یکشنبه , ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲:۳۱ قبل از ظهر
  • کد خبر 20331
  • امروزه شاهد افزایش بی‌رویه تعداد خودروهای تک‌سرنشین در شهرها هستیم که ما را با موضوعات گریزناپذیری همچون آلودگی هوا و ترافیک روبه‌رو کرده است، اما شاید پیشرفت تکنولوژی بتواند فرصتی را فراهم آورد تا با بهره‌گیری از فرهنگ سفر اشتراکی یا همان کارپولینگ، راه‌حلی برای این مسئله پیدا کنیم. سفر اشتراکی یک مفهوم گسترده است که انواع مدهای حمل‌ونقلی از جمله تاکسی اینترنتی، سفر اشتراکی و کارپولینگ را شامل می‌شود و یک روش هوشمندانه برای جابه‌جایی در شهرها است که به اشتراک‌گذاری خودروها بین افراد کمک می‌کند. در حمل‌ونقل اشتراکی معمولاً همکاران یا همسایگان برای انجام سفرهای تکراری و روزمره یا برای یک هدف جمعی با یک وسیله نقلیه مشترک رفت و آمد می‌کنند، در این روش مسافران و رانندگان نقاط مبدا و مقصد را به اشتراک می‌گذارند و هدف استفاده از منابع موجود در جاده است. بهره‌وری از حمل‌ونقل اشتراکی نه‌تنها به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل کمک می‌کند، بلکه روابط اجتماعی را تقویت می‌کند و به بهبود وضعیت اقتصادی کشورها نیز کمک می‌کند، از این‌رو حمل‌ونقل اشتراکی روشی مؤثر برای کاهش مصرف بنزین است که به حفظ منابع انرژی تجدید ناپذیر همچون بنزین و گازوئیل کمک می‌کند، همچنین با کاهش مصرف سوخت، حمل‌ونقل اشتراکی راهی ساده برای حمایت از جهانی پاک‌تر و دوستدار محیط زیست را ارائه می‌دهد. با پیشرفت فناوری، سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان رشد کرده و وجود سرویس‌های رایگان این نوع حمل‌ونقل به شرایط محلی و توسعه اقتصادی هر شهر بستگی دارد، همچنین سرویس‌های حمل‌ونقل اشتراکی در شهرهای مختلف جهان از جمله نیویورک، لس‌آنجلس، لندن، تهران، دوبلین، سیدنی، توکیو و واشنگتن دی‌سی وجود دارد و این شهرها با توجه به نیازها و توسعه خود سرویس‌های مختلف حمل‌ونقل اشتراکی را ارائه می‌دهد. در طرح حمل‌ونقل اشتراکی رانندگان به‌عنوان رانندگان حرفه‌ای یا پیمانکاران مستقل استخدام نمی‌شوند و به‌دنبال کسب درآمد نیستند، همچنین شهروندان می‌توانند خودروهای خود را با یکدیگر به اشتراک گذارند و هزینه‌های حمل‌ونقل را کاهش دهند، این اقدام می‌تواند به بهبود ترافیک، کاهش آلودگی هوا و هزینه‌های حمل‌ونقل کمک کند. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها تردد غیرضروری خودروها در شهر باید کاهش پیدا کند ابوالفضل قربانی، رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: به‌روزترین دانشی که در حال حاضر در خصوص جابه‌جایی و حمل‌ونقل مورد استفاده شهرهای جهان قرار می‌گیرد، مبتنی بر کاهش تردد و استفاده کمتر از خودروها است. وی با بیان اینکه برای کاهش تردد خودروها در سطح شهر، موضوع سفر اشتراکی از مدت‌ها پیش مطرح شده است، ادامه می‌دهد: شهروندان می‌توانند با روش‌ها و شکل‌های گوناگون از خودروهای اشتراکی استفاده کنند یا خودرو خود را به اشتراک با دیگران شهروندان قرار دهند. رئیس کمیسیون هوشمندسازی و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه می‌دهد: این نوع حمل‌ونقل در موضوع دوچرخه وجود دارد و شهروندان می‌توانند با استفاده از دوچرخه و مراجعه به محل‌های پارک دوچرخه، آن‌ها را مورد استفاده قرار دهند و در نهایت دوچرخه را در محل پارک رها کنند. قربانی با بیان اینکه میزان تردد خودروها به‌ویژه در سفرهای غیرضروری باید در سطح شهر کاهش پیدا کند، می‌گوید: شهروندان با معرفی و اعمال سفرهای خود می‌توانند تعدادی همسفر برای خود مشخص کنند تا سفر آن‌ها با یک خودرو صورت گیرد. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها حمل‌ونقل اشتراکی تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد شهاب‌الدین کرمانشاهی، دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حمل‌ونقل اشتراکی به شیوه‌هایی از حمل‌ونقل گفته می‌شود که در آن‌ها وسیله نقلیه به صورت مشترک بین افراد استفاده می‌شود و برای مدت زمانی محدودی در اختیار یک شخص است، اظهار می‌کند: دوچرخه اشتراکی سابقه خوبی در شهرهای کشور دارد و شهروندان متعددی حدود دو دهه از این نوع حمل‌ونقل استفاده کرده‌اند. وی با بیان اینکه حمل‌ونقل اشتراکی شامل خودروهای شخصی، دوچرخه و سایر وسایل حمل‌ونقل می‌شود، ادامه می‌دهد: گونه‌ای از حمل‌ونقل اشتراکی که در حال حاضر در جهان سابقه چندین ساله دارد، موضوع خودروهای اجاره‌ای است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تاکید می‌کند: ریشه حمل‌ونقل اشتراکی، اقتصاد اشتراکی است؛ در این اقتصاد قرار نیست که یک شخص زمانی که هزینه وسیله‌ای را پرداخت کرده است، استفاده دائم از آن داشته باشد. کرمانشاهی می‌گوید: در موضوع خودروهای اشتراکی در بخش معینی از روز یک خودرو به اشتراک گذاشته می‌شود، از این‌رو این موضوع به دلیل کمبود اعتماد میان شهروندان، هنوز رشد خوبی در کشور نداشته است. وی اضافه می‌کند: اغلب وسایل نقلیه با کیفیت بالا از لحاظ سوخت مصرفی و وسایل الکتریکی برای حمل‌ونقل اشتراکی استفاده می‌شود تا به نوعی اثرات زیست‌محیطی را کاهش دهد. بهترین نتیجه استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه کارپولینگ به این معناست که یک شهروند در مسیر خود با چند شهروند دیگر همسفر می‌شود، خاطرنشان می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی موجب کاهش نابرابری می‌شود و دسترس‌پذیری شهروندان به وسایل نقلیه مختلف را افزایش می‌دهد، همچنین بهترین نتیجه استفاده از این نوع حمل‌ونقل، صرفه‌جویی اقتصادی ناشی از تملک مربوط به وسایل است. کرمانشاهی می‌گوید: در حمل‌ونقل اشتراکی گونه‌های مختلفی از حمل‌ونقل در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد و این موضوع تنها به خودرو شخصی مربوط نمی‌شود، همچنین شهروندان می‌توانند کیفیت بالاتری از خدمات را با هزینه تملک پایین تجربه کند. وی با بیان اینکه تجربه خوبی از دوچرخه برای موضوع حمل‌ونقل اشتراکی در کشور وجود دارد، ادامه می‌دهد: شیوه دوچرخه اشتراکی می‌تواند رشد خوبی در کشور داشته باشد، اما تنها با منافع اقتصادی امکان رشد ندارد و نیازمند کمک‌های همه‌جانبه است. دکترای برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران تصریح می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی در مجموع به دلیل صرفه‌جویی در منابع و دسترس‌پذیری شهروندان به تمام وسایل نقلیه یکی از مهم‌ترین گونه‌های حمل‌ونقل است. حمل‌ونقل اشتراکی؛ آینده‌ای روشن برای ترافیک شهرها برای کاهش آلودگی هوای شهر گام برداریم جمشید لقایی، مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: حمل‌ونقل اشتراکی تأثیر بسزایی در تمام موضوعات به‌ویژه در کاهش آلودگی هوا دارد. وی ادامه می‌دهد: موضوع حمل‌ونقل اشتراکی به سایر وسایل نقلیه گفته می‌شود که با سابقه‌ترین گونه این نوع حمل‌ونقل شامل اتوبوس، مترو و سایر وسایل حمل‌ونقل عمومی می‌شود. مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه سنتی‌ترین شکل حمل‌ونقل اشتراکی شامل مترو، اتوبوس، اتوبوس تندرو، تراموا و تاکسی می‌شود، تاکید می‌کند: به‌تازگی موضوع دوچرخه و اسکوتر اشتراکی مطرح شده است که در بسیاری از شهرهای جهان شکل‌های مختلفی از دوچرخه در ایستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود تا شهروندان استفاده کنند. لقایی با بیان اینکه هرکدام از گونه‌های این نوع حمل‌ونقل با هدف خاصی توسعه پیدا کرده است و به اشکال مختلفی در شبکه حمل‌ونقل تأثیر دارد، اضافه می‌کند: شهروندان برای رفع نیازها و انجام امور روزانه خود نیازمند سفر هستند و با افزایش بهره‌وری این سفرها به کاهش آلودگی هوا نیز کمک می‌کنیم. مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: به‌طور مثال در طول روز شش میلیون سفر در سطح شهر اصفهان انجام می‌شود، از این‌رو اگر تمام این سفر با خودرو شخصی صورت گیرد، حجم زیادی از خودرو وارد خیابان‌ها می‌شود و ترافیک سنگینی را به‌وجود می‌آورد که با افزایش آلودگی هوا همراه است. به گزارش ایمنا، یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی برای محیط زیست این است که روشی مؤثر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای محسوب می‌شود و علاوه بر این با کاهش تعداد خودروها، فرسودگی جاده‌ها نیز به‌طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند، همچنین شواهد نشان می‌دهد که استفاده از حمل‌ونقل اشتراکی استرس مربوط به رفت‌وآمد را کاهش می‌دهد، زیرا مسافران مجبور به رانندگی نیستند. حمل‌ونقل اشتراکی فرصتی برای استفاده مؤثر از زمان رفت و آمد برای اقداماتی از جمله گوش دادن به کتاب‌های صوتی یا پادکست و لذت بردن از یک سفر آرام را فراهم می‌کند، همچنین این روش موجب کاهش ترافیک، آلودگی هوا و هزینه‌های حمل‌ونقل می‌شود.
    نوع مصرف سوخت و توسعه حمل‌ونقل چالش اصلی آلودگی هوای تهران/ گاز متان آلاینده هوا نیست

    داستان روزمرگی مردم در ترافیک شهرها

     این روزها امواج خودروها، شهرها را در خود فرو می‌برد و ترافیک سنگین موجب کلافگی و فشار روانی شهروندان و اتلاف وقت و انرژی آن‌ها می‌شود؛ به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، هزینه‌ها و عوارض ناشی از ترافیک منافع تمام جامعه را به خطر خواهد انداخت، بنابراین لازم است با یک نگرش نوین مدیریتی، تلاشی برای کاهش بار ترافیکی انجام شود.

    با نیم‌نگاهی به عوامل مؤثر بر ایجاد ترافیک شهری و گره‌های کور در این بخش می‌توان به بافت فرسوده شهری، تجمیع مراکز خرید و تجاری و مطب‌های پزشکان در هسته مرکزی شهر، نبود وسایل نقلیه عمومی، راغب نبودن مردم برای استفاده از این ناوگان به دلیل ناکارآمدی آن، سرازیر شدن خودروهای شخصی به خیابان‌ها به‌ویژه در ساعات خاصی از روز، نبود پارکینگ‌های عمومی در مناطق مختلف به‌ویژه مرکز شهر و رعایت نشدن قوانین راهنمایی و رانندگی اشاره کرد.

    با توجه به اینکه بخشی از آلودگی هوای کلان‌شهرها متأثر از تردد وسایل حمل‌ونقلی است، شهرداری‌ها توسعه حمل‌ونقل عمومی را در دستور کار قرار داده‌اند، اما به‌رغم این موضوع، در موارد خاصی همچون زمان تعطیلی کسب‌وکارها و آغاز و پایان فعالیت مدارس تراکم ترافیک معابر بیش از پیش نمایان می‌شود.

    یکی از مسائل مدیریتی در کلان‌شهرها ترددهای درون‌شهری است که افزایش جمعیت و محدودیت منابع، موجب سردرگمی و بی‌برنامگی در برخورد با این موضوع شده است؛ شناسایی معضلات و احصای مؤلفه‌های مؤثر بر مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهر، به‌ویژه پرداختن به مشکلات بخش‌های شهری، نیاز مدیریت شهری را در زمان کوتاهی برآورده می‌کند.

    اثرات و نقش مهم حمل‌ونقل و ترافیک در شئون مختلف فردی و اجتماعی مردم شهرها امری واضح و انکارناپذیر است؛ مشکلات ناشی از نارسایی‌ها و کمبودهای موجود در مجموعه امکانات و تجهیزات حمل‌ونقل اکثر شهرهای کشور در حال حاضر نیز امری است که به‌صورت محسوس وجود دارد و همچنان به‌طور مستقیم شاهد تراکم سنگین ترافیکی، تصادفات و اثرات مخرب زیست‌محیطی یا به صورت غیرمشهود شاهد اثرات سو اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هستیم.

    کاهش سرفاصله خطوط مترو، موجب افزایش رغبت شهروندان برای استفاده از آن می‌شود

    محمد نورصالحی، رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار می‌کند: با توجه به طرح‌هایی که از قبل تصویب و اجرا شده، معابر و شریان‌های عبوری شهر اصفهان محدود است و نمی‌توان خیابان‌های جدید اجرا کرد، این در حالی است که تقاضا اضافه شده است و خودروها بدون برنامه به تمام شهرها وارد می‌شود.

    وی با بیان اینکه شرایط استفاده از حمل‌ونقل عمومی که مستلزم ایجاد خطوط اتوبوسرانی و مترو است با توجه به افزایش قیمت و شرایط کشور دچار مشکل شده است، می‌افزاید: ورود خودروهای سواری به شهر و پر کردن سطح معابر و مشکلات زیادی که برای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی وجود دارد، ترافیک را تشدید کرده است.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان برای خرید اتوبوس اقدام کرده است، می‌گوید: در این دوره حدود ۴۰۰ دستگاه خریداری و از این تعداد ۲۰۰ دستگاه تحویل داده شده است و پیگیر تحویل سایر آن‌ها هستیم، البته کارخانه‌های ساخت داخل شرایط گذشته را ندارد و در واردات قطعات اصلی اتوبوس‌ها در مضیقه قرار دارند.

    نورصالحی با تاکید بر اینکه در حال حاضر موضوع خرید اتوبوس‌های برقی مطرح است، ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان داخلی تلاش‌هایی برای تولید اتوبوس انجام می‌دهند، اما هنوز تعداد زیاد تولید نشده است و تنها بعضی کارخانه‌ها به‌صورت نمونه تولیداتی داشته‌اند، بنابراین اتوبوس‌هایی که از قبل خریداری شده یا در مرحله خرید است، برای افزایش تعداد ناوگان، به‌ویژه خطوط پرسرعت شهر اصفهان و سایر خطوط با انواع اتوبوس‌های ۱۶، ۱۵ و ۱۲ متری برای خطوط متناسب با جمعیت باید استفاده شود.

    وی با بیان اینکه پیگیری برای خرید و وارد کردن اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل شهری در دست اقدام است که امیدواریم تا شهریور سال آینده شاهد نتیجه آن باشیم، تصریح می‌کند: هدف‌گذاری شده است تا مهر ۱۴۰۳ وضعیت حمل‌ونقل عمومی با اتوبوس شرایط مطلوبی داشته باشد تا بیشتر شهروندان، دانش‌آموزان، دانشجویان، کارمندان و افرادی که در طول روز در سطح شهر تردد دارند، قانع شوند که با اتوبوس می‌توانند راحت‌تر سفرهای درون‌شهری خود را انجام دهند.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه این اقدام علاوه بر اعتبار زیادی که به آن اختصاص پیدا کرده است به تلاش نیاز دارد، می‌گوید: به کمک دستگاه‌های دولتی برای تخصیص اعتبارات و کارهای حمایتی در این حوزه نیازمند هستیم.

    پیگیری برای تبدیل تاکسی‌های فرسوده به تاکسی‌های نو با حمایت دولت و وام قرض‌الحسنه و قیمت مناسب کارخانه‌ها انجام می‌شود

    نورصالحی با اشاره به اینکه خط یک متروی اصفهان روزانه ۱۲۰ هزار نفر را در شهر جابه‌جا می‌کند، خاطرنشان می‌کند: برای اینکه تعداد بیشتری بتوانند از این خط استفاده کنند، نیاز به افزایش ناوگان مترو داریم که در این راستا اقداماتی انجام می‌شود، همچنین طی سفرهای مقام‌های دولتی به استان و معاون رئیس‌جمهور درخواست کردیم که دولت برای واردکردن تعدادی رام‌های قطار شهری برای خط یک متروی اصفهان پشتیبانی را انجام دهد، در این صورت سرفاصله قطارها کم می‌شود و مردم رغبت بیشتری برای تردد با مترو پیدا می‌کنند.

    وی ادامه می‌دهد: به موازات آن احداث خط دو مترو با سرعت پیش می‌رود و هدف‌گذاری شده که فاز نخست حدفاصل دارک و زینبیه تا میدان طوقچی سریع‌تر راه‌اندازی شود تا شهروندان آن محدوده که پرجمعیت است، بتوانند از این خط استفاده کنند و به خطوط پرسرعت اتوبوس یا خط یک مترو دسترسی داشته باشند و شاهد تردد بیشتر با ناوگان حمل‌ونقل عمومی باشیم.

    رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیگیری برای تبدیل تاکسی‌های فرسوده به تاکسی‌های نو با حمایت دولت و وام قرض‌الحسنه و قیمت مناسب کارخانه‌ها انجام می‌شود تا در مجموع حجم استفاده شهروندان از حمل‌ونقل عمومی افزایش پیدا کند، اظهار کرد: در این صورت تعداد خودروهای سواری تک‌سرنشین و استفاده‌کنندگان از خودروهای شخصی کاهش پیدا می‌کند که این مستلزم رعایت شهروندان است تا با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین در حوزه حمل‌ونقل عمومی استفاده بیشتری از این خطوط داشته باشند.

    نورصالحی با تاکید بر اینکه برای بهبود شرایط ترافیک کشور به غیر از شهرداری سایر دستگاه‌ها به‌ویژه راهور فراجا باید کمک کنند، تصریح می‌کند: حضور نیروهای راهور و برنامه داشتن آن‌ها و کمک به تسهیل و تسریع تردد در سطح شهر می‌تواند در بهبود شرایط موجود مؤثر باشد که این موارد در شورای ترافیک شهر و استان اصفهان مورد بحث قرار می‌گیرد و کمک تمام دستگاه‌ها را می‌طلبد تا وضعیت موجود به وضعیت مطلوب تبدیل شود.

     

    شهروندان برای آرامش خود از تخلف پرهیز کنند

    سیدحمیدرضا ابطحی، مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان، در ارتباط با معضلات و مشکلات تردد در اصفهان و تاخیرهایی که در معابر شهری برای شهروندان رخ می‌دهد می‌گوید: طبق بررسی‌های کارشناسی در اصفهان بیش از آنکه مسئله حجم و تراکم مطرح باشد تصادف‌های متعدد در این کلان‌شهر موجب ایجاد تراکم و تأخیر می‌شود.

    وی می‌افزاید: هنگامی که در خیابان‌های میانی و مرکزی یک، دو و بعضی مواقع سه ردیف از حجم خیابان با توقف‌های ممنوع از تردد حذف می‌شود، تمام چرخه ترافیک شهر با مشکل مواجه می‌شود و شهروندان شاهد ترافیک متراکم در محدوده شهری می‌شوند.

    مدیر مرکز کنترل ترافیک و نظارت تصویری شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: طبق جلسات برگزار شده با کارشناسان حوزه معاونت ترافیک، شهرداری‌های مناطق و معاونت راهور نیروی انتظامی، مقرر شده است که با اصلاح هندسی معابر، زمان‌بندی دقیق چراغ‌های راهنمایی، افزایش سامانه‌های ثبت انواع تخلف و نظارت دقیق و اعمال قانون عوامل راهور با تخلف‌های حادثه‌ساز و مشکل‌ساز برای شهروندان از جمله سرعت غیرمجاز، حرکت‌های مارپیچ، عبور از چراغ قرمز، توقف‌های دوبله و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس برخورد شده است و امکان انجام این بی‌قانونی‌ها در معابر کاهش پیدا کند.

    ابطحی با بیان اینکه از ابتدای دی تخلفات به‌صورت ویژه مد نظر عوامل کنترل ترافیک و راهور قرار گرفته و به‌صورت شبانه‌روزی در راستای اعمال قانون و روان‌سازی ترافیک ثبت شده است، می‌گوید: تخطی از سرعت مجاز، عبور از چراغ قرمز، رفتارهای حادثه‌ساز، توقف‌های ممنوعه و دوبله و توقف در ایستگاه‌های اتوبوس از جمله این تخلفات است.

    وی خاطرنشان می‌کند: شهروندان نه به دلیل اعمال قانون و جریمه، بلکه برای آرامش و روان شدن تردد برای خود و سایر شهروندان از تخلف پرهیز کنند تا طی دو ماه بهمن و اسفند که حجم عبور و مرور بالایی در شهر خواهیم داشت، شاهد معابری منظم‌تر، ترافیکی روان‌تر و شهروندانی بانشاط‌تر باشیم.

    با توجه به گستردگی این دلایل می‌توان دریافت که رفع این مشکلات در کوتاه‌مدت به تنهایی با ورود یک دستگاه یا بخشی خاص از یک سازمان ممکن نیست و باید برنامه‌ریزی بلندمدت با همکاری دستگاه‌های متولی در این زمینه صورت گیرد.

    منبع: ایمنا



    مطلب پیشنهادی

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    این مالکان منتظر تماس دولت باشند

    مقامات وزارت راه و شهرسازی گزارش «رهگیری، شناسایی و اقدام» در فرآیند اخذ مالیات از خانه‌های خالی را اعلام کردند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *