم.» به گفته این مقام مسئول، ۵۸۰۰ تقاطع، ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه و ۶۸۰۰ کیلومتر معابر درجه ۱در تهران وجود داردکه کنترل آنها با روش‌های سنتی امکان پذیر نیست.

    • برخورد با تخلفات حادثه ساز شبانه

    موسوی پور در ادامه گفت: «تعداد اندکی با حرکات نامتعارف در بزرگراه‌ها جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند که برخورد با آنها در دستور کار قرار دارد. همچنین سرعت‌های نامتعارف رصد می‌شود و با هماهنگی مقام قضایی کسانی که تعدد سرعت غیر مجاز دارند تحویل مراجع قضایی شوند.»

    همشهری آنلاین



    مطلب پیشنهادی

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    قول مسکن معاون وزیر راه و شهرسازی به کارگران

    مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه تا تمام کارگران متقاضی مسکن را خانه‌دار نکنیم، آرام نمی‌نشینیم، گفت: تا کنون برای ساخت ١۴٠ هزار واحد مسکن کارگران زمین تامین و به مدیران صنایع ارائه شده‌ است.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *